
1 
 
F 



2 
 

 

 

 

Financial Transparency of Media  

2020 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



3 
 

Authors:  

     Mariam Pataridze, Ani Kistauri 

 

Editor:  

     Tamar Kintsurashvili 

 

Design:  

     Mariam Tsutskiridze 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Financial Transparency of Media, 2020 

 
WWW.MDFGEORGIA.GE 
WWW.MEDIAMETER.GE 

http://www.mdfgeorgia.ge/
WWW.MEDIAMETER.GE


4 
 

Introduction 

The following report on the financial transparency of media represents data of 2020. In order to illustrate 
the extent to which budgetary funding influences the editorial policy of the media or to observe the types 
of editorial policies the concerned media outlets pursue, it also discusses some examples of media 
coverage. Released by the Media Development Foundation (MDF) annually, the report explores, on 
the one hand, declared revenues of broadcast media and, on the other, the practice of allocating 
budgetary funds for advertising and dissemination of information in media outlets. 

The introductory part of the report discusses key findings and regulations; the first part reviews financial 
revenues of broadcasters, whom the law obliges to file relevant declarations; the second part reviews 
the practice of allocating public funds for advertising and dissemination of information in various types 
of media outlets. A separate chapter analyzes social media spending, including budgetary contracts 
that oblige media outlets to disseminate information in various Facebook groups and pages. The 
concluding part is devoted to the practice of signing budgetary contracts with anti-Western, anti-
disinformation, and hate speech media outlets, including some examples of anti-vaxx content. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



5 
 

Methodology 

The report mainly rests on mixed methodology: analysis of documents and, in specific cases, content 
analysis.  

Analysis of Documents included documents available in an electronic database of the State 
Procurement Agency and the National Communications Commission, also additional data requested 
from public agencies, and information available in the public domain.  

According to Article 70/4 of the Law of Georgia on Broadcasting, within 15 days after the end of each 
quarter, a broadcaster shall submit the reporting forms to the National Communications Commission, 
containing information on quarterly revenues. Within seven days after receiving the reporting forms, the 
Commission shall publish the reporting data. 

The Georgian Public Broadcaster and Public Broadcaster Adjara TV were instructed to submit 
statistical reporting forms to the National Communications Commission based on the latter’s decision 
dated February 11, 2016.1 Until then, only the entities having authorization/license in the electronic 
communications sphere, as well as the entities owning broadcasting licenses, had an obligation to 
submit statistical reporting forms.  

According to the amendments made to the Law of Georgia on Broadcasting on February 21, 2018, the 
budgetary funding of GPB constitutes no less than 0.14% of the country’s GDP set for the previous 
year. Thus, the budget is increasing along with the GDP growth. With the same legislative amendments, 
the Parliament supported the amendments to the Law on Broadcasting (article 64), giving the Public 
Broadcaster additional time for placing commercial ads.2 

The following report involves all categories of declared revenues of broadcast media, including 
budgetary revenues of the Georgian Public Broadcaster and Adjara TV and Radio Public Broadcaster. 
Moreover, revenues of broadcast media involve incomes from advertising, sponsorship, donations from 
owners of broadcasters and other persons, content selling, selling airtime, teleshopping, technical 
service, product placement, announcements, hiring archives, web banner, interactive, public funding, 
and other sources.3  

Content analysis. Analysis of media content was carried out by applying the principle of random 
sampling and based on the contracts between administrative bodies and media outlets. It aimed at 
clarifying what type of media content was financed from the budget.  

 

 

 

 

 

                                                 
1 https://www.comcom.ge/ge/legal-acts/commission/solutions/2016-95-19.page 
2 https://matsne.gov.ge/ka/document/view/3966451?publication=0#DOCUMENT:1; 
3 https://www.comcom.ge/ge/legal-acts/solutions/2019-237-19.page 

https://www.comcom.ge/ge/legal-acts/commission/solutions/2016-95-19.page
https://matsne.gov.ge/ka/document/view/3966451?publication=0#DOCUMENT:1;
https://matsne.gov.ge/ka/document/view/3966451?publication=0#DOCUMENT:1;
https://www.comcom.ge/ge/legal-acts/solutions/2019-237-19.page


6 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



7 
 

Key Findings 

In 2020, the following tendencies became apparent: 

● The declared revenues of TV broadcasters made up GEL 176.9 million in 2020 that exceeds 

the 2019 figure by GEL 37.9 million. 

● The increase in the revenues can be linked with the establishment of “Mtavari Arkhi” and 

“Formula” – two opposition affiliated channels constituted by the former employees and 

managers of “Rustavi 2,” which changed the owner in 2019, as well as the increase in donations 

of the Patriarchate TV "Ertsulovneba." 

● Compared to 2019, In 2020, the declared revenue of the Georgian Patriarchate Television 

"Ertsulovneba" increased by 97% at the expense of donations from the owner of the 

broadcaster. 

● According to the 2020 data, Georgian Public Broadcaster still maintains the largest share 

(36.5%) of the TV market. Among private broadcasters, dominant shares are being distributed 

among “TV Imedi” - a broadcaster with a pro-governmental editorial policy (17.9%) and the 

United National Movement affiliate “Mtavari Arkhi” (14.2%). 

● As in previous years, in 2020, the primary source of revenue for “TV Obieqtivi” - an affiliate of 

the pro-Kremlin “The Alliance of Patriots of Georgia” -  was donations of the owner and an 

unidentified person, accounting for 93.3%.  

● In 2020, regional broadcasters received GEL 13 912 444 in total revenues, surpassing that of 

2019 by GEL 3.6 million. 

● In 2020, revenues of radio broadcasters decreased by GEL 2.1 million compared to 2019. 

● In 2020, budgetary organizations signed service contracts with TV broadcasters totaling GEL 5 

259 287.7. The largest share of this amount - 34% went to online media, followed by national 

and mixed coverage televisions - 28.1 %, and regional televisions with 15.3 %. 14.7% - on social 

media; 4.3% - on print media; 2.3% - on mixed contracts; 1.3% was distributed on radios. 

● Compared to 2019, service contracts worth GEL 1,322,015.3 less were signed in 2020. It 

should be noted that only the value of online media contracts has increased, while the value 

of service contracts for other media has decreased. 

● The most significant share of budgetary service contracts went to online publications included 

in “Palitra Media Holding,” followed by Kvira.ge, Ipress.ge and their affiliate media platforms; 

Primetime.ge; PIA and Daijesti.ge; Newspress.ge and NSP.ge; Imedinews.ge; Reportiori.ge 

and others. 

● The distribution of budgetary advertisements on TV channels correlates with their ratings, which 

reflect the reach audience of the TV market by any given channel. Among televisions, the 

largest share of television contracts worth GEL 702 045 went to Imedi TV, followed by Rustavi 

2, Mtavari Arkhi, and TV Pirveli. 

● Like in 2016-2019, Kvemo Kartli television again received the largest budgetary financing 

among regional TV broadcasters, constituting 65% of total revenues. 

● The contracts of the Georgian National Tourism Administration had the most valuable 

advertisements on social media (GEL 179 725); Followed by the Department of Tourism and 

Resorts of the Autonomous Republic of Adjara and the Ministry of Justice of Georgia. 



8 
 

● Similar to 2019, the contracts signed by the administrative bodies on the dissemination of 

information services also entailed the obligation to share the information on other Facebook 

groups and pages, in addition to posting the materials on the agency's website. 

● One PIA-affiliated advertising agency and 3 such online media outlets have been identified that 

had an obligation to share the media content of budgetary organizations in various Facebook 

groups. 

● According to the contract signed between Khobi Municipality Cultural and Public Education 

Center and Samegrelo Media Organization STV.GE should have posted the information on the 

page supportive of the Tbilisi mayor of the “Georgian  Dream” party and two other private groups. 

One of them (ეს საქართველოა) [This is Georgia] is supportive of the “Alliance of Patriots of 

Georgia” party and is directed against the United National Movement. The group often displays 

posts by pro-governmental experts. 

● A service contract worth GEL 99 500 signed between Clip-Art LLC and the commission 

envisaged placement of information on the websites of nine news agencies as well as in five 

Facebook groups all owned by “Clip-Art.” 

● Both Samegrelo Media Organization (STV.ge) and Clip-Art-related agencies (diagestpia and 

pia) coordinated the distribution of discrediting materials directed to opponents of the ruling 

party. 

● Like in 2014-2019, in 2020, budget organizations continued to sign contracts with some media 

outlets for the purpose of advertising and dissemination of information. Part of these media 

outlets was known for their anti-Western editorial policy, spreading disinformation, and using 

hate speech. 

● Along with anti-Western and homophobic messages, the newspaper "Sakartvelos Respublika,” 

which signed a service contract worth GEL 38 008 from the budget in 2020, also spread 

conspiracies and disinformation about the coronavirus and vaccination. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

https://www.facebook.com/groups/1950114475215645/


9 
 

I. Declared Revenues of Broadcast Media 

TV Broadcasters.  According to the data of the National Communications Commission,4 the revenues 

of TV broadcasters made up GEL 176.9 million in 2020 that exceeds the 2019 figure (GEL 139 million) 

by GEL 37.9 million. The increase in the revenues can be linked with the establishment of “Mtavari 

Arkhi” and “Formula” – two opposition affiliated channels constituted by the former employees and 

managers of “Rustavi 2,” which changed the owner in 2019, as well as the increase in donations of the 

Patriarchate TV "Ertsulovneba". 

