
IN AZERBAIJANI- AND ARMENIAN-LANGUAGE 
REGIONAL MEDIA AND OTHER MEDIA OUTLETS

CONFLICT REPORTING

MEDIA MONITORING REPORT





in Azerbaijani- and Armenian-language 
regional media and other media outlets

Conflict reporting

Media monitoring report



Editor: 

	 Tamar Kintsurashvili

Data Processing: 

	 Tina Gogoladze

Monitoring by: 

	S aba Tavelishvili 

	 Azerbaijani-Language media 

	L usine Pichikyan 

	 Armenian-Language media

Editor of English version: 

	S andro Gigauri

This report was produced by Media Development Foundation with support from Internews’ “Support 

for Truthful Reporting for Informed Neighbors in Georgia” project.



3

The following report reflects the results of media content monitoring to analyze conflict coverage by Azerbaija-

ni- and Armenian-language regional platforms. In addition, the report incorporates conflict-related qualitative 

data acquired from specific Russian- and Georgian-language Facebook accounts.

The study aims to identify the degree of media’s adherence to professional standards of conflict reporting and 

the potential spread of disinformation and hate speech.

The study applies a mixed methodology, namely, Internews’ conflict coverage assessment methodology, 

adapted for the use in the context of Georgia, and Facebook analytical tool, CrowdTangle, for social media 

monitoring.

The report reflects the interim results of monitoring conducted between May 1 and June 15, 2021.

The introductory section covers the research methodology and key findings; the first part provides general 

quantitative data; the second part is the assessment of reporting quality and professionalism; the third part 

assesses conflict-sensitive reporting; the fourth part is about crossing “the red lines” in conflict reporting; the 

fifth part reviews a specific case of manipulation; and the sixth and final part outlines conflict-related messag-

es shared by Russian- and Georgian-language Facebook platforms. In addition, the annex provides the profiles 

of media outlets sampled for monitoring. 

INTRODUCTION



CONFLICT REPORTING4

The research aims to study the coverage of recent regional conflicts, peace initiatives, and develop-

ments related to ongoing territorial disputes between countries, as well as the instances of severe 

interethnic and interreligious confrontation between various groups in the country, by Azerbaijani- and 

Armenian-language regional media outlets in the Samtskhe-Javakheti and Kvemo Kartli regions. The 

monitoring also entails identifying messages, disinformation, and hate speech disseminated on the 

aforementioned topics. Apart from Azerbaijani- and Armenian-language outlets, Facebook accounts of 

Russian-language news outlets and specific Georgian-language Facebook accounts targeting particu-

lar ethnic groups were analyzed qualitatively in order to fully understand the regional context.

The monitoring was carried out with a mixed methodology incorporating both quantitative and qual-

itative data analyses. Quantitative data were collected during the content monitoring of Azerbaija-

ni- and Armenian-language regional media outlets, while selected Russian-language news outlets 

and Georgian-language Facebook accounts were analyzed qualitatively to ensure a comprehensive 

understanding of the context.

	 Quantitative Data

	 The topics monitored include: 

	 Conflicts and related peace initiatives;

	 Territorial disputes between countries;

	 Border demarcation issues between countries;

	 Internal interethnic conflicts; and

	 Historical conflicts and other contentious issues leading to confrontation between various ethnic, 

religious, and national groups in the current context.

The media coverage of the above-mentioned topics applies direct and indirect coverage variable: 

Direct coverage – media content (article, news item, TV and radio report) covers the topic of interest to 

this study in full; 

Monitoring Methodology



in Azerbaijani- and Armenian-language regional media and other media outlets 5

Indirect coverage – media content mentions the topic of interest to this study indirectly instead covering 

another topic.

The monitoring relies in part on Internews’s conflict reporting assessment methodology, which has 

been applied to analyze the coverage of violent conflicts around the world. Three indicators of the 

methodology have been applied in this study:

1.	 Quality and Professionalism (Accuracy, objectivity/impartiality, balance/fairness, relevance, language, 

clarity, background/context)

2.	 Conflict Sensitivity

3.	 Crossing Red Lines (Use of violent imagery, hate speech, and offensive/denigrating language in report-

ing)

	 Qualitative Data 

	 Message Typology of messages

	 Hate Speech Typology and Targets

	 Fake News Typology

	 Selection of subjects (sampling)

Azerbaijani and Armenian language media outlets were selected as monitoring subjects based on the 

specifics of the region and the results of previous studies. A total of 25 news outlets have been mon-

itored; Quantitative data are being collected on 20 outlets (10 Azerbaijani- and 10 Armenian-language 

outlets); Two Russian-language and two Georgian-language Facebook pages have been subjected 

to qualitative analysis.

Table 1. Azerbaijani and Armenian language media outlets

Azerbaijani-language media outlets Armenian-language media outlets

24News.ge Aliq Media; 
http:/aliq.ge/

Gündəlik – Gürcüstan; 
https://www.facebook.com/gundelikgurcustan/

Парвана Тв; 
http://parvana.ge/

Aktual.ge;  
https://www.aktual.ge/

Radio NOR; 
https://nor.ge/

Radio Marneuli 96.9 FM; 
http://marneulifm.ge/

TV9News.AM; 
https://tv9news.ge/am/

1 1

2 2

3 3

4 4

Monitoring Methodology

Marneuli TV; 
http://www.marneulitv.ge/

JavakhkNews.ge; 
http://www.jnews.ge/

Yeni Yol; 
http://yeniyol.ge/

Atv 12 television
https://www.youtube.com/channel/UCr0QsJx-
P6uccU6jXpD9-seA

5 5

6 6



CONFLICT REPORTING6

The following factors prompted the selection of these additional Russian and Georgian-language 

news outlets for the qualitative analysis: Russian state-run Sputnik and a regional outlet, Jeiran 

Media Press Club often cover topics related to conflicts; Georgian-language news outlet Kavkaz Plus, 

and The Caucasian Telegraph,1 a Facebook page, shared Armenophobic materials when hostilities 

resumed in Nagorno-Karabakh and attempted to exacerbate the conflict. 

