




FINANCIAL TRANSPARENCY OF



Authors:

	 Mariam Jikia, Mariam Pataridze, Arabella Kordzakhia

				  

Editors:

	 Mariam Pataridze, Tamar Kintsurashvili

					   

Diagrams:

	 MaRIAM Tsutskiridze

 					   

Design by

	 BESIK DANELIA, IBDESIGN 		

Cover Photo: Shutterstock	

					   

The project “Quality Media and Conscious Media Consumption for Resilient Society (ConMeCo)” is implemented by the 

Deutsche Welle Akademie in cooperation with the Media Development Foundation and the Human Rights Center, funded 

by the European Union and co-funded by the German Federal Ministry for Economic Cooperation and Development.

The following report was produced with the financial support of the European Union and the co-funding of the German 

Federal Ministry for Economic Cooperation and Development. The content of the research is the responsibility of the 

authors and the Media Development Foundation and does not reflect the views of the European Union or the German 

Federal Ministry.

© 2024, MEDIA DEVELOPMENT FOUNDATION

ISBN 978-9941-8-6278-6	

		

	 WWW.MDFGEORGIA.GE

 	www .mediameter.ge 

The report is available on the following websites:



3

The Media Development Foundation (MDF) has been researching the issue of financial transparency of the 

Georgian media environment for years now. The following report reflects the data of 2022 and is based on 

the analysis of the revenues declared by media broadcasters as demanded by the law and the practice of 

allocating budgetary funds for advertising and dissemination of information.

The data is based on the information retrieved from the State Procurement Agency, as well as additional 

information requested from state agencies, and, in some cases, on the content analysis of individual media 

outlets for the purpose of evaluating their editorial policy.

The main findings of the report are summarized in the introduction; The first part deals with the financial 

revenues of broadcasters, which broadcasters are obliged to declare based on the legislation. The second 

part of the study deals with the practice of allocating budgetary contracts for the purpose of advertising and 

information dissemination is divided according to different types of media – TV broadcasters, radio, online 

media, print, and social. A separate chapter is devoted to the spending of budgetary funds on social media, 

including contracts by which individual media were obliged to post materials on various Facebook groups and 

pages. The last part of the research provides information about media prone to hate speech and anti-Western 

editorial policy, which were contracted by budgetary organizations for advertising services. The last part also 

deals with media outlets that pursue pro-government editorial policy and are often involved in discrediting 

campaigns against the opponents of the government in a coordinated manner.

The following report was prepared within the framework of the project “Quality Media and Conscious Media 

Consumption for Resilient Society (ConMeCo)”, which is implemented by the Deutsche Welle Akademie in 

cooperation with the Media Development Foundation and the Human Rights Center.

INTRODUCTION



4

The report mainly relies on mixed methodology: analysis of documents and open sources and, in specific cases, 

content analysis. 

Analysis of Documents. In addition to the documentation available in the electronic database of the State Procurement 

Agency, the study relied on additional data requested from public institutions and other information 

distributed through open sources.

 

Content Analysis. Based on the principle of random sampling, the report also includes content analysis of the individual 

media outlets. The selection was made on the basis of the agreements signed between administrative 

bodies and media outlets and was aimed to determine what kind of editorial policies these media outlets 

have. 

METHODOLOGY



5FINANCIAL TRANSPARENCY OF MEDIA 2022

	 The study identified the following tendencies:

	 In 2022, compared to the previous year, the revenue of TV broadcasters increased by 60.1 million GEL at the 

expense of non-broadcasting income and totaled 273.6 million GEL;

	 However, a downward trend was revealed in terms of broadcasting revenue, caused by the ban on gam-

bling advertising from the second quarter of 2022;

	 In the case of the opposition TV company “Formula,” the non-broadcasting revenue was revealed to have 

the form of a loan given by the owner, while in the case of the Public Broadcaster – through the sale of 

property by auction;

	 In 2022, the largest share of the TV broadcasting market still belongs to the Public Broadcaster (54.2%); 

when it comes to private TV broadcasters, in terms of broadcasting revenue, TV Imedi – a TV broadcaster 

with a pro-government editorial policy takes the lead (25.1 million GEL); while in terms of broadcasting and 

non-broadcasting (loan) revenues – opposition TV company “Formula” (35.6 million);

	 Similar to previous years, TV broadcasters whose operation depends on funds received from owners or 

other donations were identified in 2022 as well; among them are “ERI Media” – associated with the leader 

of the radical-extremist group Levan Vasadze, pro-Kremlin media “Alt-Info” and “Sezoni TV”, TV “Ertsu-

lovenba” of the Georgian Patriarchate, as well as “Silk Media” and pro-opposition “Formula;”

	 The “First Entertainment Channel”, which translated the entertainment programs of the Kremlin’s propaganda 

“Channel One” into Georgian, received 202,860 GEL revenue from Channel One of the Russian Federation only 

in the first half of 2022. The channel had zero financial declarations in the second half of the year. It suspended 

operations allegedly due to the war in Ukraine and the sanctions imposed on the channel in 2022;

	 The total revenue of regional TV broadcasters decreased by 57,189 GEL compared to the previous year and 

amounted to 13,330,835 GEL, while Adjara Public Broadcaster still dominated the market (82.9%).

	 In 2022, a case of rebroadcasting pro-Kremlin “Alt-Info” programs for commercial purposes was revealed in 

the case of Kvemo Kartli TV broadcaster TV4, which was stopped by the broadcaster’s decision itself after 

public criticism;

	 As in the previous years, in 2022, a declining tendency in terms of radio revenues was revealed, while the 

total revenue amounted to 7.8 million GEL;

KEY FINDINGS



6

	 “Radio Ucnobi”, whose revenue increased by 24,954 GEL in 2022, indicated the state-founded “Georgian 

Post” LLC as the source of revenue in three quarters of 2022;

	 Compared to the previous year, in 2022, the value of service contracts signed between budgetary organiza-

tions and media for advertising and information services showed a downward trend (decrease by 618,829 

GEL), and the total amount of such contracts amounted to 4,189,300 GEL;

	 If in 2022, the total value of budget allocated to the media for advertising and information placement has 

decreased by more than half a million compared to the previous year, the amount allocated to national and 

mixed coverage TV broadcasters has almost doubled, and increased by 45.5%;

	 Similar to the previous year, the largest share of budgetary contracts – 30.3% comes from online media, 

followed by national and mixed coverage TV broadcasters (27.4%). 18.6% of the total amount comes from 

regional TV broadcasters; 13.4% – from social media; 6.5% – from print media; and 2.8% – from mixed con-

tracts. The smallest share - 1% was allocated to radio broadcasters;

	 Among the national coverage broadcasters, the contract with the highest value was signed with TV Com-

pany “Imedi” and “Imedi” Radio, which has a pro-government editorial policy;

	 Along with the increase of budgetary advertising in pro-government TV broadcasters, the rate of allocation 

of such resources in opposition TV broadcasters has been reduced significantly in 2022;

	 Local municipalities and their subordinate agencies signed the highest-value contracts with regional TV 

broadcasters, and the contract of the  highest value was signed with “Marneuli TV”;

	 Similar to previous years, the largest share of budgetary contracts among online media in 2022 was distrib-

uted to publications included in the “Palitra Media” holding, followed by pro-government Kvira.ge and its 

affiliate outlets;

	 In 2022, the contract with the highest value among the national print media was signed with the newspaper 

“Resonance”, and among the regional ones - with the newspaper “Borjomi.”

	 According to the data of the electronic database of the State Procurement Agency, the placement of adver-

tisements of the most value on social media was carried out by the Georgian Agency of Protected Areas;

	 Similar to the previous years, instances, when budgetary contracts were signed with media with contradic-

tory editorial policies, were found in 2022 as well;

	 Budgetary organizations continued to cooperate with the newspaper “Republic of Georgia”[Sakartvelos 

Respublika] in 2022 as well, which disseminated materials containing hate speech, including anti-Semitic 

messages in the context of the war in Ukraine; The newspaper was distinguished by materials with an-

ti-Western content;

	 The practice of funding media outlets with pro-government editorial policies, which engaged in the dis-

crediting campaigns of the opponents of the government in a coordinated manner, and in some cases, 

disseminated targeted false information, was revealed in 2022 as well.



7FINANCIAL TRANSPARENCY OF MEDIA 2022

TABLE OF CONTENTS

I. 	 Declared Revenues of Broadcasting Media	 9

	 1.1. 		 TV Broadcasters 	 9

1.2. 	 Fully or Partially Donatory TV Broadcasters 	 11

	 1.3. 	 First Entertainment Channel Funded by Первый канал (Channel One of Russia) 	 14

	 1.4.		 Regional TV Broadcasters 	 16

	 1.5.		 Radio Broadcasters  	 18

	 1.6. 	 Regional Radio Broadcasters 	 20

II.	 The Practice of Allocating Budgetary Funds for Advertising and Dissemination of Information in Media 	 21

2.1. 	 Total Data 			   21

2.2. 	 National Coverage TV Broadcasters  	 23

2.3. 	 Regional TV Broadcasters 	 25

	 2.4. 	 Online Media  		  27

2.5. 	 Print Media  			  29

2.6. 	 Social Media  		  31

III. 	 Budgetary Contracts with Media Outlets of Controversial Editorial Policies 	 33

3.1. 	 Media Outlets with Editorial Policies Prone to Hate Speech and Anti-Western Statements 	 33

3.2. 	 Media Outlets Pursuing Pro-Government Editorial Policy	 36



8

TABLES AND FIGURES

Figure 1. 	 Revenues of Nationwide and Mixed Coverage Broadcasters in 2022, by Media Outlets 	 11

Figure 2. 	 2022 Revenues of Fully or Partially Donatory TV Broadcasters by Sources 	 12

Figure 3. 	 Revenue of Entertainment Channel Sponsored by Russia’s Channel One in 2016-2022  	 15

Figure 4. 	 Revenues of Regional TV Broadcasters in 2022, by Media Outlets 	 16

Figure 5. 	 Revenue of Radio Broadcasters in 2015-2022  	 18

Figure 6. 	 Revenues of Nationwide and Mixed Coverage Radio Broadcasters, 2022 	 19

Figure 7.  	 Revenues of Regional Radio Broadcasters by Media, 2022 	 20

Figure 8. 	 Allocation of Budgetary Contracts for the Purpose of Advertising and 

	 Dissemination of Information by the Typology of Media, 2022 	 21

Figure 9. 	 The Tendency of Allocation of Budgetary Service Contracts for the Purpose of 

	 Dissemination of Information in 2021-2022 	 22

Figure 10. 	 Distribution of Budgetary Advertising and Information Services by 

	 National Coverage TV Broadcasters, 2022 (per cent) 	 24

Figure 11. 	 Allocation of Budgetary Advertising and Information Services Among National 

	 and Mixed Coverage TV Broadcasters, 2021-2022 	 25

Figure 12.  	 Distribution of Budgetary Advertising and Information Services by 

	 Regional TV Broadcasters, 2022 (per cent) 	 26

Figure 13.  	 Distribution of Budgetary Advertising and Information Services by 

	 Regional TV Broadcasters, 2021-2022  	 27

Figure 14. 	 Distribution of Budgetary Advertising and Information Services in Online Media, 2022 	 28

Figure 15. 	 Allocation of Budgetary Advertisement and Information Services 

	 Among National Print Media, 2021-2022 	 30

Figure 16. 	 Allocation of Budgetary Advertisement and Information Services 

	 Among Regional Print Media, 2021-2022 	 30

Figure 17. 	 Advertising Purchases of Budgetary Organizations on Social Media According to 

	 Data from the State Procurement Agency, 2022 	 31

TABLE 1. 	 2022 Donations of Fully or Partially Donatory Media 	 12

TABLE 2. 	 Sources of Revenue of TV Obieqtivi Based on the Data of ComCom, 2022 	 14

TABLE 3. 	 Sources of Revenue of “First Entertainment Channel” Based on the Data of ComCom, 2022 	 14

TABLE 4. 	 Sources of Revenue of “Radio Ucnobi” According to ComCom Data, 2022 	 19

TABLE 5. 	 Dynamics of Allocation of Budgetary Service Contracts for the Purpose of 

	 Dissemination of Information in 2021-2022 	 22

TABLE 6. 	 Contracts Signed by Budgetary Agencies in 2022 on the Service of Sharing Information 

	 on Facebook Groups and Pages  	 32



9FINANCIAL TRANSPARENCY OF MEDIA 2022

1.1. TV Broadcasters

According to the data of the Communications Regulatory Commission,1 in 2022, the total revenue of all catego-

ries2 of TV broadcasters amounted to GEL 273.6 million, which is 60.1 million GEL higher than that of 2021. From 

the mentioned amount, other non-broadcasting revenue, which has a significant impact on the distribution of 

the broadcasting market, amounted to GEL 98.6 million (2021: 35.2 million GEL); Notably, in addition to typical 

broadcasting revenue, which includes advertising, sponsorship, content sales and other types of revenue, the 

practice of receiving non-broadcasting income in the form of a loan (29.4 million GEL) was revealed in the case 

of TV company “Formula”. In addition, the largest non-broadcasting revenue in 2022 was received by the Public 

Broadcaster (67.7 million GEL), of which 65.2 million GEL was received in December 2022 based on the sale of 

the GPB’s property by auction.3

Despite the increase in the total revenue of TV broadcasters, a declining trend was observed when it comes 

to broadcasting revenue, which was partly due to the ban on gambling advertising from the second quarter of 

2022. According to the study of Transparency International Georgia,5 in 2022, compared to the previous year, 

the revenue received by broadcasters from gambling ads decreased almost 4 times (by 13.1 million GEL) and 

amounted to 4.8 million GEL.