According to the 2020 data, Georgian Public Broadcaster still maintains the largest share (GEL 59.5 

million) of revenues that exceeds the 2019 revenues (GEL 51 million) by GEL 8.5 million.5 

Among private broadcasters, dominant shares are being distributed among “TV Imedi” - a broadcaster 

with a pro-governmental editorial policy (GEL 29.1 million) and the opposition party - United National 

Movement - affiliate “Mtavari Arkhi” (GEL 23.1 million). The latter was founded by Nika Gvaramia (51%), 

the former director of “Rustavi 2, and other co-owners.6 The revenue of the TV channel "Mtavari Arkhi 

" has increased by GEL 17.4 million in 2020, the main source of income - 49.7% - being the donations 

of its owners (11 520 024 GEL). The revenue of “Imedi TV” has increased by 2.4 million GEL compared 

to 2019. The next position in the media market is occupied by “Rustavi 2” (14.2 million GEL), whose 

revenue has been reduced by 8.2 million GEL. Noteworthy, the change of ownership of Rustavi 2 was 

made on the basis of the decision of the European Court of Human Rights on July 18th, 2019; thus, this 

data reflects the financial situation created partly under the new management. The following spots in 

terms of revenue are occupied by “Silknet” (GEL 10.9 million7), whose revenue increased by GEL 7.7 

million, and “TV Pirveli” (GEL 6.4 million), whose revenues increased by GEL 2.2 million, compared to 

the previous year, largely due to advertising. The revenue of “Formula,” founded in 2019 and controlled 

by former Defense Minister Davit Kezerashvili (51%), compared to last year, has been reduced by GEL 

0.7 million and totals GEL 4.4 million in 2020. The revenues of other televisions are distributed as 

follows: “Adjarasport TV” (GEL 2.8 million), “GDS TV” (GEL 2.7 million), “Obieqtivi” (GEL 2.2 million), 

POS TV (GEL 1.6 million), “Ertsulovneba” (GEL 1.2 million) and “Setanta Georgia” (0.7 million GEL). 

The revenue of other televisions, not exceeding GEL 0.7 million, totals GEL 3.4 million. 

Noteworthy, compared to 2019, the revenue of the Georgian Patriarchate Television "Ertsulovneba" 

(GEL 27,183) increased by 97% in 2020 at the expense of donations from the owner of the broadcaster 

                                                 
4 Last access 22 September, 2021 
https://analytics.comcom.ge/en/statistics-share/?c=broadcasting&f=revenue&exp=tv&total=total&sid=932488  
5 According to the amendments made to the Law of Georgia on Broadcasting on February 21, 2018, the 
budgetary funding of GPB constitutes no less than 0.14% of the country’s GDP set for previous year. Thus, the 
budget is increasing along with the GDP growth.  
6  According to the changes made in the Public Register on September 15th, 2020, the redistribution of shares 
of the company owners is as follows: BGIM LTD-39%, Bakur Jakhaia -37%, Nika Gvaramia -12%, Nikoloz 
Sisauri (3%), Giorgi Rurua (2.5%), Marie Ana Rurua (2.5%) and University of Georgia Ltd (2%), Teimuraz 
Vasilidze -1%, Benmont Ltd-BENMONT-0.2%, Maguli Kharebava -0.2%, Omega Motor Group -0.2%, Matrix -
0.2%, Monte Ltd -0.2%. 
https://bit.ly/3hSSPZ5 
7 The selected data includes the declared income of “Silk Media” Ltd for 2020, 100% of which is owned by JSC 
Silknet; B21081595 (napr.gov.ge) 

https://analytics.comcom.ge/en/statistics-share/?c=broadcasting&f=revenue&exp=tv&total=total&sid=932488
https://bit.ly/3hSSPZ5
https://bs.napr.gov.ge/GetBlob?pid=400&bid=boVlyOwlsX3qmYsntmLmFEKoFC6diMUTsvtHRCXo5Syzo2Qzhe9NYvHe7JUm3lU9


10 
 

and amounted to GEL 1,214,305. The donations of the owner amount to 99.7% of the gross income 

(GEL 1,210,800). 

 

The revenue of POS TV,8 which has a pro-governmental editorial policy and received the general 

broadcasting authorization on November 21st, 2019,9 has also increased. The declared income of POS 

TV in 2020 amounted to GEL 1 680 440.  

 

Chart 1.1 Revenues of Nationwide and Mixed Coverage Broadcasters in 2019, by Media outlets  

 
 

Revenues of TV "Obieqtivi." As in previous years, in 2020, the primary source of revenue for “TV 

Obieqtivi” - an affiliate of the pro-Kremlin “The Alliance of Patriots of Georgia” -  was donations 

accounting for 93.3% (2,090,739 GEL). Of this, GEL 205,336 represented donations from the owner of 

the broadcaster, while GEL 1,885,403 from unidentified persons. A five-year observation on the TV 

channel shows that it is becoming increasingly dependent on subsidies while funding sources remain 

untransparent. 

 

 

 

                                                 
8 Temur Charelashvili is the executive director and 28% shareholder of “POS TV” Ltd. Shalva Ramishvili owns 
24% of the company, Nugzar Rukhadze and Zviad Bliadze own 16% each, Ana Shengelia and Vakhtang 
Komakhidze own 8% each.https://bit.ly/3zqIE48 
9 On Review of Authorization Application for POS TV Ltd For Broadcasting - Communications Commission 
(comcom.ge)  

https://bit.ly/3zqIE48
https://comcom.ge/ge/legal-acts/solutions/2019--19-1-653.page


11 
 

Chart 1.2  Sources of Revenues of Media Union Obieqtivi in 2015-2020 

 

Noteworthy, in recent years, the total revenue of the TV company has doubled (2015: 1 080 873, 

2019: 2 241 634). 

 

Table 1.1 Revenues of TV Obieqtivi in 2015-2020 

 

Year Revenue 

2020 2 241 634 

2019 2 235 533 

2018 1 925 974 

2017 1 469 125 

2016 1 691 397 

2015 1 080 873 

  

Regional broadcasters. In 2020, regional broadcasters received GEL 13 912 444 in total revenues, 

surpassing that of 2019 by GEL 3.6 million. Public Broadcaster of Adjara still accounts for the largest 

share of 72% (GEL 10 026 792), while the remaining 28% is allocated as follows: 

 

● Batumi: TV 25 (GEL 634 191) - 4.6%; 

● Gori: TV-Radio Compani Trialeti (GEL 261 088) - 1.9%;  

         Dia (GEL 262 663) - 1.9%; 

● Imereti: TV Rioni (GEL 370 757) - 2.7%,  

             MEGA TV (GEL 176 672) - 1.3%; 

● TV Radio Company of Kvemo Kartli (GEL 245 622) - 1.8%; 

● Marneuli TV (GEL 227 760) - 1,6%; 

● Zugdidi: Odishi (GEL 199 666)- 1.4%; 

● Gurjaani: (GEL 182 710) -1.3%; 

● Poti: 9th Wave (GEL 133 274) - 1%; 

● Chiatura: Imervizia (GEL 120 638) -0.9%; 

 

Revenues of other TV channels, which do not exceed GEL 115 500, totaled GEL 1 070 609. 

 



12 
 

Chart 1.3 Revenues of Regional Broadcasters in 2020, by Media Outlets  

 
 

 

Radio Broadcasters. In 2020, revenues of radio broadcasters decreased by GEL 2.1 million compared 

to 2019 and made up GEL  7 698 906. In 2019, this number amounted to GEL 9 814 772. Noteworthy, 

radio revenues have been declining since 2015. 

 

Chart 1.4 Radio Revenues in 2015-2020 

Source: Communications Commission Analytical Portal 



13 
 

As in previous years, the market was still dominated by Radio Holding Fortuna (51%), with its revenues 

reaching GEL 3,796,575. Compared to 2019, the company's revenues decreased by 1,220,543 GEL. 

Its significant sources of revenue are advertising (83.6%), sponsorship (15.7%), and content sales 

(0.7%). Next is Radio "Imedi" with GEL 730 437, where, compared to the previous year, revenue 

decreased by GEL 129 116. Radio Palitra10 (GEL 390 104) holds third place, whose income decreased 

by GEL 167 352. It is followed by Radio Maestro11 (GEL 308,284), Radio Voice of Abkhazia (GEL 

267,543)12, Radio Commersant13 (GEL 191,610), and Radio Energy14  (GEL 159,597); The income of 

other radios amounted to GEL 1 018 447. 