Table 2. Russian and Georgian language platforms

Azerbaijani-language media outlets Armenian-language media outlets

Borchalitv; 
http://borchalitv.wordpress.com/

News from Javahk-akhaltskha; 
http://akhaltskha.net/

Xeber.ge; 
http://xeber.ge/

Akhalkalaki News; 
https://www.facebook.com/akhalkalakinews 

7 7

8 8

Radio Bolneli
http://bolneli.ge/

Javakhk Media
http://javakhkmedia.com/

99

Radio Ivrisi 
http://ivrisi.org.ge/

Samkhretis Karibche 
https://sknews.ge/am

1010

Russian-language media outlets Georgian-language platforms

Sputnik Georgia The Caucasian Telegraph

Press Club Jeiran Media Kavkaz Plus 

1 1

2 2

1 	 Myth Detector, 1 December 2020. Caucasian Telegraph publishes Armenophobic disinformation and conspiracy theories.
 	 https://mythdetector.ge/ka/myth/caucasian-telegraph-armenopobiuri-khasiatis-dezinpormatsias-da-konspiratsiebs- 

akveqnebs

The content monitoring of Facebook pages of the selected media outlets was carried out in Crowd-

Tangle, a Facebook analytical tool.

https://mythdetector.ge/ka/myth/caucasian-telegraph-armenopobiuri-khasiatis-dezinpormatsias-da-konspiratsiebs-akveqnebs
https://mythdetector.ge/ka/myth/caucasian-telegraph-armenopobiuri-khasiatis-dezinpormatsias-da-konspiratsiebs-akveqnebs


7

	 Key Findings 																						                     9

1.	 General Quantitative Data 																			                   12

2.	 Quality and Professionalism																		                  17

	 2.1. 	 Accuracy																			                   19

	 2.2. 	 Objectivity / impartiality 														              21

	 2.3. 	 Relevance																			                   21	

	 2.4. 	 Content  																				                   21

	 2.5. 	 Balance 																				                   22

	 2.6. 	 Language																			                   22

	 2.7. 	 Background/Context 																               23

	 2.8. 	 Clarity																				                    23

3. 	 Conflict – sensitive coverage																		                  24 

4. 	 Crossing the Red Lines																				                    25

	 4.1 		 Cases of hateful, Inflammatory Language use								       25

	 4.2 	 Cases of violent imagery use													             26

5. 	 Manipulation on the topic of a Turkish base deployment in the Samtskhe-Javakheti region					     28

6. 	 Messages shared by Russian and Georgian-Language Facebook Platforms									        30

	 6.1 		 Sputnik-georgia.ru																                30

	 6.2 	 Pressunity.org																		                  31

	 6.3 	 Kavkaz Plus and The Caucasian Telegraph									        32

7.	MEDI A PROFILES 																					                     34

	 7.1 		 Azerbaijani- language media													             34

	 7.2 	 Armenian-language media 													             38

	 7.3 	 Russian- language media														              43

	 7.4 	 Georgian-language media														              44

TABLE OF CONTENTS

in Azerbaijani- and Armenian-language regional media and other media outlets

https://l.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Fpressunity.org%2F%3Ffbclid%3DIwAR2MJrTn2vxIxMXiBYrF3IHkwaKy-iKCSzPiKuA3Ew2_8Oo45k4oQY2y0sc&h=AT1KAbZctKjnw3OApS6JMGoXn8OaNyUV3GVJHr3_9VxpHcfR0vXPRbeCUMkkuX5J2C39jh6dkkdu5C6beGRdKFKum6EsWt21_rSvFXgnZjgBdaLVrQvujvAwwgLuS6_8AHvYbjK0
https://www.facebook.com/TheCaucasianTelegraph/?__cft__%5B0%5D=AZXjFCrqoI6lIPV8LdfssSQRLAfi2CM0LVyALbWudzMmpUPs3G_yeVtYiDg5sVTMv_VM0mlddHbxyOth3CXgZTn5GTtcBmInOcMU5mv_B2XOkEC4gFDebLWjTKGzMpF0Ac0aAQcivQq4sRgG2k7Nfay0ibAx9odykVOafUlj1ElLQw&__tn__=-UC%2CP-R


8

Figure 1. 			  Facebook activity of Armenian-language media outlets, 

				    1 May - 15 June 																                12

Figure 2.  		  Facebook activity of Azerbaijani-language media outlets, 

				    1 May-15 June																	                13

Figure 3.  		  Direct and indirect coverage of conflicts in Armenian- and 

				    Azerbaijani- language media, 

				    1 May-15 June																	                15

Figure 4.    		  Aspects of conflict coverage in Armenian- and 

				    Azerbaijani- language media, 

				    1 May-15 June																	                15

Figure 5.    	 	 Number of publications by media outlets								        16	

FIGURES

Table 1. 			  Azerbaijani- and Armenian- language media outlets				    5

Table 2. 			  Russian- and Georgian- language media platforms					    6

Table 3. 			  Assessment of quality and professionalism							       18

Table 4. 			  Assessment of quality and professionalism 

				    by Azerbaijani-language regional media								        18

Table 5. 			  Assesssment of quality and professionalism 

				    by Armenian-language regional media									         19

Table 6. 			  Sources in regional media													             21

Table 7. 			  Terminology																	                 23

TABLES

CONFLICT REPORTING



in Azerbaijani- and Armenian-language regional media and other media outlets 9

The following are the findings of the media content monitoring conducted between May 1 and June 15:

	 Azerbaijani- and Armenian- Language Regional Media 

	 Out of 11,843 published posts, 176 were related to conflicts (86 in Armenian-language media; 90 

in Azerbaijani-language media). Direct coverage of conflicts was observed in 120 stories, while 

indirect coverage occurred in 56 materials.