	 I. Declared Revenues of Broadcasting Media 

1 	  Communications Commission, Broadcasting • TV Revenues by Companies, Last Update 1 December, 2023

	 https://analytics.comcom.ge/ka/statistics/?c=broadcasting&f=revenue&exp=tv&sid=1148106&total=total 
2 	 Advertising, sponsorship, broadcaster owner donation, third party donation, content sales, airtime sale, teleshopping, technical 

services, product placement, classifieds, archive rental, web banner, interactives, government funding, other non-broadcast and 

more.
3 	 Special Financial Report and Independent Auditor’s Report of the Public Broadcaster as of December 31, 2022 

	 https://cutt.ly/swP14kPi
4 	 The law on the ban of gambling advertising came into force on March 1, 2022. 

	 https://matsne.gov.ge/ka/document/view/5316769?publication=0
5 	 Transparency International Georgia, 2 October, 2023. “TV Advertising Market Report 2022”

	 https://transparency.ge/sites/default/files/advertising_market_2023_1.pdf 



10

According to the 2022 data, the largest share of the TV broadcasting market still belongs to the Public Broad-

caster6 (54.2 %) – excluding the non-broadcasting income, the TV company’s revenue amounted to 73.4 million 

GEL, which is 11.5 million GEL higher than that of the previous year (61.8 million GEL). The total revenue of TV 

broadcasters including non-broadcasting revenue is 141.2 million GEL (2021: 63.7 million GEL), of which 65.2 

million GEL, as mentioned, is the amount received as a result of property sale.7

Following the Public Broadcaster, in terms of broadcasting revenue among  private television stations, the big-

gest share is occupied by TV company “Imedi,” which has a pro-government editorial policy (25.1 million GEL), 

and in terms of broadcasting and non-broadcasting (loan) revenue, the opposition TV company “Formula” (35.6 

million GEL), of which 29.4 million GEL is the amount given to the TV company as a loan by the owner, Davit 

Kezerashvili.8 Without loans, the revenue of “Formula” amounts to 6.2 million GEL. “Formula” is followed by the 

opposition-linked “Mtavari Channel” established in 2019 with 10.5 million GEL,9 whose revenue has decreased 

by 10.8 million GEL compared to the previous year.

The next position in the broadcasting market is occupied by “Media Holding” with 9.8 million GEL, whose reve-

nue has increased by 0.4 million GEL compared to the previous year. In April 2019, the National Agency of Public 

Registry, based on the decision of the Supreme Court of Georgia of March 2, 2017, registered Kibar Khalvashi 

as the owner of the TV company “Rustavi 2.” After this decision, in 2021, the TV company “Rustavi 2” and the 

publication “Prime Time” were merged into “Media Holding”.10

The following TV broadcasters occupy the following positions in the broadcasting market and at the same time 

are characterized by a decreasing trend of revenues: Silknet with 8.8 million GEL11 (2021: 10.1 million GEL), TV Pir-

veli – 6.2 million GEL12 (2021: 7.2 million GEL), POS TV (pro-governmental editorial policy) – 4.9 million GEL (2021: 

5.1 million GEL). It should be noted that POS TV, unlike previous years (2021: 95,970 GEL, 2020: 100,000 GEL), 

did not receive any donations from the owner in 2022, although it received 134,038 GEL as non-broadcasting 

revenue. Advertising was the main source of revenue for POS TV. The revenues of other TV broadcasters are 

distributed as follows: “Adjarasport.TV” – 4.6 million GEL, “BMG” – 2.5 million GEL, GDS TV13 – 1.9 million GEL, 

“Ertsulovneba” – 1.8 million GEL14, “Alt Info” – 0.9 million GEL and “Obieqtivi” – 0.8 million GEL. The revenue of 

other national TV broadcasters, which do not exceed 0.8 million GEL, is 5 million GEL.

6 	 Except for the Public Broadcaster’s radio
7 	 Sources of revenue for the Public Broadcaster in 2022 are archive rental, commercial advertising, product placement, state 

funding, sponsorship, other non-broadcasting revenue, and technical services. Available at:

	 https://analytics.comcom.ge/ka/statistics/?c=broadcasting&f=broadcasting&exp=broadcasting_revenue&sid=1165549 
8 	 “TV Advertising Market Report 2022”, pg. 7, 2 October 2023. Transparency International Georgia, Available at:  

	 https://transparency.ge/sites/default/files/advertising_market_2023_1.pdf 
9 	 Non-broadcasting revenue amounts to 344 258  GEL 
10 	 In 2021, Rustavi 2 and Prime Time merged into one holding, and one of the directors of the holding was the former executive 

director of Maestro, Vako Avaliani. Available at: https://shorturl.at/tEQY5 
11 	 The mentioned data includes the declared income of “Silk Media” LLC for 2022 (7.2 million GEL), whose 100% owner is JSC 

Silknet.; B21081595 (napr.gov.ge)
12 	 Non-broadcasting revenue amounts to 4 453 GEL.
13 	 Non-broadcasting revenue amounts to  6 946 GEL
14  	 Non-broadcasting revenue amounts to 15,475 GEL



11FINANCIAL TRANSPARENCY OF MEDIA 2022

Figure 1 . Revenues of Nationwide and Mixed Coverage Broadcasters in 2022, by Media Outlets

15 	 Extract from the public registry ERI Media Group LLC
16 	 ERI Media, Profile https://mediameter.ge/ge/media-profiles/eri-media 
17 	 Alt-Info, Profile https://mediameter.ge/en/media-profiles/alt-info

GPB 

Formula 

TV Imedi 

Mtavari Channel 

Media Holding 

Silk Media 

TV Pirveli 

POSTV 

Adjarasport.tv 

BMG 

GDS TV 

“Ertsulovneba” 

Alt-Info 

Obieqtivi 

Others

1.90.30.40.70.7
1.0

1.8
1.9

2.4
3.4

3.8

4.0

9.7

13.7

54.2

1.2. Fully or Partially Donatory TV Broadcasters

Similar to previous years, TV companies whose operation depends on funds received from owners or other do-

nations were identified in 2022 as well. We analyzed the data of 6 TV companies, whose income is more than 

80% dependent on this type of income, which takes the form of full or partial donation. Most of the donatory TV 

channels have a pro-Kremlin or far-right editorial policy; in one case, a pro-opposition channel was identified, 

in another case, a TV broadcaster of the Patriarchate:

	 ERI Media (100%). “Eri Media,” founded on June 22, 2022,15 linked to the leader of the radical-extremist 

group, Levan Vasadze, is of 100% donatory nature and spreads anti-Western and sexist messages, and 

according to the fact-checking portal “Myth Detector”, it disseminates disinformation.16 The owner of 100% 

share of the company is Vasadze’s relative Irine Mujiri. The donations of Mujiri and the company’s director, 

Tinatin Khorbaladze, amounted to 284,325 GEL in the 6 months of 2022.

	 Alt-Info (99,8%). “Alt-Info” TV, which is linked with the pro-Kremlin “Alt-Info/Conservative Movement” 

party is almost completely donatory, which in 2022 received 99.8% of the unified income (982,760 GEL) as a 

donation from the owner of the broadcaster – Tsiala Morgoshia. On the other hand, Tsiala Morgoshia is a 

shareholder and owner of many businesses. She is the aunt of Konstantine Morgoshia, one of the leaders 

of the “Alt-Info/Conservative Movement.”17

	 I. Declared Revenues of Broadcasting Media 



12

	 Ertsulovneba (99%). In 2022, Patriarchate’s TV company “Ertsulovneba” received 99% of its revenues as a 

donation, which amounted to 1,811,064 GEL.  

	 Sezoni TV (98,6%). Sezoni TV – another TV broadcaster characterized by pro-Kremlin editorial policy – de-

pended on the 98.6% (41,416 GEL) donation of its owner, former boxer Giorgi Kandelaki. Giorgi Kandelaki 

is also a member of the “Together for a Strong Georgia” movement, which is infamous for its open Soviet 

sentiments and support for Joseph Stalin.18 Sezoni TV itself has spread a number of false information.19 

	 Silk Media (96%). Silk Media received 96% of its revenue (6,937,927 GEL) as a donation from the owner.  

	 Formula (82,6%). The opposition TV company “Formula” received 82,6% of its total revenue as “other 

non-broadcasting income”, which, according to the “Transparency International Georgia” study,20 is the 

amount received as a loan from one of the broadcaster’s owners, Davit Kezerashvili (29.4 million GEL). 

 

Figure 2. 2022 Revenues of Fully or Partially Donatory TV Broadcasters by Sources

18 	 Sezoni TV, Profile https://mediameter.ge/en/media-profiles/sezoni-tv  
19 	 Myth Detector, https://bit.ly/48ZEcvs 
20 	 “TV Advertising Market Report 2022”, pg. 7, Transparency International Georgia, 2 October, 2023. 
	 https://transparency.ge/sites/default/files/advertising_market_2023_1.pdf 
21 	 Extract from the registry of entrepreneurs and non-entrepreneurial (non-commercial) legal entities

Alt-Info Ertsulovneba Sezoni TV E.R.I. Media GroupSilk Media Formula

Donation Advertisement Other broadcasting revenue Sponsorship OtherS

ertsulovneba Georgian Patriarch-
ate – 402 700 GEL, 
Other non-broad-
casting revenue – 
4 835 GEL, Donation 
of other people – 66 
GEL. 

Georgian Patriarch-
ate – 402 700 GEL, 
Other non-broad-
casting revenue – 
4 560 GEL, Donation 
of other people – 66  
GEL. 

Georgian Patriacha-

te – 502 700, Other 

non-broadcasting 

revenue – 4 560 GEL,  

Donation of other 

people – 66 GEL. 