Chart 1.5 Revenues of Nationwide and Mixed Coverage Broadcasters in 2020, by Radio Outlets  

 

 

Regional Radios. In 2020, the revenue of regional radios amounted to GEL 836 310. The largest share 

- 65% - was collected by Adjara Public Radio (GEL 545 131); followed by: Gori Community Radio 

Mosaic (GEL 60,972), whose revenue increased by GEL 54 363 (2019: GEL 6 608). The following 

positions are held by: Radio Atinati (GEL 57 418), Radio Trialeti (GEL 39,389), Old Town (GEL 37,616) 

                                                 
10 Radiocenter Plus Ltd (FM 103.9); http://www.radiopalitra.ge/doc/7_15_2020_shesab_dec_radio_n.pdf  
11 “Georgian Radio” Ltd jpg->pdf - ilovepdf.com (radiomaestro.ge) 
12 “Geo Media” Ltd https://registry.comcom.ge/    
13 “Our Radio” Ltd Legal Entitiy (comcom.ge) 
14 “Mediastream” Ltd Legal Entity (comcom.ge) 

http://www.radiopalitra.ge/doc/7_15_2020_shesab_dec_radio_n.pdf
http://radiomaestro.ge/wp-content/uploads/2019/02/qartuli-radio-shesabamisoba-weriltan-ertad-2019.pdf
https://registry.comcom.ge/
https://registry.comcom.ge/Organisation.aspx?OrgID=233
https://registry.comcom.ge/Organisation.aspx?OrgID=1175


14 
 

and Radio-TV Nor (GEL 24 821), whose revenue has doubled (2019: GEL 11 430); The revenue of 

other regional radios in 2020 amounted to GEL 70 964. 

 

It should also be noted that the income of Radio Marneuli has been reduced by GEL 173 966 (2019: 

GEL 194 536, 2020: GEL 20 570); 

 

Chart 1.6 Revenues of Regional Radio Broadcasters by Media, 2020 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



15 
 

II. Practice of Allocating Public Funds for Advertising and Dissemination of Information in Media 

Outlets 

 

Overall Data. According to the data available in the electronic database of the State Procurement 

Agency, in 2020, budgetary organizations signed service contracts with TV broadcasters totaling GEL 
5 259 287.7. The largest share of this amount - 34% (GEL 1 788 332) went to online media, followed 
by national and mixed coverage televisions - 28.1 % (GEL 1 479 230), and regional televisions with 
15.3 % (GEL 802 546). 14.7% (GEL 770 560.6) - on social media; 4.3% ( GEL 226,974) - on print 
media (428,051 GEL); 2.3% (122 934.6 GEL) - on mixed contracts; 1.3% (68 710.6 GEL) was 
distributed on radios. Mixed contracts combine different types of media simultaneously. Since it is 
impossible to identify specifically which type of media the money was transferred to on the basis of 
specific contracts, we have separated this data into a different category of "mixed contracts.” 
 

Chart 2.1 Allocation of Budgetary Contracts Based on the Typology of Media Outlets, 2020 

 
Compared to 2019 (GEL 6,581,303), service contracts worth GEL 1,322,015.3 less were signed in 

2020. In addition, as shown in the table below, only the value of online media contracts has increased, 

while the value of service contracts for other media has decreased. 

 

 

 

 



16 
 

Table 2.1 Dynamics of Budget Redistribution for Service Contracts in 2019-2020 

 

Media 2020 2019 Comparison 

Online 1 788 332 GEL 1 036 416 GEL Increased by 73%  

National and mixed 
coverage television 

1 479 230 GEL 2 038 526 GEL Decreased by  27%  

Regional TV 802545.89 GEL 805 223 GEL Decreased by 0.3% 

Social Media  770 560.6 GEL 805 223 GEL Decreased by 4%  

Print Media  226 974 GEL 428 051 GEL Decreased by 47%  

Mixed Contracts  122 934.6 GEL  273 884 GEL Decreased by  55% 

Radio  68 710.6 GEL 154 580 GEL Decreased by  56% 

 

2.1. Online Media 

 

According to the data available in the State Procurement Agency database, in 2020 - the largest amount 

- a total of GEL 1 788 332 was allocated to online media outlets for the purpose of advertising and 

dissemination of information. The most significant share of this amount (GEL 273,251) went to online 

publications included in Palitra Media Holding (IPN, PalitraTV.ge, Kvirispalitra.ge, Bpn.ge, Ambebi.ge, 

Allnews.ge); Followed by Kvira.ge and its affiliates kids.kvira.ge, region.kvira.ge - GEL 127 284; 

Ipress.ge and those media outlets, which are named as partners on Ipress.ge’s website and are 

contracted with it. (ibusiness.ge; iregions.ge; imtavroba.ge15; mpress.ge16) - GEL 94,527; Primetime.ge 

- GEL 55 719; PIA and its affiliate publication (Daijesti.ge) - GEL 50 410; Newspress.ge and NSP.ge - 

GEL 50,272 (including 6,300 region.ge); Imedinews.ge - GEL 46 330; Reportiori.ge (qartuliazri.ge, 

cnobisfurceli.ge) - GEL 38 501; EPN and related media outlets (Economic.ge; 1news.ge, 

www.faxinter.news) - GEL 30 326; Bm.ge- GEL 28 702; GHN- GEL 27,680; Accentnews.ge - GEL 24 

299; Marshaplress.ge - GEL 21 808; NETGAZETI and BATUMELEBI-20 350 GEL; On.ge - GEL 19 

305; Guardian.ge - GEL 16 383; Mcm.ge - GEL 16 200; Timer.ge - GEL 15 122; Spnews.io; spn.ge - 

GEL 14 550; For.ge - GEL 12 160. Other media outlets, whose contracts cost less than 10,000 GEL, 

amounting a total is 17 GEL, were included in the category "Miscellaneous". Some budgetary 

organizations cooperate with news agencies through intermediaries; therefore, it is complicated to 

search full information in the electronic database of the State Procurement Agency about what amounts 

were transferred to specific media outlets. We categorized such contracts in the group of joint contracts 

(total cost - 120 046 GEL); In 2020, 35.5% of such contracts were signed by IPM Market Intelligence 

Caucasus LLC (GEL 42,568), 32.5% by Clip-Art LLC (GEL 39,066), 15.8% by Spaces LLC (GEL 

19,000) and by 16.2% by other companies (GEL 19 412). 

 

Contracts on media monitoring and information services were also signed through the intermediaries 

(Media Tvali LLC and IPM Research LLC). Not to mention, the amounts of monitoring and information 

services are not separated in contracts. Neither do they indicate which media outlets were asked to 

                                                 
15 Ipress.ge-linked agencies 
16 Ipress.ge partner agencies 



17 
 

provide information services. IPM Market Intelligence Caucasus Ltd signed contracts of various values 

with the Ministry of Justice of Georgia (GEL 84,000), the Parliament of Georgia (GEL 67,200), the Tbilisi 

City Council (GEL 56,300), the Ministry of Finance of Georgia (GEL 54,579), the State Service for 

Veterans Affairs (GEL 62,760), Office of the Public Defender of Georgia (GEL 40,356), the State 

Inspector's Office ( GEL 35,989), Ivane Javakhishvili Tbilisi State University (GEL 49,800), the Georgian 

Technical University (GEL 48,559) and Tskaltubo Municipality (GEL 9,255). 

 

Chart 2.2 Budget Allocation for Advertising and Information Distribution Services in Online Media, 2020 

 

 
As previous research17 of the “Media Development Foundation” demonstrates, part of the online media 

publishes the funded materials on the website in accordance with professional standards and informs 

the audience that the posted content is not a media product and is funded by the customer. The 

following chapters of the study analyze only the cases where budgetary service contracts are reflected 

in the editorial policies of the media outlets. Also, if they are either involved in a campaign to support 

                                                 
17 Financial Transparency of Media 2014-2019 
http://mediameter.ge/ge/research?field_research_category_tid=2  

http://mediameter.ge/ge/research?field_research_category_tid=2


18 
 

the ruling party and discredit its opponents or have anti-Western editorial policies and, in addition to 

participating in discreditation campaigns, represent disinformation sources. 

 

2.2 TV Broadcasters 

 

According to the data available in the electronic database of the State Procurement Agency, in 2019, 

budgetary organizations signed contracts with TV broadcasters totaling GEL  2 281 776. The largest 

part of this amount - GEL 1 479 230 went to nationwide and mixed coverage televisions, followed by 

regional televisions with GEL 802 546. The distribution of budgetary advertisements on TV channels 

correlates with their ratings, which reflect the coverage of the TV market by any given channel.18 Among 

televisions, the largest share of television contracts worth GEL 702 045 went to Imedi TV, followed by 

Rustavi 2 (GEL 338 428), Pulse TV (GEL 15 110,000), Mtavari Arkhi (GEL 164 085), and TV Pirveli 

(GEL 107,120). Other televisions,19 whose revenues were less than GEL 10,000 in total, received funds 

worth GEL 17.645  for advertising services. 

 

Chart 2.3 Budget Allocation for Advertising to Nationwide and Mixed Coverage Broadcasters, 2019-

2020 

 

                                                 
18 TVMR Georgia http://www.tvmr.ge/ Tri Media Intelligence http://infosyssharp.tmi.ge/  
19 Palitra TV, Quality Channel, Music Box, TV 24. 

http://www.tvmr.ge/
http://infosyssharp.tmi.ge/


19 
 

In 2020, the decrease in funds, compared to 2019, is related to the general downward trend, in addition, 

the contract value of Mtavari Arkhi has increased compared to 2019, as the channel started 

broadcasting at the end of 2019 (2020: 164 085 GEL; 2019: 21 703 GEL). 