	 The frequency of both direct (42) and indirect  (37) coverage of the Nagorno-Karabakh conflict 

was the highest in Armenian-language regional media. By contrast, the frequency of coverage of 

the same topic in Azerbaijani-language regional media, both directly (20) and indirectly (13), was 

relatively low.

	 Azerbaijani-language regional media dedicated significantly higher attention to the internal 

interethnic conflict that broke out in Dmanisi, Kvemo Kartli region (51).

	 The frequency of conflict coverage on Facebook pages by Armenian- and Azerbaijani- language 

regional news outlets varied, which may be attributed to the scarcity of resources available to 

regional media outlets.

	 Armenian-language media covered the Nagorno-Karabakh conflict more frequently (79 publications 

in Armenian-language media versus 33 publications in Azerbaijani-language media), while the 

use of sources representing both sides of the conflict was rare both in Armenian- and Azerbaijani-

language media.

	 The most problematic aspect of coverage was balance, reflected in the low overall score of the 

balance indicator (0.20); Armenian-language media outlets scored higher (0.25) than Azerbaijani-

language media outlets (0.14).

	 Second to “balance” by measure of deviation from the professional standard is the content indicator 

(0.41). Armenian-language news outlets scored above average (0.51), whereas Azerbaijani-

language outlets scored below the average value (0.33).

	 The overall language indicator was scored below average (44), as were the accuracy (0.46) and 

background/context indicators (0.46). However, Azerbaijani-language media scored above average 

in all three indicators and higher than Armenian-language media.

KEY FINDINGS



CONFLICT REPORTING10

	 Media outlets performed relatively better when assessed for objectivity/impartiality (0.58) and 

relevance (0.60), having scored above the average value and closest to the professional standard 

in clarity of coverage (0.87). 

	 Azerbaijani- and Armenian- language media outlets often published content produced by other 

media outlets. Of the 50 items identified as produced by other media, only 18 included references 

to original sources. 

	 Armenian-language regional media outlets relied more frequently on Armenian media sources . As 

for Georgian media sources,  Armenian-language regional media mainly used content  from credible 

Georgian national media platforms, with few exceptions (e.g. Taonews.ge and Newsgeorgia.ge). 

In some cases, Armenian-language media relied on Russian propagandist media outlets (e.g. Tass.

ru, Armeniasputnik.am, Infoteka24.ru).

	 Azerbaijani-language regional media mainly relied on critical Georgian national TV channels (e.g. 

Mtavari Arkhi and TV Pirveli) and less frequently on Azerbaijani and Turkish media outlets (e.g. 

TRT HABER).   

	 The overall score for the conflict-sensitive coverage indicator was lower than the average value 

(0.43), while the score for the crossing of red lines indicator (0.78) conforms to the higher standard 

of reporting.

	 There was an instance of a regional Armenian-language media outlet sharing unverified 

information originating in the Armenian media about the deployment of a Turkish military base 

in Georgia (Javakheti) on its Facebook page and manipulatively linking the information to the 

interests of the Turkish-Azerbaijani tandem against Armenia.

	 Based on Russian sources, an Armenian-language regional media outlet shared an expert opinion 

that alleged that special services of  Georgia’s neighbors, Turkish and Azerbaijan, were behind an 

attempt to foment a feud between Georgians and Armenians (“Turkish and Azerbaijani special 

services behind attempts to set Georgians’ against Armenians.”)  

	

	 Facebook Pages of the Russian Language Media 

	 Messages shared by Jeiran Media Press Club (mainly in the form of expert opinions and fre-

quently with expert quotations as headlines) emphasized the special role of Russia in the set-

tlement of the Nagorno-Karabakh conflict, on the one hand, and Turkey’s biased attitudes and 

the problematic nature of Turkey’s increased influence in the region, on the other hand.

	 While Jeiran Media posted all materials both on its website and Facebook page, Sputnik applied 

a different approach by more frequently sharing stories about internal politics, social affairs, and 

entertainment in Georgia on Facebook rather than stories about regional conflicts or foreign policy 

priorities of the Kremlin. 

	 Materials published by Russian-language Sputnik website, which, on the one hand, criticized the 

West over conflicts and military affairs (“Military-political games of the Western countries pose a 



in Azerbaijani- and Armenian-language regional media and other media outlets 11

potential threat”)2 and,  on the other hand, promoted the role of Russia in the Nagorno-Karabakh 

conflict3, were not shared via Facebook.

	 Georgian Language Facebook Pages 

	 The Caucasian Telegraph, which had previously frequently published materials against Armenians, 

including the Armenian diaspora,4 covered the Nagorno-Karabakh conflict5 as well as the conflicts 

in Georgia6 in a relatively neutral manner during the period covered by the monitoring study. As 

regards to Kavkaz Plus, it maintained a clear-cut Armenophobic stance, portraying Armenians as 

separatists.

KEY FINDINGS

2 	   Sputnik, 18 May 2021. “Is there a link between military drills in Azerbaijan and a border dispute with Armenia?”
	 https://sputnik-georgia.ru/columnists/20210518/251752377/Svyazany-li-ucheniya-v-Azerbaydzhane-i-pogranichnyy-spor-s-

Armeniey.html
3 	 Sputnik, 16 May 2021. “Border conflict in Syuniksk region: Time for Collective Security Treaty Organization to interfere?”
	 https://sputnik-georgia.ru/columnists/20210516/251740120/Pogranichnyy-konflikt-v-Syunikskoy-oblasti-vremya-vmeshatsya-

ODKB.html  5 May, “Conflict on Armenia-Azerbaijani border: Russian peacekeepers join the negotiations” https://sputnik-
georgia.ru/caucasus/20210515/251736045/Konflikt-na-granitse-Armenii-i-Azerbaydzhana-k-peregovoram-podklyuchilis-
mirotvortsy-Rossii.html 