Georgian Patriarch-

ate – 502 700 GEL

1 811 064  GEL /

99 %

Table 1. 2022 Donations of Fully or Partially Donatory Media

Sum/Share of DonationsMedia Donor/Owner’s Other Donation

I quarter

Donor/Owner’s Other Donation

II quarter

Donor/Owner’s Other Donation

III quarter

Donor/Owner’s Other Donation

IV quarter

FORMULA Davit Kezerashvili, 

one of the owners 

of the broadcaster –

7 552 317 GEL

Davit Kezerashvili, 

one of the owners 

of the broadcaster –

6 689 026 GEL

Davit Kezerashvili, 

one of the owners 

of the broadcaster –

7 455 560 GEL

Davit Kezerashvili, 

one of the owners 

of the broadcaster –

7 763 765 GEL

29 460 667 GEL / 

82.6%

SILK MEDIA Donation of the 

owner of the broad-

caster – JSC Silknet21 

– 2 277 111 GEL

Donation of the 

owner of the broad-

caster – JSC Silknet 

– 2 277 111 GEL

Donation of the 

owner of the broad-

caster – JSC Silknet 

– 2 095 117 GEL

Donation of the 

owner of the broad-

caster – JSC Silknet 

– 2 095 117 GEL

6 937 927 GEL /

96%

98.6

1.4

99.0

0.20.8

96.0

3.850.030.12

82.6

10.2
1.6

5.6

99.8

0.2

100

http://geworld.ge/ge/%E1%83%92%E1%83%98%E1%83%9D%E1%83%A0%E1%83%92%E1%83%98-%E1%83%99%E1%83%90%E1%83%9C%E1%83%93%E1%83%94%E1%83%9A%E1%83%90%E1%83%99%E1%83%9B%E1%83%90-%E1%83%93%E1%83%90-%E1%83%9B%E1%83%98%E1%83%A1/


13FINANCIAL TRANSPARENCY OF MEDIA 2022

41 416 GEL /

98.6%

Sum/Share of DonationsMedia Donor/Owner’s Other Donation

I quarter

Donor/Owner’s Other Donation

II quarter

Donor/Owner’s Other Donation

III quarter

Donor/Owner’s Other Donation

IV quarter

alt-info Tsiala Morgoshia 

– a relative of the 

founder of the 

conservative Move-

ment party – 

223 800 GEL

Tsiala Morgoshia 

– a relative of the 

founder of the 

conservative Move-

ment party – 

237 540 GEL

Tsiala Morgoshia 

– a relative of the 

founder of the 

conservative Move-

ment party – 

287 220 GEL

Tsiala Morgoshia 

– a relative of the 

founder of the 

conservative Move-

ment party – 

234 200 GEL

982 760 GEL /

99.8 %

eri media22 Irine Mujiri, Owner 

of ERI Media – 

158 709 GEL

Tinatin Khorbaladze,

Director of ERI Me-

dia – 63 416 GEL

Irine Mujiri, Owner 

of ERI Media –

62 000 GEL

284 325 GEL /

100%

sezoni tv Giorgi Kandelaki, 

the owner and 

director of Sezoni 

TV – 6773 GEL

Giorgi Kandelaki, 

the owner and 

director of Sezoni 

TV – 10 544 GEL

Giorgi Kandelaki, 

the owner and 

director of Sezoni 

TV – 14 430 GEL

Giorgi Kandelaki, 

the owner and 

director of Sezoni 

TV – 9 669 GEL

22 	 ERI Media Group LLC (404622850) was registered on October 21, 2021. The owner of 100% share of the channel was Levan Vasadze, 

and the director was Tinatin Khorbaladze. On June 26, 2022, Irine Mujiri became the owner of the LLC. On October 28, 2022, ERI 

Media received authorization for general broadcasting.
23 	 Media Development Foundation (2021). Financial Transparency of Media – 2020 

	 https://mdfgeorgia.ge/eng/view-library/215/ 
24 	 Obieqtivi, Profile https://mediameter.ge/en/media-profiles/obieqtivi 
25 	 Transparency International Georgia, Donations to Georgian Political Parties 

	 https://transparency.ge/politicaldonations/en/donations/4877 
26 	 Zilpimiani’s share is currently managed by Giorgi Khitarishvili https://www.my.gov.ge/ka-ge/services/6/service/179 
27	 Parliament of Georgia https://parliament.ge/parliament-members/7221/declaration

Notably, if in previous years the TV “Obieqtivi” – linked with the pro-Kremlin “Alliance of Patriots” party – was largely 

of daonatory nature,23 in 2022 its recenues became more diversified and donations made up 47.2% of the total revenue 

(391,702 GEL), of which 305,742 GEL was the donation of one of the owners, Irakli Tsilikishvili, and 85,960 GEL – a donation 

from other persons (Davit Lekishvili and Davit Gvelukashvili). Irakli Tsilikishvili, one of the shareholders of Obieqtivi, was 

a member and chairman of the board of the non-commercial media union “Obieqtivi” from 2010 to 2022. In addition to 

“Obieqtivi”, he is the director of “Amaltea” joint-stock company. The main activity of “Amaltea” is the production and sale 

of dairy products.24 In addition, it is worth noting that Davit Gvelukashvili, who donated money to TV “Obieqtivi” in 2022, 

was also a donor to the Alliance of Patriots during the 2016 and 2020 elections.25

As shown in the table below, which is based on the informational-analytical portal of the Communications Regulato-

ry Commission (ComCom), one of the most stable sources of advertising revenue of “Obieqtivi” in 2022 was Stereo+, 

whose 50% share is owned by MP David Zilpimiani.26 Zilpimiani entered the parliament through the party list of “Davit 

Tarkhan-Mouravi, Irma Inashvili – Alliance of Patriots of Georgia” and is currently a member of the “European Socialists” 

parliamentary group.27 In the first and second quarters of 2022, Bright Industry Group also placed advertisements on the 

air of “Obieqtivi.”

	 I. Declared Revenues of Broadcasting Media 

https://bs.napr.gov.ge/GetBlob?pid=400&bid=boVlyOwlsX3qmYsntmLmFMRy68AO3sV%5DCkk%5DO89Dhew%5Bj3F3wAz7e0%5BmzTyhHrC9
https://bs.napr.gov.ge/GetBlob?pid=400&bid=boVlyOwlsX3qmYsntmLmFOOObTkhYi3yr5akkYn7TM%5DQF8MK8U%5DuryfX%5B%5BITVbeg


14

Table 2. Sources of Revenue of TV Obieqtivi Based on the Data of ComCom, 2022

SumPeriod Funding source according to 
ComCom analytics portal

Advertisement amount Owner donation Other donations

I quarter Bright Industry 

(401952348); 

Stereo+ 

(204986408)

114292.36 107,000.00 221292.36

II quarter Bright Industry 

(401952348); 

Stereo+ 

(204986408)

126,597.44 58,000.00 41,900.00 226,497.44

III quarter Stereo+ 

(204986408)

94,576.26 88,702.00 44,060.00 227,338.26

SUM 438442.27 305,742.00 85960 830144.27

IV quarter Stereo+ 

(204986408)

102,976.21 52,040.00 155,016.21

	 1.3. First Entertainment Channel Funded by Первый канал (Channel One of Russia) 

“The first entertainment channel” – registered in the public registry under the name of RBJ LLC, which broad-

casted throughout the country and translated the entertainment programs of the Kremlin’s propaganda Channel 

One (Первый канал) into Georgian, indicates Channel One of the Russian Federation as the source of income in 

the financial declarations submitted to the regulatory commission. (Channel One Russia JSC 7717029599). The 

channel’s income, totaling 202,860.98 GEL, was recorded only in the first and second quarters of 2022.

Channel One Russia JSC (7717029599) – Russian Federation

Period Advertisement revenue Funding source according to ComCom analytics portal

I quarter

II quarter

III quarter

IV quarter

SUM

161,056.82

41,804.16

0

0

202,860.98

Channel One Russia JSC (7717029599) – Russian Federation

Table 3. Sources of Revenue of “First Entertainment Channel” Based on the Data of ComCom, 2022



15FINANCIAL TRANSPARENCY OF MEDIA 2022

Figure 3. Revenue of Entertainment Channel Sponsored by Russia’s Channel One in 2016-2022 

2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022
0

200,000

400,000

600,000

800,000

RE
VE

NU
E (

Ml
n)

During 2016-2022, the total revenue of the entertainment channel funded by Russia’s Channel One amounted 

to 3.5 million GEL.

2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022

490,590.87 465,076.46 563,938.62 639,690.65 582,752.75 619,648.77 202,860.98RBJ

According to the data of the Public Registry, the founders of RBJ are Russian citizen Olga Miliayva (90%) and 

Georgian citizen Irakli Adamia (10%), and the Executive Director of the company is Anna Yurina-Manjgaladze.28

While “First Entertainment” is still listed in the channel list29 on the Stereo Plus website, but the website of 

the channel is no longer available. Considering that the channel has not recorded revenues in the 3rd and 4th 

quarters of 2022, the assumption that the reason for the suspension of the operation of “First Entertainment” is 

the sanctions30 imposed on Channel One of Russia in 2022 due to the war in Ukraine is legitimate.

28 	 Registration data of RBJ, Public Registry https://bit.ly/47J01hy 
29 	 http://www.stereoplus.ge/channel_list_ge.html 
30 	 Giorgi Giorgashvili, Mediachecker, 26 October, 2022 “Russian Propaganda TV “First Entertainment” no longer operates in Georgia. 

What is happening?” https://bit.ly/3U6RyS8 

	 I. Declared Revenues of Broadcasting Media 



16

31 	 Empire LLC https://registry.comcom.ge/Organisation.aspx?OrgID=280

	 1.4. Regional TV Broadcasters

The total revenue of regional TV broadcasters in 2022 amounted to 13,330,835 GEL (of which 306,204 GEL is oth-

er non-broadcasting revenue), which is 57,189 GEL less than that of the previous year (2021: 13,273,646 million 

GEL) ( other non-broadcasting income is 17,203 GEL less). The largest share – 82.9% is still held by Adjara Public 

Broadcaster (11,053,090 GEL), and the remaining percentages are distributed as follows:

	 Adjara: TV 25 – 370 378 (2,8% of the total revenue of the regional TV broadcasters) GEL; 

	 Kvemo Kartli: Marneuli TV – 247 535 GEL (1.9 %). TV-Radio Company of Kvemo Kartli – 222 096 GEL (1.7 %);

	 Imereti: TV company Rioni – 203 531 (1.5%); MEGA TV – 69 408 (0.5%), Imervizia – 69 010 (0.5 %); TV-Radio 

Corporation Informstudio TV Argo – 90 547 GEL (0.7%);

	 Samegrelo: Independent TV-Radio Company Odishi – 196 978 GEL (1.5%); 

	 Kakheti: Gurjaani TV – 102 610 GEL  (0.8%);

	 Samtskhe-Javakheti: Channel 9 97 167 GEL (0.7%); TOK TV – 63 450 GEL (0.5%), Borjomi – 75 767  GEL (0.6%). 

	 Shida Kartli: TV-Radio Company Trialeti – 77 305 GEL ( 0.6%).

	 Others: 391 961 GEL (2.9%)

The combined revenue of other regional TV broadcasters, which does not exceed 75,000 GEL individually, 

amounted to a total of 593,829 GEL.

Figure 4. Revenues of Regional TV Broadcasters in 2022, by Media Outlets

Adjara Public Broadcaster TV and Radio 

TV 25 

Marneuli TV 

TV-Radio Company of Kvemo Kartli 

TV-Radio Company Rioni 

Independent TV-Radio Company Odishi 

Gurjaani TV 

Empire 

TV-Radio Corporation Informunion TV Argo 

TV-Radio Company Traialeti 

TV-Radio Company Borjomi 

TV Company MEGA TV 

Imervision 

TOK TV 

Other

2.9

0.50.6
0.6

0.7
0.7

0.8
1.5

1.5
1.7

1.9
2.8

82.9

0.5 0.5



17FINANCIAL TRANSPARENCY OF MEDIA 2022

The revenue of Adjara Public Broadcaster Television and Radio, together with other non-broadcasting reve-

nue, increased by 963,231 GEL (2021: 10,089,859, 2022: 11,053,090 GEL), of which the amount received from rental 

services is 79,146 GEL.32 A slight increase was also observed in the case of other regional TV broadcasters: 

Marneuli TV – an increase of 17,734 GEL (2021: 229,802, 2022: 247,535 GEL); TV-Radio Company Borjomi – 13,912 

GEL (2021: 61,855, 2022: 75,767 GEL); TOK TV – 27,835 GEL (2021: 35,615, 2022: 63,450 GEL); Broadcasting Company 

Bolneli – 11,010 GEL (2021: 14,625, 2022: 25,635 GEL).