 

Regional TV Broadcasters.  Local municipalities and their subordinate agencies account for the largest 

share of contracts signed with regional TV broadcasters (total amount – GEL 802 546). Like in 2016-

2019, Kvemo Kartli television again received the largest budgetary financing among regional TV 

broadcasters (GEL 160,000), constituting 65% (GEL 243,389) of total revenues. Kvemo Kartli television 

is followed “Marneuli TV” – GEL 76,469; Rioni TV – GEL 82 955; “Gurjaani” – GEL 66 600; Imervizia – 

GEL 62 085; Parvana – GEL 60 200; Zari – GEL 30 000 Borjomi – GEL  27 295; ATV-12 – GEL 26 

471; Other televisions,20 whose revenues were less than GEL 20,000, received less than GEL 67 400 

in total, for advertising services. In 2020, joint contracts (several companies) were signed with regional 

TV channels by the following intermediary companies: Alliance of Broadcasters NNLE21  (GEL 64 680), 

Georgian Alliance of Regional Broadcasters22 (GEL 29 000). Based on the signed contracts, the 

companies placed information services worth GEL 93 679.89 in total on various regional channels.  

 

Chart 2.4 Budgetary Allocations for Advertising Among Regional Televisions, 2020 

Radio Stations: Contracts signed with radio stations totaled GEL 68 710.58. The biggest budgetary 

contract was signed with Radio Holding Fortuna (Fortuna, Fortuna +, Ar Daidardo, AvtoRadio – GEL 

39 967.58), followed by Radio Imedi - GEL 15 132, Radio Maestro – GEL 3 540, Radio Commersant – 

GEL 2 499, Radio Pirveli– GEL 2 499 and Radio Atinati – GEL 1,650; Radio Voice of Abkhazia – GEL 

1 179; Radio Hereti – GEL 1 110; Revenues received by other radio stations through budget contracts 

(not exceeding GEL 500) totaled GEL 1 144.  

                                                 
20 “Trialeti”, “Argo”, “Egrisi”, "Kolkheti 89",  “TV 25”, “Guria-TV”, “Ialoni TV” 
21 Contracts with NNLE Produce in Georgia (18 480 GEL) and Election Administration of Georgia(46 200 GEL)  
22Contract with the Election Administration of Georgia (28 999.89 GEL) 

https://tenders.procurement.gov.ge/engine/ssp/document.php?code=spa-cmr/8be16264f0e49bc1300fcabc3a101cc0-9c201e20-5d1f-4ec1-bfc9-975418e1567d&mime=application/pdf&save=%20~%2017190820-8.1-1.2-1.pdf
https://tenders.procurement.gov.ge/engine/ssp/document.php?code=spa-cmr/cfc5e86dcbaa8cd4208860b7785acc65-35b7629b-2125-407a-969e-0b197c525d3b&mime=application/pdf&save=%20~%202-09-5.pdf
https://tenders.procurement.gov.ge/engine/ssp/document.php?code=spa-cmr/012c6365ed724ee892e2c227081cbd02-a6f6aca1-34b6-4c15-bb8a-e5f5a36ca736&mime=application/pdf&save=%20~%202-09-7.pdf


20 
 

Chart 2.5 Allocation of Budgetary Funds Among Radio Stations, 2020 

 
2.3 Print Media 

 

For print media, contracts of the most value (GEL 90 816.43) were signed with “Resonance,” followed 

by the newspaper “Sakartvelos Respublika” [Republic of Georgia] (GEL 38 008.37), “Versia” (GEL 31 

113), “FORBES Georgia” (GEL 20087.2), “Vrastan” (GEL 11 139), “World in 2000” (GEL 6 670), “Kviris 

Palitra” (GEL 5 150), “Tbiliselebi” (GEL 4 500), “The Economist” (GEL 3 060), Georgian Medical News 

(GEL 3 000). Newspapers whose contracts totaled less than GEL 3000 were included in the category 

of “Miscellaneous,” including: “Experimental and Clinical Medicine, Akhali Taoba, Alia, Gurjistan, New 

Education, and Where.” - totaling GEL 9 330. 

 

Chart 2.6 Allocation of Budgetary Funds Among Print Media, 2020 

 



21 
 

Among regional print media, contract of the most valuewas signed with the newspaper "Rustavi" (GEL 

20 000), followed by "Svaneti" (GEL 15 600), "Literary Meskheti" (GEL 14 730), "Ambrolauri Moambe" 

(GEL 12 995.88), "Martvili" (GEL 11 000), "Guria News" (GEL 6 280), "Alioni'' - (GEL 2 370), "Guria 

Moambe'' - (GEL 2 210), "Khulo" (GEL 1 684), Below 21 (GEL1 500), "Adjara and Adjaria" (GEL 1 385). 

Other newspapers ("Lanchkhuti Moambe", "Lanchkhuti Plus", "Chokhatauri Matsne", "Guria Today", 

"Akhali Sakartvelo''), whose revenue was less than GEL 1 000, signed contracts totalling GEL 1 901. 

 

Chart 2.7 Allocation of Budgetary Funds Among Regional Print Media, 2020 

 
 

2.4 Social Media 

 

According to the electronic data of the State Procurement Agency, a total of GEL 738 667 was allocated 

to online media outlets for the purpose of advertising and dissemination of information.23 The contracts 

of the Georgian National Tourism Administration had the most valuable advertisements on social media 

(GEL 179 725); Followed by the Department of Tourism and Resorts of the Autonomous Republic of 

Adjara (GEL 125 446); Ministry of Justice of Georgia (GEL 114 126), Georgian National Energy and 

                                                 
23 Out of this amount, only the contract signed between Ivane Javakhishvili Tbilisi State University and “4 Media 
Ltd” entailed posting of information on LinkedIn along with Facebook and Instagram (the total cost of the 
contract is GEL 20,425);  



22 
 

Water Regulatory Commission (GEL 99,500), Tbilisi City Hall Public Communication Agency (GEL 57 

793). 

 

Chart 2.8 Allocation of Advertisement Funds Among Administrative Bodies on Social Media, 2020 

 
 

2.5 Budgetary Funds for Agencies to Disseminate Information on Facebook Pages and Groups 

 

After analyzing the budgetary contract data, similar to 2019, one could observe the following tendency 

in 2020: The contracts signed by the administrative bodies on the dissemination of information services 

also entailed the obligation to share the information on other Facebook groups and pages, in addition 

to posting the materials on the agency's website. One PIA-affiliated advertising agency and 3 such 

online media outlets have been identified that had an obligation to share the media content of budgetary 

organizations in various Facebook groups. 

 

In 2020, the Georgian National Energy and Water Supply Commission signed the contract of the 

highest value of this type (the cost of the contract is 99,500 GEL) through the intermediary organization 

“Clip-Art Ltd.” The Contract (SPA190005740) posted on the website of the Georgian Procurement 

Agency, in accordance with the technical assignment, entailed sharing of materials in at least 5 

segmentally selected Facebook groups. 

 

Apart from the Media and Digital Agency "Clip-Art", 3 media organizations were identified (For.ge, 

Guardian.ge and Stv.ge), with which the budgetary contracts signed with organizations (Akhalkalaki 

and Khobi municipalities, Georgian Energy and Water Regulatory Commission, IP - National - 

Contracts signed by the Screening Center, LEPL - State Military Scientific-Technical Center "Delta") 

entailed sharing materials commissioned by state authorities on Facebook groups and pages. The 

Akhalkalaki and Khobi municipalities' contracts stipulate that in addition to the official Facebook pages 



23 
 

of the media, the materials should have been posted on popular political or other Facebook groups with 

a total of more than 500,000 members. 

 

Table 2.3 Contracts Signed by Budgetary Agencies in 2020 on the Service of Sharing Information on 

Facebook Groups and Pages 

 

Contractor Budgetary Agency Contract Value in GEL 
 

Clip-Art Georgian Energy and Water Regulatory 
Commission 

99 500 

Stv.ge Saemgrelo Media 
Organization 

Khobi Municipality Cultural-Educational 
Community Center 

3 000 

For.ge  National Screening Center  2 200  

Guardian.ge “Guardian Ltd” Akhalkalaki Municipality City Hall 4 900  

Guardian.ge “Guardian Ltd”  LEPL SSTC "Delta" 2 277 

 

Specific Facebook pages and groups - where the media should have placed the materials - were 

indicated only in the contracts signed between the NNLE “National Screening Center” and the NNLE 

“Union Press-Georgia” (For.ge). In particular, the contract signed with For.ge envisages the publication 

of materials on 4 Facebook pages (Yellow Facts, Tbilisi news, Freedom, Poetry Front news) and in 2 

groups (Positive, For.Ge - Informational Analytical Portal) 

 

In order to find out which Facebook accounts were being used to post the predetermined information, 

the Media Development Foundation requested public information from the contracting authorities. 