4 	 The Caucasian Telegraph, 6 November, 2020. “Armenian diaspora has become a global threat, France will be the first to 
cave in”... https://www.facebook.com/watch/?v=838081653614992

5 	 The Caucasian Telegraph, 15 May, 2021. “Nikol Pashinyan asks President of Russia for military assistance.” https://www.
facebook.com/100907098457590/posts/243347764213522

6 	 The Caucasian Telegraph, 10 June, 2021. “US senator Rob Portman about the occupation of Samachablo” https://www.
facebook.com/100907098457590/posts/260020092546289

https://sputnik-georgia.ru/columnists/20210516/251740120/Pogranichnyy-konflikt-v-Syunikskoy-oblasti-vremya-vmeshatsya-ODKB.html
https://sputnik-georgia.ru/columnists/20210516/251740120/Pogranichnyy-konflikt-v-Syunikskoy-oblasti-vremya-vmeshatsya-ODKB.html
https://sputnik-georgia.ru/caucasus/20210515/251736045/Konflikt-na-granitse-Armenii-i-Azerbaydzhana-k-peregovoram-podklyuchilis-mirotvortsy-Rossii.html
https://sputnik-georgia.ru/caucasus/20210515/251736045/Konflikt-na-granitse-Armenii-i-Azerbaydzhana-k-peregovoram-podklyuchilis-mirotvortsy-Rossii.html
https://sputnik-georgia.ru/caucasus/20210515/251736045/Konflikt-na-granitse-Armenii-i-Azerbaydzhana-k-peregovoram-podklyuchilis-mirotvortsy-Rossii.html


CONFLICT REPORTING12

Number of Facebook posts. During the period covered by the report (May 1 through June 15), the Facebook 

pages of Azerbaijani- and Armenian-language regional media outlets published a total of 11,843 

posts (5,382 were  published by Armenian-language platforms; 6,459 were published by Azerbaijani-

language platforms).

As shown on Figure 1, during the period covered by the report, Radio Nor led among Armenian-

language regional media outlets by number of posts published on Facebook, followed by Parvana TV 

and Jnews.

Figure 1. Facebook activity of Armenian-language media outlets, May 1 – June 15

1. General Quantitative Data

Source: CrowdTangle



in Azerbaijani- and Armenian-language regional media and other media outlets 13

Radio Marneuli published the highest number of posts among Azerbaijani-language regional media 

outlets, followed by 24News.ge, Aktual.ge, and Xeber.ge.

Figure 2. Facebook activity of Azerbaijani-language media outlets, May 1- June 15

1. General Quantitative Data

Source: CrowdTangle



CONFLICT REPORTING14

Topics. Of the 11,843 total posts published during the reporting period, 176 were dedicated to conflicts (86 

in Armenian-language media; 90 in Azerbaijani-language media). Direct coverage of conflicts was 

observed in 120 materials, and indirect coverage in 56 materials.

As shown on Figure 3, the frequency of both direct (42) and indirect coverage (37) of the Nagorno-

Karabakh conflict was the highest in Armenian-language regional media, whereas the frequency 

of coverage of the same topic in Azerbaijani-language regional media was relatively low both in 

the  form of direct (20) and indirect (13) reporting. Azerbaijani-language regional media dedicated 

significantly greater attention to the internal, ethnic-based conflict7 that broke out in Dmanisi, Kvemo 

Kartli region (51).

7  	  On May 17, 2021, a conflict that began on banal grounds at a local shop between ethnic Georgian and Azerbaijani citizens of 

Georgia in Dmanisi escalated into physical violence, mass disturbances, and a confrontation. Police forces were deployed to 

Dmanisi. On May 18, with the involvement of representatives of central and local authorities as well as the clergy, the conflicting 

parties met at Dmanisi city hall and agreed to end the confrontation.



in Azerbaijani- and Armenian-language regional media and other media outlets 15

20

Figure 3. Direct and indirect coverage of conflicts in Armenian- and Azerbaijani- language media outlets, 

May 1 -June 15.

Direct coverage Indirect coverage
Armenian-language media

Direct coverage Indirect coverage
Azerbaijani-language media

42

5

37

20

51

2 2 4

13

The Nagorno-Karabakh 

conflict

Internal interethnic 

confrontation in Georgia

Georgia-Azerbaijani border 

demarcation / Disputed Davit Gareji Monastery 

Materials dedicated to conflicts covered a range of issues and various aspects of conflicts. Arme-

nian-language media outlets most frequently reported on detainees, prisoners of war, killed and the 

wounded (64) in the Nagorno-Karabakh conflict,  followed by stories about various conflict settlement 

formats (59) and about disputed territories within the conflict zones (32). As Figure 4 shows, Azerbai-

jani-language media reported on the above issues significantly more rarely, instead extensively cov-

ering the internal interethnic confrontation in Dmanisi (51). The topic of the Davit Gareji Monastery, 

situated on the disputed section of the Georgian-Azerbaijani border, was twice indirectly covered by 

Armenian-language media,  while Azerbaijani-language media reported on the issue twice directly 

and four times indirectly.  The Abkhazian conflict was covered once indirectly on the Facebook page 

of an Armenian media outlet, which relied on a Russian media source.