Notably, in 2022, Kvemo Kartli TV broadcaster TV4 aired programs of the pro-Kremlin TV company “Alt-Info” 

on a commercial basis. In June 2022, the non-governmental organization “Media Ombudsman” released a 

confidentially obtained contract,33 which provided for the rebroadcast of “Alt-Info” programs on TV4 for 1000 

GEL per month.

32 	  pg. 15,  2022 Budget Implementation Report, 09 March 2023, available at: https://ajaratv.ge/files/shares/090322.pdf 
33 	 “A contract was signed between “Alt-Info” and TV-Radio Company TV4 for the purpose of rebroadcasting “Alt-Info” programs. 

https://www.radiotavisupleba.ge/a/31899642.html

The contract obtained by Media Ombudsman, which was signed between 

Kvemo Kartli TV-Radio Company and Alt-Info

	 I. Declared Revenues of Broadcasting Media 



18

Due to the public criticism for the mentioned fact, on July 27, TV 4 issued a statement34 that the programs of 

Alt-Info, which were being broadcast in test mode, would no longer be placed on the channel’s broadcasting 

network.

Noteworthy that in 2022, Kvemo Kartli TV received 42,860 GEL as other non-broadcasting revenue from the 

“Quality Channel”,35 which is a channel known for its anti-Western conspiracies. In addition, the broadcaster 

has been receiving budgetary funds for the purpose of disseminating information and advertising for years. We 

will discuss this topic in detail in the budgetary contracts section.

34	 TV4, 27 July, 2022.  Alt-Info Programs will no longer be placed on the air of TV4, https://bit.ly/47D2J8h 
35 	 Davit Giorgobiani, Quality Channel host, https://mythdetector.ge/ka/profiles/giorgobiani-davithi/ 
36 	 MD Group LLC – On giving consent to the transfer of private broadcasting license No. B70 of “Radio Ucnobi” LLC to “MD Group” LLC

	 1.5. Radio Broadcasters 

In 2022, the total revenue of radio broadcasters amounted to 7.8 million GEL, of which other non-broadcasting 

income was 0.5 million GEL. Compared to 2021, the revenue of radio broadcasters decreased by 871,404 GEL. 

Notably, from 2015 to 2022, the radio market is characterized by a decreasing trend in terms of revenue.

Figure 5. Revenue of Radio Broadcasters in 2015-2022 

2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022
0

2.5

5

7.5

10

12.5

15

Similar to the previous years, the market of nation-wide radio broadcasters was again dominated by Radio 

Holding “Fortuna”, whose revenue amounted to 3,645,692 GEL. Compared to 2021, the company’s revenue de-

creased by 313,422 GEL; however, it should be noted that the revenue of “Fortuna” amounts to 56.5% of the 

total revenue (6 449 671 GEL) of the nationwide radio broadcasters. Next is Radio “Imedi” – 646,100 GEL, in this 

case, compared to the previous year, the revenue has decreased by 78,801 GEL. Radio “Palitra” occupies the 

third place by 472,673 GEL. Compared to the previous year, the revenue of Radio “Palitra” increased by 358,416 

GEL. Palitra is followed by “Georgian Radio” (316,068 GEL), whose revenue decreased by 75,912 GEL compared 

to the previous year. Next is “Radio Ucnobi”36 (273,852 GEL), whose revenue increased by 24,954 GEL. The rev-

Source: Analytical portal of the National Communications Commission

RE
VE

NU
E (

Ml
n)



19FINANCIAL TRANSPARENCY OF MEDIA 2022

37	 LLC “Mediastream” company” Legal Entity (comcom.ge)
38 	 Broadcasting Radio Revenues by Companues, 2022, Available at

 	 https://analytics.comcom.ge/ka/statistics/?c=broadcasting&f=revenue&exp=radio&sid=1148699# 

enue of Media Holding – “Voice of Abkhazia” in 2022 amounted to 193,829 GEL, while the revenue of System 

Gamma (148,832 GEL) decreased by 19,188 GEL, as well as that of Radio “Georgian Times” (115,687 GEL) – by 

168,032 GEL. The income of Radio Energy37 amounted to 115,096 GEL. The revenue of other radios, which does 

not exceed 115,100 GEL, amounted to 860,022 GEL.

According to the information of the Communications Commission,38 in 2022, only 4 radio broadcasters received 

other non-broadcasting income in the amount of 157,266 GEL. These are: Radio Palitra (119,508 GEL), Radio Ime-

di (16,872 GEL), Palitranews (11,364 GEL), Radio-Iveria of the Patriarchate of Georgia (9,522 GEL);

Figure 6. Revenues of Nationwide and Mixed Coverage Radio Broadcasters, 2022

Radio Holding Fortuna 

Radio Imedi 

Radio Palitra 

Georgian Radio 

MD Group 

Media Holding – “Voice of Abkhazia” 

System Gamma 

Radio Georgian Times 

Radio Energy 

Others

8.2
1.8

1.8
2.3

3.0

4.2

4.9

7.3

10.0

56.5

Notably, according to the informational-analytical portal of the Communications Commission, which based on 

the law, discloses the sources of revenue of broadcasters above 7,000 GEL on a quarterly basis, has indicated 

the state-founded “Georgian Post” LLC as the source of funding for “Radio Ucnobi” in all three quarters of 

2022. The source of financing of the advertising revenues of the fourth quarter, which totaled 71,111.93 GEL, is 

not indicated on the portal of the commission.

Table 4. Sources of Revenue of “Radio Ucnobi” According to ComCom Data, 2022

Period Funding source according to ComCom’s official analytics portal Advertisement revenue

I quarter

II quarter

III quarter

IV quarter

SUM

Georgian Post (203836233)

Data on the source of revenue is not available

273,852.52

64,727.43

Georgian Post (203836233) 66,983.67

Georgian Post (203836233) 71,029.49

71,111.93

	 I. Declared Revenues of Broadcasting Media 



20

39 	  Poti TV LLC
40 	 “Kvemo Kartli Women’s Association, Women and the World”

	 1.6. Regional Radio Broadcasters

In 2022, regional radio broadcasters received a total revenue of 1,373,898 GEL, of which the largest share (49%), 

almost half, comes to Adjara Public Radio (673,160 GEL). The revenues of other radio stations are relatively less 

and were distributed as follows: Union of Journalists People’s Voice – Radio Marneuli 96.9 FM – (210,731 GEL); 

Radio TV-NOR ( Ninotsminda Radio) (147,680 GEL); Radio Hereti (131,354 GEL); Radio Atinati (64,694 GEL); Old 

City (62,694 GEL); Radio Trialeti (32,470 GEL); Radio of Poti39 (17,281 GEL); Radio “Odishi” (16,680 GEL); Radio “Ri-

oni” (9 742 GEL); TV-Radio Corporation Inform-union “Argo” (4 835 GEL); “Kvemo Kartli Women’s Association, 

Women and the World”40 (1,705 GEL), Radio Dia-932 GEL; in 2022, other non-broadcasting income in regional 

radios totaled 324,479 GEL.

It should be noted that the income of Radio TV-Nor decreased by 83,764 GEL compared to the previous year 

(2021: 109,418 GEL, 2022: 25,654 GEL), despite the fact that the channel had an increase in non-broadcasting 

income during this period – (2021: 109,418, 2022: 147 680). The income of Radio “Trialeti” also decreased by 11,807 

GEL (2021: 44,278, 2022: 32,470.28).

Figure 7. Revenues of Regional Radio Broadcasters by Media, 2022 

Adjara Public Broadcaster 

TV and Radio 

Radio Marneuli 

Radio-TV Nor 

Radio Hereti 

Radio Atinati 

Old Town

Other

6.0

4.6

4.7

9.6

10.8

15.3

49.0



21FINANCIAL TRANSPARENCY OF MEDIA 2022

II. The Practice of Allocating Budgetary Funds for Advertising 
and Dissemination of Information in Media 

	 2.1. Total Data

According to the data available in the electronic database of the State Procurement Agency, in 2022, for the 

purpose of advertising and dissemination of information, budgetary organizations signed service contracts 

with media worth GEL 4 189 300. The mentioned amount is 618,829 GEL less compared to that of 2021 (4,808,129 

GEL).

The largest share of the total amount – 30.3% (1 269 541 GEL) went to online media, followed by national and 

mixed coverage TV broadcasters with a small difference (27.4% – 1 149 724 GEL). 18.6% (778,894) of the men-

tioned amount went to regional TV broadcasters; 13.4% (560,407 GEL) – on social media;41 6.5% – on print media 

(271 173 GEL); 2.8% (119,732 GEL) – on mixed contracts. The smallest share - 1% (39,830 GEL) was allocated to 

radios. Notably, mixed contracts simultaneously combine different types of media. Since it is impossible to 

identify which type of media the money was transferred to based on certain contracts, we merged this data 

into a separate category called “mixed contracts.”

 

41	 The mentioned data is approximate and may not reflect the complete picture due to the specifics of the procurements. See in 

detail the Social Media Chapter.

Online Media 

TV Broadcasters 

Regional TV 

Social Media 

Press 

Radio 

Mixed Contracts

Figure 8. Allocation of Budgetary Contracts for the Purpose of Advertising and Dissemination of Information by the Typology of Media, 2022

2.81.0
6.5

13.4

18.6

27.4

30.3



22

If in 2022, the total amount of the budget allocated to the media for the purpose of advertising and information 

dissemination has decreased by more than half a million compared to the previous year, the amount allocated 

to national and mixed coverage TV broadcasters has almost doubled and increased by 45.5%. At the same 

time, the share of both radio-related service contracts (by 62.7%) and mixed-type (52.8%) budgetary contracts 

(different types of media at the same time) has been reduced significantly.

Table 5. Dynamics of Allocation of Budgetary Service Contracts for the Purpose of Dissemination of Information in 2021-2022

Types of Media 2022 Increase / Decrease Tendency

Online Media

National Coverage TV

Regional TV

Social Media

Decreased by 26%

Increased by 45.5%

Decreased by 1.4%

Decreased by 30.2%

2021

1 269 541 1 713 475

1 149 724 790 125

778 894 789 847

560 407 802 818

Print Media

Mixed

Radio

Decreased by 22.8%

Decreased by 52.8%

Decreased by 62.7%

271 173 351 318

119 732 253 831

39 830 106 715

Figure 9. The Tendency of Allocation of Budgetary Service Contracts for the Purpose of Dissemination of Information in 2021-2022

Online Media 

TV 

Regional TV 

Social Media 

Print 

Radio 

Mixed Contracts

1269541

1713475

1149724

790125

778894

789847

560407

802818

271173

351318

39830

106715

119732

253831

2022 2021



23FINANCIAL TRANSPARENCY OF MEDIA 2022

II. The Practice of Allocating Budgetary Funds for Advertising and Dissemination of Information in Media 

In 2022, as in previous years, budgetary organizations in some cases signed contracts with media organizations 

for information dissemination through intermediary companies. In 2022, five such contracts signed through an 

intermediary company were identified: three contracts were signed with “IPM Market Intelligence Caucasus” 

Ltd by Tbilisi City Hall’s Public Relations Agency,42 the General Prosecutor’s Office of Georgia,43 and the State 

Service of Veteran Affairs.44 Tbilisi State Medical University45 signed one contract with “Clip-Art” LLC, and 

Zugdidi City Hall signed one with “PR Consulting Group” LLC.46 The mentioned agreements did not allow the 

identification of how the funds were distributed according to the media, therefore, in order to clarify the data, 

the Media Development Foundation requested information from both public agencies and service provider 

organizations.