Noteworthy, public information was not provided only by LEPL - State Military Scientific-Technical 

Center "Delta" and Akhalkalaki Municipality City Hall. According to the information provided by the 

Georgian National Energy and Water Regulatory Commission and the Khobi Municipality Cultural and 

Public Education Center, one could observe the following: 

 

● According to the contract signed between Khobi Municipality Cultural and Public Education 

Center and Samegrelo Media Organization, amounting GEL 3000, Samegrelo Media 

Organization STV.GE should have posted the information on its Facebook page and 4 following 

Facebook groups: კახა კალაძე თბილისის მერი, [Kakha Kaladze, Mayor of Tbilisi] ეს 

საქართველოა, [This is Georgia], СУХУМИ, https://www.facebook.com/zugdidit/. One of the 

four (კახა კალაძე თბილისის მერი) is supportive of the Mayor of Tbilisi and the Georgian 

Dream. Two (ეს საქართველოა and СУХУМИ) are private, while one of them (ეს 

საქართველოა) is supportive of the Alliance of Patriots of Georgia party and is directed against 

the United National Movement. The group often displays posts from pro-governmental experts. 

The remaining group (https://www.facebook.com/zugdidit/) indicated in the letter of Khobi 

Municipality is no longer available. Nonetheless, considering the last year’s report of Media 

Development Foundation, the group predominantly sharted posts supportive of the ruling 

Georgian Dream party during the 2020 Parliamentary elections.24 

                                                 
24 Media Development Foundation, 2020. Financial Transparency of Media  2019. p. 31 
http://mdfgeorgia.ge/geo/view-library/187  

https://www.facebook.com/geoyellow
https://www.facebook.com/TbilisiNewsSecond/
https://www.facebook.com/TavisuflebaGeorgia
https://www.facebook.com/GeorgianNewsOrganisation
https://www.facebook.com/groups/2006742169638632
https://www.facebook.com/groups/670723386634510
https://www.facebook.com/stvsamegrelo/
https://www.facebook.com/groups/1952614838291953/
https://www.facebook.com/groups/1950114475215645/
https://www.facebook.com/groups/1950114475215645/
https://www.facebook.com/groups/sukhumi/
https://www.facebook.com/zugdidit/
https://www.facebook.com/groups/1952614838291953/
https://www.facebook.com/groups/1950114475215645/
https://www.facebook.com/groups/sukhumi/
https://www.facebook.com/groups/1950114475215645/
https://www.facebook.com/groups/1950114475215645/
https://www.facebook.com/zugdidit/
http://mdfgeorgia.ge/geo/view-library/187


24 
 

● Within the framework of the contract signed between the Georgian National Energy and Water 

Supply Regulatory Commission and Clip Art Ltd, Clip Art had to post predetermined information 

into 5 Facebook groups ("ეს საინტერესოა” [This is interesting] - 36,200 members; "გაიგე 

პირველმა” [Be the First to Know] - 9,200 members, "სასარგებლო რჩევები” [Useful Tips]- 

18,500 members, “ყოველდღიური სიახლეები” [Daily News]- 19,300 members;" 

“ცნობისმოყვარე” [Curious] - 45,300 members) and 9 news agencies (www. 

Interpressnews.ge; www.pia.ge; www.info9.ge; www.kvira.ge: www.ipress.ge; www.for.ge: 

www.bm.ge; www.ambebi.ge; www.2020news.ge). It should be noted that 5 Facebook groups 

are linked with "Clip-Art" and its media outlet digestpia.ge and share the materials of this outlet. 

 

Table 2.4 Facebook Groups, Pages and News Agencies where Budgetary Organizations 

Shared/Disseminated Information 

 

Administrative Body Media/Interm
ediary 
Company 

Informational 
Agencies 

Various Thematic 
Facebook Pages 

 
Facebook Groups 

Khobi Municipality 
Cultural and Public 
Education Center  

Samegrelo 
Media 
Organization 
STV 

 1. STV.ge 1. ეს საქართველოა 
(private) 
1. კახა კალაძე 
თბილისის მერი 
2. СУХУМИ (private) 
3. https://www.facebo
ok.com/zugdidit/ 
(Deleted) 

Georgian National 
Energy and Water 
Supply Regulatory 
Commission 

Clip-Art 1. interpressne
ws.ge 

2. pia.ge 
3. info9.ge 
4. kvira.ge 
5. ipress.ge 
6. for.ge 
7. bm.ge 
8. ambebi.ge 
9. 2020news.ge

. 

 1. This is interesting 
2. Daily News 
3. Useful Tips 
4. Be the First to Know 
5. Curious 

National Screening 
Center 

For.ge  1. Yellow Faqts,  
2. Tbilisi news, 
3. Freedom, 
4. Poetry Front news 

1. Positive,  
2. For.Ge - Informational 

Analytical Portal 

 

Stv.ge - Samegrelo Media Organization (Stv.ge)25 signed contracts worth GEL 9 990 with budgetary 

organizations in 2020, compared to GEL 17 150 in 2019 and GEL 10 650 in 2018. The outlet’s website 

features election banners of the ruling party's Zugdidi mayoral candidate Mamuka Tsotsoria and Poti 

mayoral candidate Beka Vacharadze, indicating that the ruling party also places political 

advertisements in the agency. 

                                                 
25 Transcript from the Registry  https://bit.ly/3gtZ0PP 

https://www.facebook.com/groups/921687424554656
https://www.facebook.com/stvsamegrelo/
https://www.facebook.com/groups/1950114475215645/
https://www.facebook.com/groups/1952614838291953/
https://www.facebook.com/groups/1952614838291953/
https://www.facebook.com/groups/sukhumi/
https://www.facebook.com/zugdidit/
https://www.facebook.com/zugdidit/
https://www.facebook.com/groups/1588581504760187
https://www.facebook.com/groups/498896096842321/
https://www.facebook.com/groups/603683733033212
https://www.facebook.com/groups/921687424554656
https://www.facebook.com/groups/450201005099827
https://www.facebook.com/geoyellow
https://www.facebook.com/TbilisiNewsSecond/
https://www.facebook.com/TavisuflebaGeorgia
https://www.facebook.com/GeorgianNewsOrganisation
https://www.facebook.com/groups/2006742169638632
https://www.facebook.com/groups/670723386634510
https://www.facebook.com/groups/670723386634510
https://bit.ly/3gtZ0PP


25 
 

Similar to the 2020 parliamentary elections, which were covered in the previous report,26  STV.ge 

covered only the candidates of the ruling “Georgian Dream” party in a positive light, while in Samegrelo, 

it covered the election campaign of the opposition candidates negatively or did not cover at all.  

 

Table 2.5. Examples of Negative Coverage of Opposition Candidates in Local Self-government 
Elections 

Party/Candidate Publication 

“For Georgia” 
 
Zugdidi- Giorgi 
Shengelia 

Citizens Calling Giorgi Shengelia a Traitor, Unprincipled and a Plagiarist 

 
Is the Mayoral Candidate Known in Chkhorotsku and is he a Resident of 
Chkhorotsku? 

Former Gakharia Party Candidate to Opposition: Using the Dirty Hands of Politics 
is, at Least, Immoral 

 
 
 
 

                                                 
26 Media Development Foundation, 2020. Financial Transparency of Media 2019. 
http://mdfgeorgia.ge/geo/view-library/187  

https://stv.ge/?s=%E1%83%9B%E1%83%90%E1%83%9B%E1%83%A3%E1%83%99%E1%83%90+%E1%83%AC%E1%83%9D%E1%83%AC%E1%83%94%E1%83%A0%E1%83%98%E1%83%90
https://stv.ge/%e1%83%9b%e1%83%9d%e1%83%a5%e1%83%90%e1%83%9a%e1%83%90%e1%83%a5%e1%83%94%e1%83%94%e1%83%91%e1%83%98-%e1%83%92%e1%83%98%e1%83%9d%e1%83%a0%e1%83%92%e1%83%98-%e1%83%a8%e1%83%94%e1%83%9c%e1%83%92%e1%83%94/
https://stv.ge/%e1%83%98%e1%83%aa%e1%83%9c%e1%83%9d%e1%83%91%e1%83%94%e1%83%9c-%e1%83%97%e1%83%a3-%e1%83%90%e1%83%a0%e1%83%90-%e1%83%a9%e1%83%ae%e1%83%9d%e1%83%a0%e1%83%9d%e1%83%ac%e1%83%a7%e1%83%a3%e1%83%a8/
https://stv.ge/%e1%83%98%e1%83%aa%e1%83%9c%e1%83%9d%e1%83%91%e1%83%94%e1%83%9c-%e1%83%97%e1%83%a3-%e1%83%90%e1%83%a0%e1%83%90-%e1%83%a9%e1%83%ae%e1%83%9d%e1%83%a0%e1%83%9d%e1%83%ac%e1%83%a7%e1%83%a3%e1%83%a8/
https://stv.ge/%e1%83%92%e1%83%90%e1%83%ae%e1%83%90%e1%83%a0%e1%83%98%e1%83%90%e1%83%a1-%e1%83%9e%e1%83%90%e1%83%a0%e1%83%a2%e1%83%98%e1%83%98%e1%83%93%e1%83%90%e1%83%9c-%e1%83%ac%e1%83%90%e1%83%a1%e1%83%a3-2/
https://stv.ge/%e1%83%92%e1%83%90%e1%83%ae%e1%83%90%e1%83%a0%e1%83%98%e1%83%90%e1%83%a1-%e1%83%9e%e1%83%90%e1%83%a0%e1%83%a2%e1%83%98%e1%83%98%e1%83%93%e1%83%90%e1%83%9c-%e1%83%ac%e1%83%90%e1%83%a1%e1%83%a3-2/
http://mdfgeorgia.ge/geo/view-library/187


26 
 

United National 
Movement 
 
Zugdidi- Anzor 
Melia 
 
 
 
 
Poti - Gigi Ugulava 

Another Scandal Surrounding the Zugdidi National Movement Mayoral Candidate 

Election Blog - The Role of the Family in the Zugdidi Politics of the UNM 

Pre-election Blog–Political Tourism 

 

 
 

 
Along with other pro-governmental media outlets, STV.ge was also actively involved in the campaign 

against former Prime Minister Giorgi Gakharia's party “for Georgia,” when information about the party's 

dissolution was disseminated in a coordinated and identical manner. 