Figure 4. Various aspects of conflict reporting in Armenian- and Azerbaijani- language media outlets, 

May 1- June 15

Detainees, prisoners of war, killed and wounded in 

the Nagorno-Karabakh conflict 

International negotiations on the Nagorno-Karabakh 

conflict settlement

Disputed territories in the Nagorno-Karabakh conflict zone

Military armament / defense

Exchange of prisoners / humanitarian missions

Refugees and assistance

Georgia-Azerbaijan border demarcation / 

Disputed Monastery (Davit Gareji)

Abkhazian conflict

Internal interethnic conflict

64
6

22

32
23

16
5

12

2
2

2
6

1

5
51

0 40 60 80

59

Armenian-language regional media outlets / topics Azerbaijani-language regional media outlets / topics

1. General Quantitative Data



CONFLICT REPORTING16

Number of publications by media outlets. During the period covered by the monitoring report (May 1 – June 15), 

7 out of 10 monitored Azerbaijani-language regional media outlets covered conflicts, whereas the 

remaining 3 outlets (Yeni Yol; Radio Bolneli; and Radio Ivrisi) covered neither territorial conflicts be-

tween countries nor internal ethnic confrontations. As for the monitored Armenian-language regional 

media, nine out of 10 outlets covered  topics of interest to this study, whereas one (Akhalkalaki News) 

did not cover these topics.

The frequency of conflict reporting on Facebook pages of Armenian- and Azerbaijani- language re-

gional media outlets varied, which may be attributed to regional media outlets’ lack of resources. As 

the figure below shows, 24News.ge (32) led among Azerbaijani-language media outlets by frequency 

of reporting about conflicts, followed by Aktual.ge (26) and Marneuli Radio (13),. Other media outlets 

produced fewer stories on the topic. Among the Armenian-language media, Parvana TV (29) covered 

conflicts most frequently, followed by Radio NOR (18), News from Javakhk-Akhaltskha.Net (14) and 

Aliq Media (11). Other monitored Armenian-language media outlets produced less than 10 items on 

the topic of conflicts. 

Figure 5. Number of items by news outlets

Armenian-language media outlets Azerbaijani-language media outlets

29

18

14

11

6

3

3

1

1

11

4

7

7

13

26

3224News.ge

PARVANA TV

AKTUAL>GE

RADIO NOR

NEWS FROM JAVAKHK-AKHALTSKHA.NET

MARNEULI FM

ALIQ MEDIA

GUNDALIK

XABER.GE

JNEWS

MARNEULI TV

TV9NEWS.AM

JAVAKHK MEDIA

BORCHALITV

Samkhretis Karibche

ATV12 TELEVISION



in Azerbaijani- and Armenian-language regional media and other media outlets 17

Assessing quality and professionalism. The Internews methodology assesses the quality and professionalism 

of conflict coverage based on the following indicators: accuracy, objectivity/impartiality, balance/

fairness, relevance, language, background/context, and clarity.

Overall data. According to the results of the content monitoring conducted between May 1 and June 15, 

the most problematic was the overall score of the balance indicator (0.20).8 Armenian-language me-

dia outlets scored higher (0.25) than Azerbaijani-language media outlets (0.14).

Second to the balance by measure of deviation from the standard is the content indicator (0.41). In this 

category, Armenian-language media outlets scored above average (0.51), whereas Azerbaijani-lan-

guage outlets scored below the average value (0.33).

The overall score for the language indicator was below the average value (0.44), as were the accuracy 

(0.46) and background/context (0.46) indicators. In all three categories, however, Azerbaijani-language 

media scored above average and higher than Armenian-language media.  The language indicator for 

Azerbaijani-language media was 0.51, whereas Armenian-language media received the score of 0.36 

in the same category; The accuracy indicator for Azerbaijani-language media stood at 0.65 versus 

0.32 for Armenian-language media; The background/context indicator for Azerbaijani-language me-

dia was assessed at 0.56 versus 0.36 for Armenian-language media.

Media outlets performed relatively better in the objectivity/impartiality (0.58) and relevance (0.60) 

categories, scoring above average. Media outlets scored closest to the standard in clarity of cover-

age (0.87). As per the table below, Armenian-language media outlets scored better than Azerbaija-

ni-language media in all three indicators.

2. Quality and Professionalism

8 	   0 = breach of standard (low score), 1 = adherence to standard (high score)



CONFLICT REPORTING18

Table 3. Assessment of quality and professionalism

Scores: 0 = breach of standard (low score), 1 = adherence to standard (high score)

Accuracy	 0.46	 0.65	 0.32

Objectivity / impartiality	 0.58	 0.48	 0.68

Relevance	 0.60	 0.54	 0.65

Content	 0.41	 0.33	 0.51

Balance	 0.20	 0.14	 0.25

Language	 0.44	 0.51	 0.36

Background / context	 0.46	 0.56	 0.36

Clarity	 0.87	 0.80	 0.94

Quality and professionalism of reporting Overall score Azerbaijani-language media outlets Armenian-language media outlets

Azerbaijani-language media outlets. Among Azerbaijani-language news outlets, accuracy was most frequent-

ly disregarded by Gundalik.ge (0.14), and most strictly observed by Radio Marneuli (0.85). Xaber.ge 

earned the lowest score (0.29) for the objectivity indicator, whereas Marneuli TV (0.67) and 24News.

ge (0.65) earned the best scores. As per the table below, Borchalitv – an outlet which produced only 

one piece on the topic of interest to the monitoring – scored zero for several indicators, including rel-

evance.  Xaber.ge scored the highest (0.71) in the relevance indicator. Scores of all news outlets in the 

content and balance indicator are below average. Borchalitv got the highest score (1) for the language 

indicator, whereas Gundalik.ge (0.29) and Xaber.ge (0.29) scored the lowest. Marneuli TV (1) earned 

the best for the background/context indicator, whereas Borchalitv and Gundalik.ge received the worst 

scores. Marneuli TV earned the best score for clarity of coverage (1), with 24News.ge lagging slightly 

behind (0.91). 