Despite the request, Tbilisi City Hall’s Public Relations Agency, the General Prosecutor’s Office of Georgia, 

and the State Service of Veterans provided us with incomplete information and did not specify how the total 

amount stipulated in the contract was distributed among media organizations. Part of the information was 

provided by the service provider company “Afiem Market Intelligence Caucasus.”

42	 NAT220000609, Agreement amount: 62370 GEL, Source: State Procurement Agency website 
43 	 NAT210024826, Agreement amount: 66 600 GEL (Actual payment: 66241.94 GEL) Source: State Procurement Agency website
44 	 SPA220000962, Agreement amount: 76208 GEL, Source: State Procurement Agency website 
45 	 NAT220001532, Agreement amount: 22 800 GEL, Source: State Procurement Agency website 
46 	 NAT220005822, Agreement amount: 32 418 GEL, Source: State Procurement Agency website 
47 	 TVMR Georgia – Nielsen Television Audience Measurement’s Official License http://www.tvmr.ge/en#!en/main  

	 TMI – official Georgian licensee with KANTAR MEDIA https://www.tmi.ge/en/pages/7

2.2. National Coverage TV Broadcasters 

According to the data available in the database of the National State Procurement Agency, in 2022, budgetary 

organizations signed contracts worth 1,928,618 GEL with TV broadcasters for advertising and information dis-

semination. Part of the amount – 1,149,724 GEL – was allocated to national and mixed coverage TV broadcasters 

and 778,894 GEL – to regional TV broadcasters.

As mentioned, compared to 2021, the total value of the contracts signed with TV broadcasters almost doubled 

in 2022, although the increase was mainly observed in the case of national coverage TV broadcasters (increase 

by 359,599 GEL), and in the case of regional television stations, a slight downward trend was observed (de-

crease by 10,953 GEL).

Among TV broadcasters, the contracts with the highest total value (794,606 GEL) were signed with the TV com-

pany “Imedi,” which has a pro-government editorial policy and leads in TV ratings.47 TV Imedi is followed by the 

TV company “Rustavi 2,” which also has a pro-government editorial policy (141,768 GEL). Contractual agreements 

with other television stations are distributed as follows: TV company “Pulsi” (95,342 GEL), pro-government “POS 

TV” (47,211 GEL) and “GDS TV” (22,436 GEL), opposition TV company “Mtavari Channel” (14,359 GEL); “Public 

Broadcaster” (13,750) and “TV Pirveli” (11,371 GEL), “Maestro” (3,742 GEL), “Formula” (2,267 GEL). Televisions with 

relatively small contract services are united in the “Various” category, which amounts to 2,874 GEL in total.

http://www.procurement.gov.ge/
http://www.procurement.gov.ge/
http://www.procurement.gov.ge/
http://www.procurement.gov.ge/
http://www.procurement.gov.ge/
http://www.procurement.gov.ge/
http://www.procurement.gov.ge/
http://www.procurement.gov.ge/
http://www.procurement.gov.ge/
http://www.tvmr.ge/en#!en/main
https://www.tmi.ge/en/pages/7


24

Figure 10. Distribution of Budgetary Advertising and Information Services by National Coverage TV Broadcasters, 2022 (per cent)

Imedi 

Rustavi 2 

Pulsi 

POSTV 

GDS TV 

Mtavari Channel 

GPB 

TV Pirveli 

Maestro 

Formula 

Various

0.3

2.0

4.1

8.3

12.3

69.1

1.2
1.2

0.20.31.0

As demonstrated by the figure below, the share of allocation of budgetary contracts to TV stations with the 

pro-government editorial policy is considerably higher. In 2022, compared to 2021, the budgetary contracts of 

“Imedi” (by 508,959 GEL) and “POSTV” (by 30,294 GEL), both of which are pro-government, increased almost 

three times. The revenue has increased in the cases of TV company “Rustavi 2” (by 31,576 GEL), Pusli TV (by 

12,842 GEL), and GDS TV (by 8,835 GEL).

Along with the increase of budgetary advertising among pro-government media, the rate of allocation of re-

sources in opposition media is significantly reduced in 2022: budgetary advertising on “Mtavari Channel” has 

decreased almost 10 times (127,598 GEL), in the case of “Formula” – 8.4 times (16,806 GEL), “in the case of “TV 

Pirveli” – almost 5 times (by 44,406 GEL), and in the case of “Kavkasia”, where the amount was already low last 

year – by almost 7 times (by 4,996 GEL).



25FINANCIAL TRANSPARENCY OF MEDIA 2022

II. The Practice of Allocating Budgetary Funds for Advertising and Dissemination of Information in Media 

Figure 11. Allocation of Budgetary Advertising and Information Services Among National and Mixed Coverage TV Broadcasters, 2021-2022

Imedi 

Rustavi 2 

Pulsi TV 

POSTV 

GDS TV 

Mtavari Channel 

GPB 

TV Pirveli 

Maestro 

Formula 

Kavkasia

794606

285647

141768

110192

95342

82500

47211

16917

22436

13601

14359

141957

13750

21900

2022 2021

11371

55777

3742

2661

2267

19073

874

5870

	 2.3. Regional TV Broadcasters

Local municipalities and their subordinate agencies signed the highest-value contracts with regional TV broad-

casters (778,894 GEL in total). As mentioned, compared to 2021, in 2022 the value of information and advertising 

contracts decreased slightly – by 10,953 GEL.



26

Figure 12.  Distribution of Budgetary Advertising and Information Services by Regional TV Broadcasters, 2022 (per cent)

Marneuli TV 

TV4 

TV Rioni 

TV Gurjaani 

TV Imervizia 

ATV-12 

TV Farvana 

TV Argo 

TV Zari 

TV Borjomi 

TV Egrisi 

TV Bolneli 

Mixed Contracts 

Various

4.5

4.6

7.7

8.6

18.6
3.3

2.1

1.04.0
1.3

14.1

11.8

9.6

8.7

In 2022, contracts (144,999 GEL) with the highest value among regional broadcasters were signed with “Mar-

neuli TV”, with an increase of 39,259 GEL compared to the previous year.

Marneuli TV is followed by “Kvemo Kartli Television – TV 4, whose budget advertising revenues have de-

creased almost 2 times compared to the previous year (2022: 110,169 GEL, 2021: 218,000 GEL). It should be noted 

that “Kvemo Kartli Television” was in first place in terms of budgetary contracts in 2016-2021. As mentioned in 

the previous chapter, in 2022, “Kvemo Kartli TV” became the object of criticism due to the commercial contract 

signed with the pro-Kremlin “Alt-Info TV,” which provided for the rebroadcast of their programs, after which 

the TV company stopped cooperation with Alt-Info.

Budgetary and information service contracts were distributed among other regional TV broadcasters as fol-

lows: “Rioni” – 91,790 GEL, “Gurjaani” – 75,140 GEL, “Imervizia” – 67,575 GEL, “ATV-12” – 67,146 GEL, “Parvana” 

– 60 000 GEL, “Argo” – 35,459 GEL, “Zari” – 34,998 GEL, “Borjomi” – 25,850 GEL, “Egrisi” – 16,600 GEL, “Bolne-

li” – 10,080 GEL. TV broadcasters whose contracts amounted to less than 10,000 GEL, totaling 7,791 GEL were 

included in the “Various” category.

Noteworthy that in 2022, compared to 2021, the revenues from budgetary contracts of “Marneuli TV” (with 

39,259 GEL), “ATV-12” (with 39,918 GEL), “Argo” (with 32,559 GEL), “Egris” (with 8,160 GEL) and “Parvana” (by 

4,790 GEL) have increased, while those of TV 4 have decreased (by 107,831 GEL).



27FINANCIAL TRANSPARENCY OF MEDIA 2022

II. The Practice of Allocating Budgetary Funds for Advertising and Dissemination of Information in Media 

Figure 13. Distribution of Budgetary Advertising and Information Services by Regional TV Broadcasters, 2021-2022

In 2022 the Ministry of Defense of Georgia signed a contract worth 31,295 GEL with NNLE “Regional Broad-

casters Alliance of Georgia” for the purpose of placing budgetary advertisements in regional TV broadcast-

ers (“Rioni”, “Argo”, “Imervizia”, “Zari”, “TV-Borjomi”, “ATV-12”, “Parvana”, “TV Monitoring”, “Bolneli”, “TV4”, 

TV company “Marneuli”, TV company “Tanamgzavri”, “Gurjaani”, “Egrisi”, “Kolkheti 89”) and in radio stations 

(“Nori”, “Old City”, “Rion”, “Argo”, “Bolneli”, “Atinati”). We included the mentioned contract in the category of 

mixed contracts since the available documents did not separate the amount of money allocated to radio and 

television, nor to individual media. The Ministry of Defense, which we contacted to clarify the information, 

provided us with incomplete information.48 The Ministry’s answer indicates the allocation of money according 

to regions and not according to the typology of media and media outlets. According to their answer, the funds 

were distributed as follows: Imereti – 11,405 GEL; Kvemo Kartli – 6,506.30 GEL; Samtskhe-Javakheti – 4,504 

GEL; Kakheti – 3,630 GEL; Samegrelo – 3 350 GEL; Shida Kartli – 1900 GEL.

48	 Agreement signed between the Ministry of Defense of Georgia and the Alliance of Regional Broadcasters (NAT220003873), 

	 The value of the agreement: 38,096.30 (actual payment: 31,295.30 GEL); Source: State Procurement Agency website.

Marneuli TV TV4 TV Rioni TV Gurjaani TV Imervizia ATV-12 TV Farvana TV Argo TV Zari TV Borjomi

2022 2021

144999

105740 110169

218000

91790
98415

75140 75718
67575 68936 67146

27228

60000 55210

35459

2900

34998 35000
25850

37500

	 2.4. Online Media

According to the data available in the electronic database of the State Procurement Agency, in 2022, the larg-

est amount – 1,269,541 GEL – was allocated to online media for the purpose of advertisement and dissemination 

of information. However, compared to the previous year, this amount decreased by 443,934 GEL (2021: 1,713,475 

GEL).

The most significant share of this amount (253,599 GEL) went to online publications included in the “Palitra 

Media Holding” (IPN, PalitraTV.ge, Kvirispalitra.ge, Bpn.ge, Ambebi.ge, Allnews.ge); The following place is 

occupied by pro-government Kvira.ge and its affiliate kids.kvira.ge, region.kvira.ge (114,304 GEL). Kvira.ge is 

followed by Ipress.ge and those media (ibusiness.ge; iregions.ge; imtavroba.ge; mpress.ge) which are listed 

TV Egrisi

16600
8440

http://www.procurement.gov.ge/


28

as partners on the Ipress.ge website. Single contracts are mostly signed with the latter (69,841 GEL). Funds 

distributed to other online media outlets are as follows: Primetime.ge – 44,079 GEL; Accent.com.ge – 40,730 

GEL; Xnews.ge – 36,845 GEL; Inforustavi.ge – 35 225 GEL, Epn.ge and related media (Economic.ge; 1news.ge, 

www.faxinter.news) – 31,096 GEL; Qartuliazri.ge and Reportiori.ge – 30,342 GEL; Imedinews.ge – 30 150.9 GEL; 

Frontnews.ge – 27,000; Nsp.ge, Region.ge and Newspress.ge – 26,654 GEL; Pia.ge and Digesti.ge – 25,737 GEL; 

It should be noted here that the data of PIA is incomplete, because in a joint contract with Clip-Art49 related to 

the same agency, PIA is also listed along with other agencies, although it is not specified how the funds were 

distributed to the media. The value of other online media contracts is as follows: Mak.ge – 16,150 GEL; BM.ge – 

15,000 GEL, Ghn.ge – 14,760 GEL, Stv.ge – 14,400 GEL, For.ge – 12 396 GEL; Mediamall.ge – 11,400 GEL; Guardian.

ge – 11 170 GEL; Info9.ge – 10,856 GEL; Spnews.io and Spn.ge (“Spaces” LLC) – 9,650 GEL; Mcm.ge – 9,600 GEL; 

Timer.ge – 9 100 GEL; Topnews.com.ge – 8,500 GEL; Marshalpress.ge – 8,059 GEL; Netgazeti.ge and Batumelebi.

ge – 7,650 GEL; 2020 news.ge – 7 150 GEL; Tiflisnews.ge – 5,550 GEL, and newpress.ge – 5,280 GEL. Contractual 

services worth less than 5,000 GEL totaled 173,929 GEL and are included in the “Various” category.