 

Samegrelo news agency STV.ge is also linked with several Facebook accounts, which share the 

materials of the same publication through different platforms. these are: 

https://www.facebook.com/watch/?v=220506673393269
https://stv.ge/%e1%83%a1%e1%83%90%e1%83%90%e1%83%a0%e1%83%a9%e1%83%94%e1%83%95%e1%83%9c%e1%83%9d%e1%83%93-%e1%83%a1%e1%83%90%e1%83%99%e1%83%98%e1%83%97%e1%83%ae%e1%83%90%e1%83%95%e1%83%98-%e1%83%91%e1%83%9a%e1%83%9d/
https://stv.ge/%e1%83%ac%e1%83%98%e1%83%9c%e1%83%90%e1%83%a1%e1%83%90%e1%83%90%e1%83%a0%e1%83%a9%e1%83%94%e1%83%95%e1%83%9c%e1%83%9d-%e1%83%91%e1%83%9a%e1%83%9d%e1%83%92%e1%83%98-%e1%83%9e%e1%83%9d%e1%83%9a/
http://mythdetector.ge/en/myth/pro-governmental-media-against-former-pm-gakharia-and-his-political-party
http://mythdetector.ge/ka/myth/sakhelisuplebo-media-sakartvelostvis-da-gakharias-cinaaghmdeg
http://mythdetector.ge/ka/myth/sakhelisuplebo-media-sakartvelostvis-da-gakharias-cinaaghmdeg


27 
 

Facebook page 
Region News 
2772 Subscribers 

 
Individual account 
რეგიონი დღეს 
[Region Today] 

 
Facebook group 
მთავარი სამეგრელოში 
[Main events in Samegrelo] 
The administrator of the group is 
Malkhaz Basilaia, editor and 
founder of STV.ge 

 
 

According to the information provided by the Khobi Municipality Cultural and Educational Public Center, 

in addition to supporting Tbilisi Mayor Kakhi Kaladze, Samegrelo Information Portal is responsible for 

posting information in two closed groups. According to information obtained from these private groups, 

one (СУХУМИ) shares posts with different political content, while the other (this is Georgia) is linked 

with the supporters of the Alliance of Patriots and includes content supportive of the ruling party and 

against its opponents. 

https://www.facebook.com/regionnewss/
https://www.facebook.com/profile.php?id=100034400657519
https://www.facebook.com/groups/mtavarisamegreloshi/
https://www.facebook.com/groups/sukhumi/
https://www.facebook.com/groups/1950114475215645/


28 
 

This is Georgia. "This is Georgia," the group in which stv.ge is responsible for posting information, is a 

private Facebook group with 3700 members. The group is allegedly affiliated with the Alliance of 

Patriots of Georgia and also showcases posts by pro-governmental experts supportive of the ruling 

party and against the United National Movement. 

 

The following circumstances indicate the group's affiliation with the Alliance of Patriots: As mentioned 

in the previous report,27 A photo of the Patriots Alliance protest was used on the group's cover in 2019, 

and the group's administrators are Qeti Vadachkoria, Dare Shengelia, and Mia Darchiaa. On her 

Facebook page, Shengelia often shares the posts of the Patriots Alliance and its affiliate TV "Obieqtivi,” 

while Katie Vadachkoria has posted a photo, which shows that she was present at the "Alliance of 

Patriots" ral

 

                                                 
27 Media Development Foundaiton, 2020. Financial Transparency of Media 2019. 
http://mdfgeorgia.ge/geo/view-library/187  

https://www.facebook.com/groups/1950114475215645/
https://www.facebook.com/groups/1950114475215645/
https://www.facebook.com/KetiVadach
https://www.facebook.com/dare.shengelia/
https://www.facebook.com/profile.php?id=100009944614141
https://www.facebook.com/photo/?fbid=1022759281078012&set=ecnf.100000318487064
http://mdfgeorgia.ge/geo/view-library/187


29 
 

In the private group "This is Georgia," the posts against the "National Movement" are shared in an 

active manner, including the following hashtags: #NotoMisha, #NotoGrisha, #NotoSaakashviliRegime, 

#NotoUNM 

 



30 
 

 
Noteworthy, the governmental expert Gia Abashidze actively shares the materials of marshalpress.ge 

and reportiori.ge - online editions of government editorial policy - in this group. 



31 
 

 
Clip-Art and PIA News Agency. According to the information provided by the Georgian National Energy 

and Water Supply Regulatory Commission, a service contract worth GEL 99 500 signed between Clip-

Art LLC and the commission envisaged placement of information on the websites of nine news 

agencies as well as in five Facebook groups. Facebook groups, where the commission’s information is 

placed, are interlinked and have been spreading materials identical to Digestpia within the same 

audience segment. Four (გაიგე პირველმა [Be the First to Know], სასარგებლო რჩევები [Useful 

Tips], ყოველდღიური სიახლეები [Daily News], ეს საინტერესოა [This is Interesting] out of five 

Facebook groups are owned by Facebook page Gogaggg. In its ‘About us’ section, the latter indicates 

the website of www.digest.pia.ge and an electronic address of PIA news agency. The fifth group 

ცნობისმოყვარე [Curious] appears in the list of the groups affiliated with Gogaggg, while Digestpia 

and funtime.ge, a page created by Clip-Art, are featured among its admins and moderators.  

 

https://www.facebook.com/groups/921687424554656
https://www.facebook.com/groups/921687424554656
https://www.facebook.com/groups/921687424554656
https://www.facebook.com/groups/921687424554656
https://www.facebook.com/groups/921687424554656
https://www.facebook.com/groups/921687424554656
https://www.facebook.com/groups/603683733033212
https://www.facebook.com/groups/603683733033212
https://www.facebook.com/groups/603683733033212
https://www.facebook.com/groups/498896096842321/
https://www.facebook.com/groups/498896096842321/
https://www.facebook.com/groups/498896096842321/
https://www.facebook.com/groups/1588581504760187
https://www.facebook.com/groups/1588581504760187
https://www.facebook.com/groups/1588581504760187
https://www.facebook.com/newscornerpage/?ref=page_internal
https://digest.pia.ge/
https://www.facebook.com/groups/450201005099827
https://www.facebook.com/newscornerpage/?ref=page_internal
https://www.facebook.com/digest.ge
https://www.facebook.com/funtime.ge


32 
 

 

It is noteworthy that all five Facebook groups mainly share Digestpia’s content. The latter is a media 

outlet affiliated with Clip-Art28 and, along with the PIA news agency, pursues a pro-governmental 

editorial policy.29 Diverse content and diversified materials frequently contain articles directed against 

the political opponents of the incumbent party. A vivid illustration of the tendency is the following 

                                                 
28 Natia Orvelashvili, a wife of Dimitri Tikaradze, founder of PIA news agency, is a 100% shareholder of Clip Art 

https://bs.napr.gov.ge/GetBlob?pid=400&bid=boVlyOwlsX3qmYsntmLmFO0pt9TL3N]iRTTIKqcsClW6cbMTXhF

mq06J5TfYj1oU  

http://mediameter.ge/ge/media-profiles/pia 

29 Myth Detector, 15 September 2021, Pro-Governmental Media Against Former PM Gakharia and His Political 

Party http://mythdetector.ge/en/myth/pro-governmental-media-against-former-pm-gakharia-and-his-political-

party  

http://mythdetector.ge/en/myth/pro-governmental-media-against-former-pm-gakharia-and-his-political-party
https://bs.napr.gov.ge/GetBlob?pid=400&bid=boVlyOwlsX3qmYsntmLmFO0pt9TL3N%5DiRTTIKqcsClW6cbMTXhFmq06J5TfYj1oU
https://bs.napr.gov.ge/GetBlob?pid=400&bid=boVlyOwlsX3qmYsntmLmFO0pt9TL3N%5DiRTTIKqcsClW6cbMTXhFmq06J5TfYj1oU
http://mediameter.ge/ge/media-profiles/pia
http://mythdetector.ge/en/myth/pro-governmental-media-against-former-pm-gakharia-and-his-political-party
http://mythdetector.ge/en/myth/pro-governmental-media-against-former-pm-gakharia-and-his-political-party


33 
 

headlines that target Giorgi Gakharia, former Prime Minister and leader of the newly-established “For 

Georgia” party:30  

● “Gakharia Party MP Candidate Arrested for Stealing Copper Boiler” 

● “The Doctor, Who, as Gakharia Claims, Performed His Drug Screening, Specializes in 

Depression, Fatigue, Dementia, and Distraction in Vienna - POSTV” 

● “Zaal Anjaparidze on Giorgi Gakharia: After Bidzina Ivanishvili Elevated Giorgi Gakharia to the 

Level He Could Hardly Imagine even in his Dreams, Yesterday We Learnt that Ivanishvili 

Failed to Justify His Trust.”  