Table 4. Assessment of quality and professionalism of Azerbaijani-language regional media outlets

Scores: 0 = breach of standard (low score), 1 = adherence to standard (high score)

24News.ge	 32	 0.63	 0.65	 0.65	 0.31	 0.10	 0.44	 0.55	 0.91

Aktual.ge	 26	 0.69	 0.49	 0.42	 0.37	 0.17	 0.62	 0.59	 0.77

Marneuli FM	 13	 0.85	 0.56	 0.44	 0.38	 0.31	 0.54	 0.67	 0.77

Gundalik	 7	 0.14	 0.48	 0.14	 0.29	 0.05	 0.29	 0.00	 0.43

Xaber.ge	 7	 0.57	 0.29	 0.71	 0.14	 0.14	 0.29	 0.71	 0.86

Marneuli TV	 4	 0.70	 0.67	 0.67	 0.50	 0.17	 0.83	 1	 1

Borchalitv	 1	 0.50	 0.33	 0	 0	 0	 1	 0	 0

ClarityNumber of news 
items

Accuracy Objectivity Relevance Content Balance Language Background
/ context

Armenian-language media outlets. Among Armenian-language media outlets, Javakhk Media received the 

lowest score of zero for accuracy, whereas several news outlets (TV9News.AM, Samkhretis Karib-

che, Atv 12, JNEWS, Aliq Media) fared almost equally well above average (0.67-0.64) for the same in-



in Azerbaijani- and Armenian-language regional media and other media outlets 19

dicator.  JNEWS received the best score (0.78) for the objectivity indicator, closely followed by Radio 

NOR (0.76), while Javakhk Media received the worst score (0.50). Samkhretis Karibche received the 

highest score (1) for the relevance indicator, followed by Aliq Media (0.89). Parvana TV scored above 

average (0.55) on the content indicator, while remaining outlets scored below average. TV9News.

AM (0.67) was the best in terms of balance of coverage,  whereas Javakhk Media (0) and News from 

Javakhk-Akhaltskha.Net (0.10) failed to meet the standard.  Samkhretis Karibche (1) and Atv 12 (1) 

received the highest scores for the language indicator, despite each having published only one item. 

By the background/context indicator, Samkhretis Karibche (1) led again, followed by Aliq Media (0.78), 

whereas Javakhk Media and ATV 12 received scores of zero. All media outlets except Javakhk Media 

(0.50) scored high in the clarity indicator.

Table 5. Assessment of quality and professionalism of Armenian-language regional news outlets

Scores: 0 = breach of standard (low score), 1 = adherence to standard (high score)

24News.ge	 32	 0.63	 0.65	 0.65	 0.31	 0.1	 0.44	 0.55	 0.91

Parvana TV	 29	 0.14	 0.62	 0.64	 0.55	 0.18	 0.34	 0.34	 0.93

Radio NOR	 18	 0.22	 0.76	 0.65	 0.50	 0.28	 0.50	 0.41	 0.90

News from 

Javakhk-

Akhaltskha.

Net	 14	 0.14	 0.67	 0.60	 0.50	 0.10	 0.43	 0.21	 0.93

Aliq Media	 11	 0.64	 0.67	 0.89	 0.5	 0.33	 0	 0.78	 1

JNEWS	 6	 0.66	 0.78	 0.61	 0.5	 0.39	 0.17	 0.17	 1

TV9News.AM	 3	 0.67	 0.67	 0.44	 0.33	 0.67	 0	 0.11	 1

Javakhk 

Media	 2	 0	 0.50	 0.50	 0.50	 0	 0	 0	 0.50

Samkhretis 

Karibche	 1	 0.67	 0.67	 1	 0.50	 0.33	 1	 1	 1

Atv 12 	 1	 0.67	 0.67	 0.33	 0.50	 0.33	 1	 0	 1

ClarityNumber of news 
items

Accuracy Objectivity Relevance Content Balance Language ackground
/ context

	 2.1. Accuracy

The indicator of accuracy is evaluated based on credibility of sources, number of sources, reporting of unverified information, and 

omission of important sources.

Assessment: 0 = lowest score, 1 = highest score.

Score: 0.46

Of the 176 materials published in Azerbaijani- and Armenian- language regional media, various mea-

sures of deviation from the accuracy standard were observed in 95 materials in one or more of the 

above indicators:

	 The most widespread deviation from the standard was the omission of important sources (89.4%). 

When reporting on conflicts, news outlets were one-sided, relied on a single source, mostly, on 

Armenian or Azerbaijani government entities;

2. Quality and Professionalism



CONFLICT REPORTING20

	 15.7% of inaccurate materials mentioned general, non-specific (e.g. “according to available infor-

mation,” “according to the population”) or anonymous sources; 

	 In some cases (12.6%), the lack of competence and credibility of sources was a problem;

	 Some materials contained no sources at all (8.4%);

	 In terms of accuracy, the biggest problem was the absence of sources representing one or more 

parties to the conflict. This problem was observed in most materials (72%), while attempts of 

journalists to obtain statements from unrepresented parties were present only in 5.7% of stories. 

Opposing sides were represented only in 12.5% of the materials.

 

Armenian-language media outlets fared worse (0.32) than Azerbaijani-language media outlets (0.65) 

for the accuracy indicator primarily due to the omission of important sources. Sourcing was a prob-

lem in 58 out of 85 stories produced by Armenian-language media outlets whereas the omission of 

sources occurred in 31 out of 90 materials produced by the Azerbaijani-language media. This may be 

attributed, in part, to more frequent reporting on the Nagorno-Karabakh conflict by Armenian-lan-

guage media outlets (79 stories about the Nagorno-Karabakh conflict in Armenian-language versus 

33 stories on the same subject in Azerbaijani-language media) as well as to the practice in both Azer-

baijani- or Armenian-language media of rarely giving voice to both parties to the conflict.

It must be noted, however, that Armenian-language media scored better in the remaining sub-indi-

cators of accuracy compared to Azerbaijani-language media, with the latter often deviating from the 

standard by using non-credible sources (38.7%), not handling debatable information appropriately 

(35.4%), and reporting unverified information (6.5%).

 

Other media sources. Given the specifics of regional media, Azerbaijani- and Armenian- language outlets 

monitored by the study often published stories produced by other media outlets. Of 50 items identified 

as such, only 18 referenced the original media sources. It is worth noting that the monitored news 

outlets copied materials from other media either partially or in full.