49	 The contract signed between the International Center of Education and Clip-Art (CMR220024192) provided for the posting of 

information on the following websites: www.pia.ge www.digest.ge and www.kvira.ge, Funtime.ge, the total cost of the contract 

– 4,543 GEL 

Figure 14. Distribution of Budgetary Advertising and Information Services in Online Media, 2022

IPN and its affiliate media outlets

www.kvira.ge, www.region.kvira.ge

Ipress.ge and its affiliate media outlets

www.primtime.ge

www.accent.com.ge

www.xnews.ge

www.inforustavi.ge

Epn.ge and its affiliate media outlets

www.qartuliazri.ge; www.reportiori.ge

www.imedinews.ge

www.frontnews.ge

www.nsp.ge, region.ge, www.newspress.ge

www.pia.ge; www.digesti.ge

www.mak.ge

www.bm.ge

www.ghn.ge

WWW.STV.GE

www.for.ge

www.mediamall.ge

www.GUARDIAN.GE

www.info9.ge

www.spnews.io, www.SPN.ge

WWW.MCM.GE

www.timer.ge

www.Topnews.com.ge

www.marshalpress.ge

www.2020news.ge

www.netgazeti.ge, www.batumelebi.ge

www.tiflisnews.ge

www.newpress.ge

Joint Contracts

Various

253599

114304
69841

44079

40730

36845

35225

31096

30342

30151

26654
27000

25737
16150
15000

14760

14400

12396

11400

11170

10856

9650

9600

9100

8500

8059

7150

7650

5550

5280

153339
173929



29FINANCIAL TRANSPARENCY OF MEDIA 2022

II. The Practice of Allocating Budgetary Funds for Advertising and Dissemination of Information in Media 

As already mentioned, some of the budgetary contracts with media outlets were signed through intermediary 

companies, which is why the presented data cannot reflect an accurate picture of the allocation of funds. We 

combined similar contracts in the category of joint contracts (total value – 153,339 GEL); Among such contracts, 

the highest value contracts were signed by the State Service of Veterans’ Affairs (76,208 GEL) and Tbilisi City 

Hall’s Public Relations Agency (32,670 GEL) with IPM Market Intelligence Caucasus LLC. Part of the mentioned 

agreements provided for media monitoring services, while another part provided for the placement of informa-

tion about the agency in online publications.50

As the previous research conducted by the Media Development Foundation reveals, some online media out-

lets, in compliance with professional standards, post sponsored materials on their website and inform the 

audience that the sponsored content is not a media product, although this practice is not equally established 

in all publications. In addition, as we will see in the next chapter, part of the media outlets (For.ge, Kvira.ge, Pia.

ge, Marshalpress.ge, Spnews.io, Reportiori.ge, Qartuliazri.ge, Xnews.ge, Lider.ge, Tiflisnews.ge) which have 

signed budgetary contracts, carries out pro-government editorial policy and is involved in discrediting cam-

paigns against the opponents of the government.

50	 IPN, Kvira.ge, Reportiori.ge; Mediacenter “Mtavari”, Region.ge; Info9; Mediaholding “Georgian Times”; “Xnews”; “Lideri”; “Spaces”.
51 	 “Forbes Georgia” includes both print and online services.

2.5. Print Media
 

In 2022, according to the data of the State Procurement Agency, contracts worth 271,173 GEL were signed for 

information and advertising services with print media. This amount has been reduced by 80,145 GEL compared 

to the previous year (2021: 351,318 GEL).

Similar to the previous year, in 2022, an information service contract of the highest value was signed with 

“Resonance” (69,677 GEL). The value of budgetary contracts for other print publications was distributed as fol-

lows: “Versia” newspaper – 29,997 GEL, “Forbes Georgia”51 – 20,300 GEL, “Experimental and Clinical Medicine” 

magazine – 18,175 GEL, “Entrepreneur” magazine – 11,300 GEL, newspaper “Republic of Georgia” – 10,754 GEL, 

“Vrastan” newspaper – 10,008 GEL, “Homeland of Wine” magazine – 6,050 GEL. Budgetary contracts worth less 

than 5,000 GEL in print media total 5,696 GEL and are included in the “Various” category.

In 2022, compared to 2021, the value of the budgetary contracts of “Resonance” newspaper decreased by 

20,852 GEL; “Forbes Georgia” magazine – by 18,700 GEL; “Republic of Georgia” newspaper – by 8,837 GEL; And 

“New Generation” – by 2,900 GEL. Contracts of almost the same value as the previous year were signed with 

“Versia” newspaper, while the value of budgetary contracts of “Entrepreneur” magazine increased slightly (by 

2,550 GEL).

 



30

Figure 15. Allocation of Budgetary Advertisement and Information Services Among National Print Media, 2021-2022

In 2022, budgetary organizations signed contracts with regional print media worth 89,216 GEL. The highest value 

contract was signed with “Borjomi” newspaper (47,100 GEL), which had an almost identical value contract last 

year. The contracts signed with other regional print publications are relatively less: “Ambrolauris Moambe” 

newspaper – 12,996 GEL, “Martvili” newspaper – 12,000 GEL, “Literaturuli Meskheti” newspaper – 10,540 GEL, 

“Guria News” – 3,640 GEL, reduced by 4,860 GEL compared to the last year. The “Various” category includes 

those regional newspapers whose contracts are less than 3,000 GEL, which made a total of 2,940 GEL.

Figure 16. Allocation of Budgetary Advertisement and Information Services Among Regional Print Media, 2021-2022

Resonance 

Versia 

Forbes Georgia Magazine 

Experimental and Clinical Medicine 

Entrepreneur Magazine 

Republic of Georgia 

Vrastan 

“Homeland of Wine” Magazine 

Various

2022 2021

69677
90529

29997
30000

20300
39000

11300
8750

18175

10754
19591

10008
1208

6050
2000

5 696

Borjomi 

	

	

Ambrolauris Moambe 

Martvili 

Literaturuli Meskheti 

Guria News 

Various

2022 2021

47100

47000

12996

12996

12000

11000

10540

11030

3640

8500

2940



31FINANCIAL TRANSPARENCY OF MEDIA 2022

II. The Practice of Allocating Budgetary Funds for Advertising and Dissemination of Information in Media 

2.6. Social Media 

We searched for the data on advertising service contracts placed on social media in the electronic database of 

the State Procurement Agency,52 according to which, in 2022, for advertising and marketing services, budgetary 

organizations made contractual services on social media (Facebook, Instagram, YouTube, Linkedin) worth a 

total of 560,407 GEL, which, compared to the previous year (2021: 802,818 GEL) was reduced by 242,411 GEL.

	 According to the data available in the database of the Procurement Agency, the largest amount of adver-

tising money for social media services was allocated by the Agency of Protected Areas (171,518 GEL). The 

funds of other organizations were distributed as follows:

	 Department of Tourism and Resorts of the Autonomous Republic of Adjara – 103 531 GEL, 

	 LEPL National Tourism Administration of Georgia – 81 450 GEL, 

	 Ministry of Economy and Sustainable Development of Georgia – 30 312 GEL;

	 Environmental Information and Education Center – 24 000 GEL;  

	 Ivane Javakhishvili Tbilisi State University – 20 662 GEL;

	 LEPL L. Sakvarelidze National Center for Disease Control and Public Health - 20 346 GEL, 

	 LEPL Legal Aid Service – 17 287 GEL; 

	 LEPL Innovation and Technology Agency of Georgia – 15 567 GEL;

	 Office of the State Minister of Georgia for Reconciliation and Civic Equality – 11 395 GEL;

	 NNLE Public Communications Agency – 10 136 GEL. 

Other budgetary organizations, whose cost of advertising on social media amounted to less than 10,000 GEL, 

totaled 54,204 GEL.

52	 79300000 – market research and economic research; Surveys and statistics

Figure 17. Advertising Purchases of Budgetary Organizations on Social Media According to Data from the State Procurement Agency, 2022

Agency of Protected Areas

Department of Tourism and Resorts of 

the Autonomous Republic of Adjara

National Tourism Administration of Georgia

Ministry of Economy and Sustainable Development of Georgia

Environmental Information and Education Center

Ivane Javakhishvili Tbilisi State University

L. Sakvarelidze National Center for Disease Control and Public Health

Legal Aid Service

Innovation and Technology Agency of Georgia 

Office of the State Minister of Georgia for Reconciliation and Civic Equality

Public Communications Agency 

Various

171518

103531

81450

30312

24000

20662

20346

17287

15567

11395

10136

54204



32

Budgetary Funds for Agencies to Disseminate Information on Facebook Pages and Groups. While analyzing the budgetary contract data of 2022, 

similar to 2021, one could observe the instances when contracts signed by the budgetary organizations on 

the dissemination of information services, in addition to posting the materials on the agency’s website, also 

entailed the obligation to share the information on other Facebook groups and pages.

In 2022, 3 contracts of the mentioned type were signed with For.ge (total value – 10,796 GEL), and one with 

Samegrelo media organization Stv.ge (3,000 GEL). The table below shows the Facebook groups and pages 

where public agencies’ information should have been posted. It should be noted that all five Facebook pages 

(For.ge, Yellow Faqts, Tbilisi news, Freedom, Poetry, Front news) and both groups (Positivi, For.ge), are related 

to the agency For.ge itself since all of them indicated www.for.ge as the address in the About Us section; 

While the groups “For.Ge – informational, analytical portal” and “Positivi” are managed by the founder and ed-

itor of For.ge, Rozeta Zhgamaia and the 4 pages listed above. On August 7, 2020, the founders of the agency and 

the board member Roseta Zhgamaia and Giorgi Iakobashvili, together with Ia Metreveli and Ioseb Manjavidze, 

founded the non-governmental organization “Davasrulot NNLE”, whose goal, according to them, was to end 

the United National Movement (UNM).53

In addition to the news agency “For.ge”, an agreement of identical content was also found with the Samegrelo 

media organization Stv.ge, which was supposed to distribute materials of Khobi municipality on their Facebook 

page.

53	 36-37 pg. Financial Transparency of Media 2020, Media Development Foundation, Available: 

	 https://mdfgeorgia.ge/uploads//Finanacial%20Transparency%20Report%20ENG.pdf

Table 6. Contracts Signed by Budgetary Agencies in 2022 on the Service of Sharing Information on Facebook Groups and Pages

1. For.ge 

2. Positivi

Contractor Budgetary Agency Contract value in GEL Thematic Facebook Pages Facebook Groups

For.ge Didube district administration 

of Tbilisi Municipality

4 400 1.  For.ge 
2. Yellow facts 
3. Tbilisi news 

4. Petry front news

5. Freedom

1. For.ge 

2. Positivi

For.ge National Agency for 

Sustainable Land Management 

and Land Use Monitoring

3 996 1. For.ge 
2. Yellow facts 
3. Tbilisi news 

4. Petry front news

5. Freedom 

1. For.ge 

2. Positivi

Stv.ge Cultural and educational 

center of Khobi municipality

3 000 STVSamegrelo

For.ge Tbilisi NNLE National 

Screening Center

2 400 1. For.ge 
2. Yellow facts 
3. Tbilisi news 

4. Petry front news

5. Freedom 



33FINANCIAL TRANSPARENCY OF MEDIA 2022

Similar to the previous years, instances, when budgetary contracts were signed with media with contra-

dictory editorial policies, were found in 2022 as well. From this point of view, 2 types of media cooperation 

practices were identified:

1.	 Publications that incite hate speech and anti-Western sentiments;

2.	 Media outlets with pro-governmental editorial policies, which were involved in coordinated campaigns 

against the opponents of the government and, in selected cases, disseminated fake news.