● “Tamta Megrelishvili on Giorgi Gakharia: Shame on you! Ivanishvili Turned You into a Man 

Out of Nothing, and Now You Say with Your Head Held High that ‘Bidzina Ivanishvili did not 

Justify Your Trust’” 

● “Mr. Gakharia, You Will not Go Far with a Pub Contingent in Your Party…” - Yuna Shapatava 

 

                                                 
30 Digestpia’s materials against Giorgi Gakharia, leader of “For Georgia” party https://bit.ly/3i7oQg7 

https://bit.ly/3i7oQg7


34 
 

Noteworthy, the information about the theft of the copper boiler by a member of the Gakharia party 

before the elections was disseminated not only by the Facebook-related pages linked to “Clip-Art” 

and “daigestpia,” but also by other platforms with pro-governmental editorial policies. 

 

Marshalpress 
(mpn.ge) 

Reportiori.ge Exclusivenews.ge Pia.ge For.ge 

Gakharia Party 

MP Candidate 

Arrested for 

Stealing Copper 

Boiler 

 

Gakharia Party 
MP Candidate 
Arrested for 
Stealing Copper 
Boiler 

Gakharia Party 
MP Candidate 
Arrested for 
Stealing Copper 
Boiler 

Gakharia Party 
MP Candidate 
Arrested for 
Stealing Copper 
Boiler 

Gakharia Party 
MP Candidate 
Arrested for 
Stealing Copper 
Boiler 

 

For.ge. In 2020, budgetary organizations signed contracts worth GEL 12 160 with the news agency 

“For.ge.” Among them, the contract signed with the National Screening Center was linking the service 

of dissemination of information, like in the case of digestpia, with For.ge’s Facebook pages. All four 

pages (Yellow Facts, Tbilisi news, თავისუფლება, პოეზია Front news) and two groups (პოზიტივი 

[Positive], For.Ge-საინფორმაციო, ანალიტიკური პორტალი [For.Ge -  Informational-analytical 

Portal], where the information should be placed under the contract, are affiliated with For.ge, since all 

of them indicate www.for.ge as their addresses in their respective ‘About Us’ sections. In addition, 

Facebook groups ”For.ge – Informational-analytical Portal'' and “Positive” are administered by Rozeta 

Jgamaia, founder and editor of For.ge, in addition to the above-mentioned four Facebook pages run by 

For.ge.     

https://mpn.ge/archives/16066
https://mpn.ge/archives/16066
https://mpn.ge/archives/16066
https://mpn.ge/archives/16066
https://mpn.ge/archives/16066
https://reportiori.ge/inside.php?menuid=2&id=168681
https://reportiori.ge/inside.php?menuid=2&id=168681
https://reportiori.ge/inside.php?menuid=2&id=168681
https://reportiori.ge/inside.php?menuid=2&id=168681
https://reportiori.ge/inside.php?menuid=2&id=168681
http://exclusivenews.ge/post/265227?fbclid=IwAR0ped00Fa7B6lzXi8IF7eluxFQOnfjHVvVjEgTuQCOP46DfyD51IOeWIwg
http://exclusivenews.ge/post/265227?fbclid=IwAR0ped00Fa7B6lzXi8IF7eluxFQOnfjHVvVjEgTuQCOP46DfyD51IOeWIwg
http://exclusivenews.ge/post/265227?fbclid=IwAR0ped00Fa7B6lzXi8IF7eluxFQOnfjHVvVjEgTuQCOP46DfyD51IOeWIwg
http://exclusivenews.ge/post/265227?fbclid=IwAR0ped00Fa7B6lzXi8IF7eluxFQOnfjHVvVjEgTuQCOP46DfyD51IOeWIwg
http://exclusivenews.ge/post/265227?fbclid=IwAR0ped00Fa7B6lzXi8IF7eluxFQOnfjHVvVjEgTuQCOP46DfyD51IOeWIwg
https://pia.ge/ka/news/samartali/gakharias-partiis-deputatobis-kandidati-spilendzis-kvabis-kurdobistvis-daakaves
https://pia.ge/ka/news/samartali/gakharias-partiis-deputatobis-kandidati-spilendzis-kvabis-kurdobistvis-daakaves
https://pia.ge/ka/news/samartali/gakharias-partiis-deputatobis-kandidati-spilendzis-kvabis-kurdobistvis-daakaves
https://pia.ge/ka/news/samartali/gakharias-partiis-deputatobis-kandidati-spilendzis-kvabis-kurdobistvis-daakaves
https://pia.ge/ka/news/samartali/gakharias-partiis-deputatobis-kandidati-spilendzis-kvabis-kurdobistvis-daakaves
https://for.ge/index.php/view/216914/gaxarias-partiis-deputatobis-kandidati-spilenZis-qvabis-qurdobisTvis-daakaves.html
https://for.ge/index.php/view/216914/gaxarias-partiis-deputatobis-kandidati-spilenZis-qvabis-qurdobisTvis-daakaves.html
https://for.ge/index.php/view/216914/gaxarias-partiis-deputatobis-kandidati-spilenZis-qvabis-qurdobisTvis-daakaves.html
https://for.ge/index.php/view/216914/gaxarias-partiis-deputatobis-kandidati-spilenZis-qvabis-qurdobisTvis-daakaves.html
https://for.ge/index.php/view/216914/gaxarias-partiis-deputatobis-kandidati-spilenZis-qvabis-qurdobisTvis-daakaves.html
https://www.facebook.com/geoyellow
https://www.facebook.com/TbilisiNewsSecond/
https://www.facebook.com/TavisuflebaGeorgia
https://www.facebook.com/GeorgianNewsOrganisation
https://www.facebook.com/GeorgianNewsOrganisation
https://www.facebook.com/groups/2006742169638632
https://www.facebook.com/groups/670723386634510
https://www.facebook.com/groups/670723386634510
https://www.facebook.com/groups/670723386634510
http://www.for.ge/


35 
 

 

 

On August 7, 2020, Rozeta Jgamaia the founder of For.ge and its board member, Giorgi Iakobashvili,31 

in partnership with Ia Metreveli and Ioseb Manjavidze, established a non-governmental organization 

“Let’s End It” aimed to put an end to the United National Movement.32   

 

                                                 
31 Extract from the public registry https://bit.ly/2YEmCLG 

32 https://formulanews.ge/News/35102 

https://bit.ly/2YEmCLG
https://formulanews.ge/News/35102


36 
 

2.6. Budgetary Contracts with Media Outlets Using Hate speech, Fanning Anti-Western Sentiments 

and Spreading Disinformation 

The 2020 data analysis has revealed that similar to previous years, administrative bodies did not have 

clear-cut criteria for selecting media outlets to disseminate information and place advertisements.33 The 

selection was not always based on audience research or the needs of the target audience. 

Furthermore, the non-discrimination policy, which is envisaged by Recommendation No.7 of the 

European Commission against Racism and Intolerance (ECRI)34 and which recommends the CoE 

member states to respect anti-discrimination approaches, was not taken into consideration either.  

Like in 2014-2019, in 2020, budget organizations continued to sign contracts with some media outlets 

for the purpose of advertising and dissemination of information. Part of these media outlets was known 

for their anti-Western editorial policy, spreading disinformation, and using hate speech. Among these 

media outlets are: Reportiori news agency and Kartuli Gazeti, newspaper Sakartvelos Respublika, as 

well as news agencies “Marshalpress” and “Spacesnews • სივრცეები.” In addition to anti-Western 

messages, in 2020, the newspaper "Sakartvelos Respublika” [Republic of Georgia] additionally 

published conspiracies and disinformation regarding the coronavirus pandemic and vaccination. 