As per the table below, Armenian-language regional media outlets carried mostly materials authored 

by Armenian media outlets. As for Georgian media, Armenian-language regional media mainly pub-

lished content of credible Georgian national platforms, with few exceptions (i.e. Taonews.ge and 

Newsgeorgia.ge). In some cases, Armenian-language media used stories from Russian propagandist 

media outlets (Tass.ru, Armeniasputnik.am, Infoteka24.ru).

Azerbaijani-language regional media mainly used content by critical Georgian national TV channels 

(Mtavari Arkhi and TV Pirveli) and, less frequently, content produced by Azerbaijani and Turkish (TRT 

HABER) media outlets.  

  



in Azerbaijani- and Armenian-language regional media and other media outlets 21

Table 6. Sources of regional media

Mtavari Arkhi	 AZTV	  TRT HABER 	 tass.ru	 1tv.ge	 armenpress.am

TV Pirveli	 report.az		  armeniasputnik.am	 jam-news.net/	 hetq.am 

	 oxu24.com		  infoteka24.ru	 interpressnews.ge	 tert.am 

		   		  netgazeti.ge	 armnews

				    taonews.ge 	 shantnews.am

				    newsgeorgia.ge	 civilnet.am

					     shantnews.am 

					     Yerevan Times

					     news.am

					     hayeli.am

Azerbaijani-language regional media Armenian-language regional media

Russian media Georgian national 
media

Armenian mediaGeorgian national 
media

Azerbaijani media Turkish media

	 2.2. Objectivity / impartiality

 The indicator of objectivity is assessed based on representation of various points of view, the presence of opposing viewpoints, 

attribution of opinions to sources, and the absence of attitudes or personal viewpoints of reporters or news outlets in materials. 

Assessment: 0 = partial, non-objective coverage; 1 = impartial, objective coverage.

Score: 0.58

Most frequently (85.7%), media outlets complied with the standard of objective and impartial re-

porting by attributing opinions to sources, followed by reporters’ and media outlets’ observance of 

neutrality towards the developments covered in stories (76%). Conversely, various points of view and 

opposing perspectives were present in the lowest share (11.4%) of stories.

Opposing perspectives were present in the materials of Armenian-language media (17.6%) more of-

ten than in Azerbaijani-language media content (5.5%). Likewise, neutrality towards the events in the 

coverage was observed more often by Armenian-language media (89.4%) than Azerbaijani-language 

media (63.3%).

	 2.3. Relevance

The indicator of relevance assesses the relevance of a news item to target audiences.

Evaluation: 0 = irrelevant; 1 = relevant

Score: 0.60

Although the majority of topics covered in media were of relevance to their target audiences, these 

media outlets often failed to spell out the  potential implications of events to the public.

	 2.4. Content  

The indicator of content assesses whether a news item covers official perspectives as well as the perspectives of those affected by 
the developments. 

Evaluation: 0 = low standard of coverage; 1 = high standard of coverage.

Score: 0.41

2. Quality and Professionalism



CONFLICT REPORTING22

The overall score for the content indicator is below the average value (0.41). When reporting, media 

outlets were mainly focused on presenting government and official perspectives (68%) and rarely 

those of individuals affected by the developments (14.8%). This could be attributed, in part, to the 

scarcity of resources available to the regional media.

Armenian-language media presented official perspectives when reporting on the incidents at the 

Armenian-Azerbaijani border, namely, the confrontation between Azerbaijani border guards and lo-

cal herdsmen9 over pastures as well as while reporting on the capture of Armenian servicemen10 and 

their release and return to the homeland. Azerbaijani-language media largely presented the perspec-

tives of those impacted by the developments while reporting on the confrontation in Dmanisi.11

	 2.5. BALANCE 

9 	 6 June, JNEWS, “Azerbaijanis fire shots at herdsman in Kuti village” https://bit.ly/3iuS7lY 
10 	 9 June, Radio Nor, “Armenian serviceman captured and then released at Azerbaijani-Armenian border” https://nor.ge/?p=177732
11 	 17 May, Aktual.ge, “Heartbreaking words of female worker at Dmanisi market – this is not the first attack carried out against 

Azerbaijanis” https://aktual.ge/Read/11338

The indicator of balance assesses whether different points of view are duly represented in a story and whether the perspective of 

any of the sides has been omitted.

Evaluation: 0 = not balanced, 1 = balanced.

Score: 0.20

The worst overall score was assigned for the balance indicator (0.20). The materials rarely presented 

opposing viewpoints, especially in reporting about the Nagorno-Karabakh conflict. Opposing per-

spectives were presented with the sole purpose of refuting the statements made by parties to the 

conflict. The study identified but few instances of journalists attempting to obtain statements from or 

providing the perspectives of opposing sides.

The biggest problem in terms of balance is the omission of the perspectives belonging to one or more 

conflict sides (72%). As for presenting opposing viewpoints, this practice was observed only in 12.5% 

of stories. In stories with perspectives of one or more sides missing, a reporter’s attempt to obtain a 

statement from a respondent with an opposing view was present in but few cases (5.7%).

 

The share of stories in which journalists attempt to obtain statements from persons with oppos-

ing views is almost identical in Armenian- and Azerbaijani-language media, however the share of 

omissions of opposing viewpoints is higher (78. 8%) in Armenian-language media compared to the 

Azerbaijani language media (65.5%).

	 2.6. LANGUAGE

The indicator of language assesses whether offensive, inflammatory language, hate speech, xenophobic, or loaded  words are used.

Evaluation: 0 = language is problematic, 1 = language is not problematic.

Score: 0.44

https://bit.ly/3iuS7lY
https://nor.ge/?p=177732
https://aktual.ge/Read/11338


in Azerbaijani- and Armenian-language regional media and other media outlets 23

Use of inflammatory language and hate speech by journalists was identified in 20% of the materials.