III. Budgetary Contracts with Media Outlets 
of Controversial Editorial Policies

	 3.1. Media Outlets with Editorial Policies Prone to Hate Speech and Anti-Western Statements

Republic of Georgia [Sakartvelos Respublika]. According to the data available in the database of the State Procurement Agen-

cy, budgetary organizations signed a contract worth 10,754 GEL with the newspaper “Republic of Georgia”54 

in 2022. These budgetary organizations are:

	 Ministry of Finance and Economy of the Autonomous Republic of Adjara;

	 Government of the Autonomous Republic Of Abkhazia;

	 Georgian Academy of Agricultural Sciences;

	 Georgian Technical University;

	 LEPL Rafiel Dvali Institute of Machine Mechanics

	 LEPL Ilia Vekua Sukhumi Institute of Physics and Technology

Notably, compared to the previous years (2021: 19,591; 2020: 38,008; 2019: 55,525; 2018: 129,710),55 the budgetary 

contracts signed with the “Republic of Georgia” in 2022 have decreased significantly; however, according to 

preliminary data for 2023, a growing trend will be noticed, while the editorial policy of the publication has not 

changed either. In particular, according to preliminary data, in 2023, Sakparent signed a contract worth 18,525 

54 	 “Republic of Georgia” was published under the name of the “Communist” newspaper during the Soviet period, and under the 

name “Akhali Georgia” in the 90s. https://mediameter.ge/en/media-profiles/newspaper-sakartvelos-respublika 
55	 Mediameter, Financial Transparency of Media, https://mediameter.ge/en/research

https://mediameter.ge/en/media-profiles/newspaper-sakartvelos-respublika
https://mediameter.ge/en/research


34

GEL with the Republic of Georgia, and a contract worth 9,450 GEL was signed by the Roads Department of the 

Ministry of Regional Development and Infrastructure of Georgia.

The budgetary contracts with the “Republic of Georgia” are subject to criticism due to the publication’s edi-

torial policy. According to Recommendation #7 of the European Commission against Racism and Intolerance 

(ECRI) of the Council of Europe,56 member states should be guided by an anti-discrimination policy when con-

cluding contracts. Considering that based on MDF research, in the fifth cycle report57 of the European Commis-

sion against Racism and Intolerance (ECRI) in 2015, the Commission recommended to the Georgian authorities 

to review the existing contracts with media outlets that were found to be exhibiting racist or homo/transphobic 

hate speech, such type of cooperation with the media decreased, although it still continues in selected cases.

The articles published in “Republic of Georgia” in 2022 are both xenophobic and homophobic. In selected cases, 

anti-Semitic content was also revealed, which was addressed to Ukrainians and conveyed the pro-Krem-

lin message, according to which “Ukrainians are Nazis”, and Jews deliberately turn Russian and Ukrainian 

brotherly nations against each other. It should be noted that this same article with anti-Semitic content was 

previously published in the pro-Kremlin publication “Georgia and World:”58

	 “The Jews, using Ukrainian nationalists, are creating Khazarian Khaganate from Ukraine. They are con-

quering the territory of Ukraine, which Ukrainians, who are propagandized to hate the Russians as their 

enemies, will serve to them on a symbolic silver platter. The substitution and confusion of concepts is a 

classic method of the Jews: a Russian, a brother by kin is declared an enemy”; “Russians and Ukrainians 

are in almost the same trap as in 1917, when the Slavic peoples, divided into reds and whites by Jewish 

propagandists, killed each other in order to bring to power the Bolsheviks, whose upper class consisted 

almost entirely of Jews.59

	 “The great Arab rule in Georgia;60

	 What awaits us by 2050?! The result of grafting women with woman and man with man61

	 Zurab Tsutskiridze: Nino Lomjaria, answer me, pederasts of the world, did you unite already?62

	 “No to nationality, homeland, faith, history, gender and “American aid”63

	 “How the Bayramovs Bayram over the Georgian family”64

56	 ECRI Recommendations on National Legislation to Combat Racism and Racial Discrimination. Adopted on October 13, 2002.

	 https://www.coe.int/en/web/european-commission-against-racism-and-intolerance/ 
57 	 European Commission against Racism and Intolerance Report on Georgia https://rm.coe.int/fourth-report-on-georgia/16808b5773 
58 	 Iakob Lezhava, “Georgia and World.” August 24, 2022. “Georgians, how did you mess up like this, did you really go crazy?!” 

	 https://geworld.ge/ge/ase-ram-gadagriat/ 
59 	 “Republic of Georgia,” #129-120, 29-30 August, 2022 https://sakresp.ge/9339-2-2-54-7-14-12/ 
60 	 “Republic of Georgia,” #187-88, 8-10 July, 2022 https://sakresp.ge/9339-2-2-54-7-5/ 
61 	 “Republic of Georgia,” #19, 2 February, 2022 https://sakresp.ge/9339-2-2-2/
62 	 “Republic of Georgia,” #70, 6 June, 2022 https://sakresp.ge/9339-2-2-50/ 
63 	 “Republic of Georgia,” #127-128, 26-28 August, 2022 https://sakresp.ge/9339-2-2-54-7-14-11/ 
64 	 “Republic of Georgia,” #129-120, 29-30 August, 2022 https://sakresp.ge/9339-2-2-54-7-14-12/

https://www.coe.int/en/web/european-commission-against-racism-and-intolerance/
https://rm.coe.int/fourth-report-on-georgia/16808b5773
https://geworld.ge/ge/ase-ram-gadagriat/
https://sakresp.ge/9339-2-2-54-7-14-12/
https://sakresp.ge/9339-2-2-54-7-5/
https://sakresp.ge/9339-2-2-2/
https://sakresp.ge/9339-2-2-50/
https://sakresp.ge/9339-2-2-54-7-14-11/
https://sakresp.ge/9339-2-2-54-7-14-12/


35FINANCIAL TRANSPARENCY OF MEDIA 2022

III. Budgetary Contracts with Media Outlets of Controversial Editorial Policies



36

	 3.2. Media Outlets Pursuing Pro-Government Editorial Policy 

Budgetary contracts were also signed with media outlets that pursue pro-government editorial policy (POSTV, 

Kvira.ge, Reportiori, Qartuliazri.ge, Pos TV, Marshallpress, For.ge, Lider.ge, www.spnews.io, Xnews.ge) and are 

often involved in a coordinated campaign against the opponents of the government, and in some cases, cases 

of deliberate dissemination of false information have also been revealed. 

Budgetary OrganizationMedia outlet Contract service amount in GEL

Kvira.ge,kids.kvira.ge, 

region.kvira.ge

114 304 GEL Ministry of Agriculture of the Autonomous Republic of Adjara; LLC “Startup 

Georgia”; Civil Aviation Agency; Self-governing unit Zestafoni municipality 

and municipalities of different regions.

Pos TV 47 211 GEL Ministry of Finance; Ministry of Foreign Affairs; Ministry of Environment 

Protection and Agriculture; Land Transport Agency; NNLE “Public Communi-

cation Agency” (4); Center for Reforms and Training of LPU Election Systems 

Development; Agency of Protected Areas (2); Public Service Hall.

Xnews.ge	 36 845 GEL Adigeni Landscaping and Cleaning Service; City Hall of Samtredia Municipality; 

City Hall of Adigeni Municipality (2); Greening Service of Bolnisi Municipality; 

Dedoplistskaro Culture and Monument Protection Center; Sports Center of Gar-

dabani Municipality; State Military Scientific-Technical Center “DELTA”; NNLE 

Kutaisi Lighting Service; City Hall of Dusheti Municipality; Unifion of NNLE 

Culture Objects of Sagarejo Municipality; City Hall of Baghdati Municipality; 

City Hall of Tianeti Municipality; Samgori district administration of Tbilisi.

Qartuliazri.ge and  

Reportiori

30 342 GEL Sukhumi State University; Ozurgeti Municipality; State Military Scientific- 

Technical Center “DELTA; Land Transport Agency; Administration of State 

Representative in the Municipalities of Lanchkhuti, Ozurgeti and Chokhatauri; 

Unification of Institutions of Culture and Artistic Schools.



37FINANCIAL TRANSPARENCY OF MEDIA 2022

For.ge 12 396 GEL Administration of State Representative in the Municipalities of Lanchkhuti, 

Ozurgeti and Chokhatauri; National Agency for Sustainable Land Manage-

ment and Land Use Monitoring; National Screening Center; Didube district 

administration of Tbilisi.

III. Budgetary Contracts with Media Outlets of Controversial Editorial Policies

Budgetary OrganizationMedia outlet Contract service amount in GEL

Pia.ge 25 737 GEL Defense Ministry; Gardabani Municipality Preschool Educational Institution; 

International Center for Education; Kvareli Municipality; Culture Center of 

Bolnisi Municipality; Education, Culture and Sports Development Center of 

Kazbegi Municipality; Protected Areas Agency; Isani district administration 

of Tbilisi; City Hall of Zugdidi Municipality; A subsidiary institution of the 

Ministry of Finance and Economy of the Autonomous Republic of Adjara – 

Highways Department; NNLE “Public Communication Agency”.

“Spaces” 

(www.spnews.io)

9 650 GEL Akhmeta Municipality; JSC “DELTA”; Preschool Education Agency of Gori 

Municipality;

Agency Marshallpress 8 059 GEL Administration of State Representative in the Municipalities of Lanchkhuti, 

Ozurgeti and Chokhatauri; Dedoplistskaro Municipality; City Hall of Mtskheta 

Municipality; My Lawyer; City Hall of Khelvachauri Municipality;

Tiflisnews.ge 5 550 GEL “Public Service Hal”; NNLE “Citizens’ Involvement and Information Center

Internet publication

www.Lider.ge

The amount is unspeci-

fied. The contract worth 

76,208 GEL provided 

for cooperation with 

10 online publications, 

including Lider.ge65	

State Department of Veterans Affairs LEPL

65	 Agreement between “APM Market Intelligence Caucasus” LLC and the State Service of Veterans’ Affairs (SPA220000962).
66 	 Ani Kistauri, 8 September, 2022. “Messages of Pro-Governmental and Pro-Kremlin Actors Against the Tbilisi International 

Conference ‘Glory to Ukraine’” https://bit.ly/3Oim1Jn

These publications often disseminate materials of the same content against political opponents, civil society 

organizations, and the West in a coordinated manner, and as a primary source rely on the Twitter post of Goga 

Khaidrava, a pro-government film director, which they cover with identical titles and messages.

	 Discrediting Campaign Against the International Conference “Glory to Ukraine!” 

The international conference – “Glory to Ukraine!” – held in Tbilisi on September 5-6, 2022, organized and host-

ed by the “McCain Institute”, “George Bush Institute” and “Economic Policy Research Center”, was targeted 

by pro-government and pro-Kremlin media outlets.66 Pro-government media cultivated messages on this topic 

based on Goga Khaindrava’s post, which spoke about the West’s responsibility in Russia’s intervention in 

Ukraine, called Western politicians to be “dancing over corpses,” blaming them for dragging Georgia into the 

war:

https://mythdetector.ge/en/messages-of-pro-governmental-and-pro-kremlin-actors-against-the-tbilisi-international-conference-glory-to-ukraine/


38

“These days – the heaviest battles, hundreds of dead and 

wounded on the Ukrainian front. And in Tbilisi – people hidden 

under “Glory to Ukraine”! Kramers, Fotygas, Hodges, Thorntons 

and local Tchinkas [Creature from Georgian mythology] “danc-

ing on corpses” – what they promise to our homeland is clear to 

everyone! Wait for the answer!”

Twitter Post

“Glory to Ukraine!” – a session of “International Committee for 

Revolutionary Breakthrough” was opened – not in Kyiv, Odessa 

or Lviv... in Tbilisi?! “Honorable corpses” were forced to come to-

gether to execute the “Hot Autumn”. If not, then... Bye funding!”