Table 2.10. Budgetary Contracts with Media Outlets Using Hate Speech, Fanning Anti-Western 

Sentiments and Spreading Disinformation   

 

Media Outlet Price of Service 
Contract 

Budgetary Organization 

Reportiori 
(qartuliazri.ge, 
cnobisfurceli.ge)35 

 
38 501 

Special Penitentiary Service; Academy of Ministry of 
Finance; Didube Municipal Government 
(Gamgeoba); Gldani-Nadzaladevi Complex Sport Center;  
Sachkhere Municipality, self-governing unit; Martvili 
Municipality City Hall; Likani Residence LLC; and other 
subordinate or local government services  
 

                                                 
33 MDF (2016) Practice of allocating budgetary resources among media for the release of information and 

advertisement http://mediameter.ge/sites/default/files/mdf_ti_1.pdf  

34 Paragraph 9, p.6, paragraph 16, p.7, https://rm.coe.int/ecri-general-policy-recommendation-no-7-revised-on-

national-legislatio/16808b5aae  

35 Cnobisfurceli.ge is indicated in the contract of the Ministry of Corrections of Georgia with Reportiori and 
Kartuli Azri. The page, however, is not currently available. 

http://mediameter.ge/sites/default/files/mdf_ti_1.pdf
https://rm.coe.int/ecri-general-policy-recommendation-no-7-revised-on-national-legislatio/16808b5aae
https://rm.coe.int/ecri-general-policy-recommendation-no-7-revised-on-national-legislatio/16808b5aae


37 
 

Newspaper 
“Sakartvelos 
Respublika”  

38 008 
 
 

National Environmental Agency; Georgian 
National Energy and Water Supply Regulatory 
Commission; JSC Georgian State Electrosystem; Ministry of 
Finance and Economy of Adjara Autonomous Republic; 
Ministry of Education and Culture of Autonomous Republic of 
Abkhazia; Georgian Academy of Agricultural 
Sciences; Sakpatenti; Georgian Technical University; Ivane 
Beritashvili Center of Experimental Biomedicine; Ferdinand 
Tavadze Metallurgy and Materials Science Institute; I. Vekua 
Sokhumi Institute of Physics and Technology; R. Dvali 
Institute of Machine Mechanics 
 

Marshalpress 
News Agency 

21 808 Khelvachauri, Ambrolauri, Dedoplistskaro, Adigeni, Akhmeta, 
Mtskheta Municipality City Halls; Administration of State 
Representative-Governor in Lanchkhuti, Ozurgeti and 
Chokhatauri Municipalities; Association of Culture and Child 
and Adolescent Creative Development Centers; Zestaponi 
Cleaning and Improvement Service Center; My Lawyer  
 

Spacesnews 
www.spnews.io  

14 450 Central Election Commission of Georgia; Ministry of 
Education, Culture and Sport of Autonomous Republic of 
Adjara; Chiatura and Lentekhi Municipalities; Bolnisi Sport 
Complex; Adigeni Culture Center 
 

 

Sakartvelos Respublika. During the pandemic, the newspaper Sakartvelos Respublika36 was actively 

promoting various conspiracy theories about the coronavirus origin and vaccination, including Bill Gates 

and microchips, depopulation, and subduing population through vaccines. These stories were delivered 

with the following headlines:  

● “Bacteriological Warfare Unleashed by the United States?!”37 

● “New Death as a Gift to the World Population”38 in a Section “Amidst Biological Warfare” 

 

                                                 
36 The weekly newspaper Sakartvelos Respublika was founded in 1918. During the Soviet period, it was named 

Communist. 

37 Sakartvelos Respublika, #48,  March 17-18, 2020 

http://dspace.nplg.gov.ge/bitstream/1234/318644/1/Saqartvelos_Respublika_2020_N48.pdf  

38 Sakartvelos Respublika, #59, 30 April, 2020 

http://dspace.nplg.gov.ge/bitstream/1234/318822/1/Saqartvelos_Respublika_2020_N59.pdf  

http://www.spnews.io/
http://dspace.nplg.gov.ge/bitstream/1234/318644/1/Saqartvelos_Respublika_2020_N48.pdf
http://dspace.nplg.gov.ge/bitstream/1234/318822/1/Saqartvelos_Respublika_2020_N59.pdf


38 
 

 

The newspaper also offers an article by a Georgian cleric trying to incite distrust towards the United 

States in the context of Richard Lugar Center for Public Health Research, a Tbilisi-based biological 

research facility aimed to promote disease detection and epidemiological surveillance. In contrast, the 

cleric talks about the moral inconsistency between Georgia and the U.S: 

Hierodeacon Giorgi Rukhadze: “And finally, if the Lugar Laboratory opened by the Americans in 

Georgia is the only institution to carry out COVID-19 analysis, what does it mean: was it 

impossible to diagnose infections, especially flu strains here previously? – There is no surprise 

in the emergence of doubts about this so-called friend, because, from an ideological point of 

view, a lot of materials have been accumulated showing moral inconsistency between our states. 

Therefore, medical doctors should keep in mind that it is not expedient to refer to the U.S. 

influence for supporting any point of view.”39 

The newspaper also published homophobic editorials and op-eds:  

● “Keep yourself to yourself; let God help you in using your arse in peace, but do not display your 

arses in public.”40 

● “We cannot blame the Georgian Law for the Sin of Sodomy.”41  

                                                 
39 Sakartvelos Respublika, #70, 8 June 2020 “Vaccine against an infection intruded into religion,” p.6 

https://dspace.nplg.gov.ge/bitstream/1234/318933/1/Saqartvelos_Respublika_2020_N70.pdf  

40 Sakartvelos Respublika, #149-150, 7-8 July 2021 “Profanes of Georgian morality and traditions,” p.2 

https://dspace.nplg.gov.ge/bitstream/1234/336745/1/Saqartvelos_Respublika_2021_N149-150.pdf  

41 Ibid., p.4  

https://dspace.nplg.gov.ge/bitstream/1234/318933/1/Saqartvelos_Respublika_2020_N70.pdf
https://dspace.nplg.gov.ge/bitstream/1234/336745/1/Saqartvelos_Respublika_2021_N149-150.pdf


39 
 

● “The war between liberasts [combination of liberal and pederast]  and Georgian people”42 

Furthermore, the statement released by the Georgian Orthodox Church regarding the unacceptability 

of the involvement of some embassies and MEPs in the developments related to the July 5, 2021 Tbilisi 

Pride, was accompanied by a photo of a banner dubbing the U.S. Ambassador to Georgia as an LGBT 

aggressor and demanding her expulsion from the country.43  

 

 

The editorial policies of other media outlets are problematic largely due to the following circumstances: 

1. Online media outlets such as “Georgian Idea” and “Reportiori” are known for spreading 

disinformation and conspiracy theories related to COVID-19 and 5G, as well as discrediting the 

opponents of the incumbent party.44 

                                                 
42 Sakartvelos Respublika, #71, 10 June 2020, p.1 

https://dspace.nplg.gov.ge/bitstream/1234/319058/1/Saqartvelos_Respublika_2020_N71.pdf  

43 Sakartvelos Respublika, #147-148, 5-6 July 2021, p.3 

https://dspace.nplg.gov.ge/bitstream/1234/336742/1/Saqartvelos_Respublika_2021_N147-148.pdf  

44 Myth Detector, 14 April 2020, Does 5G Pose a Threat and Is This Technology Linked to COVID-19? 

https://bit.ly/3kIpQJt; 5 May 2020, Campaign Organized by Pro-Government and Antiliberal Groups against 

Republicans https://bit.ly/3kGN7eM  

https://dspace.nplg.gov.ge/bitstream/1234/319058/1/Saqartvelos_Respublika_2020_N71.pdf
https://dspace.nplg.gov.ge/bitstream/1234/336742/1/Saqartvelos_Respublika_2021_N147-148.pdf
https://bit.ly/3kIpQJt
https://bit.ly/3kGN7eM


40 
 

2. “Marshalpress” is involved in the discreditation campaign of the deceased TV Pirveli 

cameraman Aleksandre Lashkarava45 and the opponents of the government.46 The media outlet 

is a frequent source of disinformation regarding the coronavirus and other issues47.   

3. The editorial policy of Spacesnews (www.spnews.io) is hybrid. Apart from pursuing a pro-

governmental information policy,48 the news agency invites the author of a media project 

“Politicano” to host its video program, while its certain publications are openly anti-Western, 

simultaneously inciting sentiments towards the Soviet Union and Russia.49 

 

 

                                                 
45 Myth Detector, 13 July 2021, In the Name of “Informational Agency” and by the Fist of Violent Groups against 

the Deceased Cameraman of “TV Pirveli” https://bit.ly/3kIpQJt;  22 July 2021, Information Blog Spreads Fake 

News about Lekso Lashkarava’s Photo  https://bit.ly/3o9VhyD     

46 Myth Detector, 14 October 2020, Pro-government Pages Share Fake Account Using Rurua’s Name in a 

Coordinated Manner https://bit.ly/3lZTB86      

47 http://mythdetector.ge/en/profile/marshalpress  

48 Myth Detector, 13 July 2021, In the Name of “Informational Agency” and by the Fist of Violent Groups against 

the Deceased Cameraman of “TV Pirveli” https://bit.ly/2XUqsTV  

49 Myth Detector, 2 July 2021, "Spaces" for Pro-Russian and Governmental Experts are funded from the State 

Budget http://mythdetector.ge/en/myth/spaces-pro-russian-and-governmental-experts-are-funded-state-budget  

http://www.spnews.io/
http://mythdetector.ge/en/profile/politicano
https://bit.ly/3kIpQJt
https://bit.ly/3o9VhyD
https://bit.ly/3lZTB86
http://mythdetector.ge/en/profile/marshalpress
https://bit.ly/2XUqsTV
http://mythdetector.ge/en/myth/spaces-pro-russian-and-governmental-experts-are-funded-state-budget