Media Coverage



39FINANCIAL TRANSPARENCY OF MEDIA 2022

67	 Myth  Detector, 2 November 2022 “False Statement Attributed to a US Congressman Disseminated Among Pro-Governmental 

Media” https://bit.ly/3OcOyQw 
68 	 Tiflisnews.ge, 1 November, 2022. “Goga Khaindrava: Congressman Jamie Raskin stated that Russia is an Orthodox country that 

preaches traditional values, so it must be destroyed, Ms. Ambassador Degnan, what should we expect?”

	 https://bit.ly/42gjmFP
69 	 For.ge, 1 November, 2022. Goga Khaindrava: Congressman Jamie Raskin stated that Russia is an Orthodox country that preaches 

traditional values, so it must be destroyed, Ms. Ambassador Degnan, what should we expect?

 	 https://bit.ly/47SGED1
70 	 Xnews.ge, 1 November, 2022. Goga Khaindrava: Congressman Jamie Raskin stated that Russia is an Orthodox country that 

preaches traditional values, so it must be destroyed, Ms. Ambassador Degnan, what should we expect? https://bit.ly/3uiQgZM

III. Budgetary Contracts with Media Outlets of Controversial Editorial Policies

	 Disinformation and Manipulation Against the US Ambassador

In 2022, based on a Twitter post by film director Goga Khaindrava, pro-government media reported disinformation, as if 

US Congressman Jamie Raskin said that Russia is an Orthodox country and, therefore, must be destroyed at all costs.67 

The said claim, which was based on the manipulative interpretation of the Fox News host, who claimed that the war in 

Ukraine against Orthodox Russia is an American Jihad, was directed against Kelly Degnan, the then US ambassador to 

Georgia, with the words: “What do you think, Ms. Ambassador Degnan, Georgia is an Orthodox country, a preacher of 

traditional values. What should we expect?” The model of disseminating false information, which established the idea 

that the US is fighting against Orthodox countries, which is the cause of the war in Ukraine, was identical in this case as 

well: Khaindrava’s Twitter post was covered by TV companies “Imedi” and POSTV, news agencies PIA.GE, “Kvira”, “info 

9”, Lider .ge, Tiflisnews68, For.ge69, Xnews.ge70, and infopostalioni.com with identical messages in a coordinated manner.

https://mythdetector.ge/en/false-statement-attributed-to-a-us-congressman-disseminated-among-pro-governmental-media/
https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Fbit.ly%2F42gjmFP%3Ffbclid%3DIwAR2I5dGw3_GqR4vOYNdmCB4aqeVCb5cjgMd71kiQBLIICJNTZ90xw_r_5Fk&h=AT13aIUYxxMnD4ywYiI9EHrfncEcE3KE6n8tYNTVAkihJEI2lW7KN3II8O3CifEVCa62T1L5j6iNO_ovhj5Z34TOEXXUUu2_hIFpW9r6ALAHgBoH0ROnQKOp0yCWezbETnMRJXnW
https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Fbit.ly%2F47SGED1%3Ffbclid%3DIwAR2qQD3WrW75ng7ymuQgkwkLttEkJV1px3BzrGiyb_AwIZMRNtLufaS6Ung&h=AT13aIUYxxMnD4ywYiI9EHrfncEcE3KE6n8tYNTVAkihJEI2lW7KN3II8O3CifEVCa62T1L5j6iNO_ovhj5Z34TOEXXUUu2_hIFpW9r6ALAHgBoH0ROnQKOp0yCWezbETnMRJXnW
https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Fbit.ly%2F3uiQgZM%3Ffbclid%3DIwAR2I5dGw3_GqR4vOYNdmCB4aqeVCb5cjgMd71kiQBLIICJNTZ90xw_r_5Fk&h=AT13aIUYxxMnD4ywYiI9EHrfncEcE3KE6n8tYNTVAkihJEI2lW7KN3II8O3CifEVCa62T1L5j6iNO_ovhj5Z34TOEXXUUu2_hIFpW9r6ALAHgBoH0ROnQKOp0yCWezbETnMRJXnW
https://www.infopostalioni.com/2022/11/02/%e1%83%92%e1%83%9d%e1%83%92%e1%83%90-%e1%83%ae%e1%83%90%e1%83%98%e1%83%9c%e1%83%93%e1%83%a0%e1%83%90%e1%83%95%e1%83%90-%e1%83%99%e1%83%9d%e1%83%9c%e1%83%92%e1%83%a0%e1%83%94%e1%83%a1%e1%83%9b/


40

 Homophobic Messages Against the European Parliament

The criticism by the member of the European People’s Party (EPP), MEP Miriam Lexmann regarding the participation of 

the Prime Minister of Georgia, Irakli Gharibashvili, in the Conservative Political Action Conference (CPAC) in Budapest,71 

was followed by a homophobic post by Goga Khaindrava, which was covered by several media outlets (For.ge72, Pia 

(Newshub)73, kivira.ge,74 lideri.ge,75 infopostalioni,76 tiflisnews.ge77) distributed without criticism in a coordinated manner:

71	 Mtavari Channel, 5 May, 2023. “The Georgian Nightmare works against our values and against Georgian people’s euro-atlantic 

aspirations” – Lexmann of Garibashvili’s Participation in CPAC” 

	 https://mtavari.tv/news/121938-kartuli-koshmari-mushaobs-kartveli-khalkhis 
72 	 For.ge, 5 May, 2023 “Goga Khaindrava: “God; Homeland; Human” is a Georgian nightmare for the likes of EPP is for Lexmann!”  

https://bit.ly/49c59w3 
73 	 Newshub (Pia), 5 May, 2023. “The goal is clear, you backward pro-Westerners, fall in!” – Goga Khaindrava https://bit.ly/4b9JnL7 
74 	 Kvira.ge, 5 May, 2023. “The goal is clear, you backward pro-Westerners, fall in!” – Goga Khaindrava https://kvira.ge/832049 
75 	 Lideri.ge, 5 May, 2023. “Goga Khaindrava: “God; Homeland; Human” is a Georgian nightmare for the likes of EPP is for Lexmann!” 

https://bit.ly/3HwpWhU
76 	 Infopostalioni, 5 May, 2023.“Goga Khaindrava: “God; Homeland; Human” is a Georgian nightmare for the likes of EPP is for Lexmann!” 

https://bit.ly/3vKvhPY 
77 	 Tiflisnews.ge, 5 May, 2023.  Goga Khaindrava: God; Homeland; Human is a Georgian nightmare for the likes of EPP is for 

Lexmann! Sodomy, depravity, homosexuality, the goal is clear, you backward pro-Westerners, fall in!” https://bit.ly/42hyse4 

Twitter Post

“God; Homeland; Human” is a Georgian nightmare for the likes of EPP is for Lexmann! Sodomy, depravity, homosexuality, gender 

reassignment in children, pregnancy of men, paternity of women, Euro-Atlantic orientation! The goal is clear, you backward 

pro-Westerners, fall in!”

https://mtavari.tv/news/121938-kartuli-koshmari-mushaobs-kartveli-khalkhis
https://bit.ly/49c59w3
https://bit.ly/4b9JnL7
https://kvira.ge/832049
https://bit.ly/3HwpWhU
https://bit.ly/3vKvhPY
https://bit.ly/42hyse4


41FINANCIAL TRANSPARENCY OF MEDIA 2022

III. Budgetary Contracts with Media Outlets of Controversial Editorial Policies

media coverage

	 Quoting Fake Accounts in Pro-Government Media

A case was identified when selected media outlets with budgetary contracts (Kvira.ge, Reportiori.ge, Marshall-

press, For.ge) quoted a troll (Nikoloz Ghlonti) with a photo of a Russian citizen (Artyom Stefanov) in an anti-oppo-

sition publication as if he were a real person.78

78	 Ani Kistauri, Myth Detector, 4 May, 2022. The Ukrainian Front of Georgian Pro-Government Trolls,” 

	 https://mythdetector.ge/en/the-ukrainian-front-of-georgian-pro-governmental-trolls/ 

https://kvira.ge/742128
https://reportiori.ge/inside.php?menuid=101&id=184454
http://nsp.ge/46367-nikoloz-ghlonti-kvira-ar-gava-saakashvilis-partiis-tsevrebi-polonethshi-ar-chamovidnen-da-yvelas-sthkhoven-saqarthvelos-evrokavshirshi-gatsevrianeba-iqneb-dablokoth-sanam-khelisuflebas-ar-sh.html
http://nsp.ge/46367-nikoloz-ghlonti-kvira-ar-gava-saakashvilis-partiis-tsevrebi-polonethshi-ar-chamovidnen-da-yvelas-sthkhoven-saqarthvelos-evrokavshirshi-gatsevrianeba-iqneb-dablokoth-sanam-khelisuflebas-ar-sh.html
https://for.ge/view/227767/nikoloz-Rlonti-kvira-ar-gava-saakaSvilis-partiis-warmomadgenlebi-poloneTSi-ar-Camovidnen-yvelas-imas-sTxoven-saqarTvelos-evrokavSirSi-gawevrianeba-iqneb-dablokoT-sanam-xelisuflebas-ar-SevcvliTo.html?fbclid=IwAR06hr5SFO6knI2jMVdTbHy_85Sl0uZKcmtShxTuJmMsgq0crmhAXiUlPnQ
https://mythdetector.ge/en/the-ukrainian-front-of-georgian-pro-governmental-trolls/


42

79	 Myth Detector, 28 July, 2023.”How did Pro-Government Actors Use the Document by FARA to Discredit Former President 

Margvelashvili?” https://bit.ly/496YeUB  
80 	 Myth Detector, 26 September, 2023. “Videofabrication About Volodymyr Zelenskyy’s Bodyguard Disseminated in the Name of 

USA TODAY” https://bit.ly/48NOizP 
81 	 Ani Kistauri, Myth Detector, 24 January, 2023. “VOX POPULI” Coordinated by the Pro-Government and Pro-Russian Groups against 

Levan Berdzenishvili, https://bit.ly/48ONJpc 
82 	 Myth Detector, 28 November, 2022. NATO Integration at the Cost of Territorial Integrity – Pro-Governmental Actors’ Coordinated 

Manipulation Against David Kramer, https://bit.ly/494kezw 

	 Other Examples of Disinformation, Manipulation and Discrediting Campaigns

In 2022-2023, other types of problematic content were also identified among the pro-government media 

which receive budgetary contracts for the purpose of dissemination of information.

	 Fake news against former President Giorgi Margvelashvili disseminated by TV Imedi, POSTV, Pia.ge, For.ge, 

and Spnews.io.79

	 Pia.ge published a video fabrication under the name of the American media USA TODAY, as if Volodymyr 

Zelenskyy’s bodyguards had a fight in a New York bar.80

	 MarshallPress, Split.spnews.io, Digest.pia.ge and Resonancedaily.com along with other pro-government 

media outlets were involved in the discrediting campaign against Levan Berdzenishvili.81

	 Pro-government media outlets (POSTV, Imedinews.ge, Lideri.ge, Xnews.ge, For.ge, Kvira.ge, Reportiori.ge) 

disseminated a manipulation, as if the global policy director of the George W. Bush Center, David Kram-

er, offers Georgia to give up Abkhazia and Samachablo in exchange to NATO membership. Based on a 

pro-government expert, these media outlets disseminated manipulative content in a coordinated manner 

with the same headlines.82

https://mythdetector.ge/en/how-did-pro-government-actors-use-the-document-by-fara-to-discredit-former-president-margvelashvili/
https://mythdetector.ge/en/videofabrication-about-volodymyr-zelenskyy-s-bodyguard-disseminated-in-the-name-of-usa-today/
https://bit.ly/48ONJpc
https://mythdetector.ge/en/nato-integration-at-the-cost-of-territorial-integrity-pro-governmental-actors-coordinated-manipulation-against-david-kramer/