Among the loaded words, the word “liberated” was most frequently used by journalists of Arme-

nian-language media in reference to Armenian servicemen, while  Azerbaijani-language media used 

the word in the context of territories “liberated” by Azerbaijan.12  Other loaded words such as “victim,” 

“hero,” “martyr,” “enemy,” “occupier,” “terrorist,” and “extremist“ were used more sparingly.

  

Table 7. Terminology 

	 Liberated – 8 						      Liberated – 17

	 Martyr – 6						      Victim – 7

	 Occupier – 5 						      Hero – 4

	 Enemy – 3						      Occupier – 4

	 Hero– 2 							       Martyr – 4

	 Terrorist – 1 						      Terrorist – 2

								        Extremist – 1

12 	  24news https://bit.ly/3ijMS8s 

Azerbaijani-language media outlets Armenian-language media outlets

	 2.7. Background / context

The background / context indicator assesses whether a material provides sufficient background and historical information for audi-

ences to fully understand the story and whether there are unanswered questions.

Evaluation: 0 = background information not provided, 1 = background information is provided.

Score: 0.46

Armenian- and Azerbaijani- language regional media outlets did not provide sufficient background 

information for the audiences to fully understand the context of ongoing developments. There were 

unanswered questions in 84 materials. 

	 2.8. CLARITY

The indicator of clarity assesses whether information is provided  in a clear and easily comprehensible manner.

Evaluation: 0 = unclear, 1 = clear.

Score: 0.87

The overall score for the clarity indicator is high (0.87), which means that stories are clear and easily 

comprehensible. Armenian-language media is closer to the standard of clarity (0.94) than Azerbaija-

ni-language media (0.80).

2. Quality and Professionalism

https://bit.ly/3ijMS8s


CONFLICT REPORTING24

The overall score assigned for this indicator is below average (0.43). Media outlets largely (92%) re-

frained from using inflammatory and violent imagery, as well as offensive and denigrating language 

(80.5%), while the tone of reporting was largely neutral (73.7%). In 54.2% of the materials, media 

outlets refrained from supporting any one of the conflict sides, but impartiality was breached in 76 

stories. The level of conflict sensitivity was acceptable in 43.4% of stories.

There was an insignificant difference between Armenian- and Azerbaijani-language media outlets 

in terms of journalists’ and news outlets’ support for the conflict sides. Azerbaijani-language media 

were biased towards one of the parties to the conflict in 32.2% of materials, while Armenian-lan-

guage regional media were supportive of one of conflict sides in 40% of the stories.

3. Conflict sensitivity 

The conflict sensitivity indicator assesses whether a journalist avoids the use of offensive, inflammatory, and violent imagery or 

audio; whether a journalist applies a neutral tone, avoids the use of offensive language or hate speech, and maintains impartiality 

towards parties to the conflict.

Evaluation: 0 = not conflict-sensitive, 1 = conflict-sensitive.

Score: 0.43.



in Azerbaijani- and Armenian-language regional media and other media outlets 25

In terms of the red lines, Azerbaijani and Armenian language media outlets largely adhere to the 

standard (0.78). During the reporting period, there were 16 identified instances of the use of violent 

imagery and 26 instances of the use of emotive words and inflammatory language. The instances of 

hate speech were rare.

Violent imagery was more frequently used by Azerbaijani-language media (14.4% of coverage) than 

by Armenian-language media (5.8%).

	 4.1 	Examples of violent, inflammatory language

On June 3, Armenian-language news outlet Javakh Media13 posted an article by Yerevan Times14 

on its Facebook page. The article describes a confrontation between Bishop Giorgi of the Marneuli 

and Khujabi diocese and ethnic Azerbaijanis over agricultural land in the village Kesalo, Marneuli 

municipality. The material also uses Taonews’s video in which the editor of the news outlet, Nikoloz 

Mzhavanadze, refers to Azerbaijanis as extremists and accuses them of oppressing Georgians:

	

Nikoloz Mzhavanadze, Taonews: “A glaring example of the oppression of Georgians is that 

Bishop Giorgi of the Marneuli and Khujabi Diocese was not allowed to cultivate the lands 

that belong to the church. One of the representatives of Azerbaijani extremists, who prevented 

Bishop Giorgi from cultivating the lands, even told him that these lands belonged to Azerbai-

janis since time immemorial and Georgians had no business there.”

4. Crossing Red Lines

The  Crossing red lines indicator evaluates whether the news item contains violent imagery or audio, hate speech, denigration of an 

individual or a group, pro-terrorist group coverage, or bias against women.

Evaluation: 0 = red line issues present, 1 = red line issues absent.

Score: 0.78.

13 	 Javakh Media, 3 June, https://bit.ly/3jfDwJV 
14 	 Yerevan Times, 31 May, Վրաստանի Գարդաբանի շրջանում ապրող ադրբեջանցիները արգելել են տեղի վրացի եպիսկոպոսին 

մշակել տաճարի հողերը հայտարարելով «այս հողերը ադրբեջանական են» . (տեսանյութ)
	 https://bit.ly/37eg5Lw 

https://bit.ly/3jfDwJV
https://bit.ly/37eg5Lw


CONFLICT REPORTING26

Armenian-language news outlet Nor FM published the article “Azerbaijanis took the domes off the 

Holy Savior Ghazanchetsots Church in Shusha,”15 which quoted the head of the information and public 

relations department at the Artsakh Ministry of Internal Affairs as saying: 

Hunan Tadosyan, the head of the information and public relations department of the Artsakh 

Ministry of Internal Affairs: “Your tragedy is in your brains, your tragedy is in the obedience to 

Turkey and powerlessness in the face of Turkey. You cannot understand pain in our souls.”

Covering the confrontation in Dmanisi, without any accompanying editorial commentary, Azerbai-

jani-language news outlet 24news.ge16 published the opinion of a politician, Albaba Asgarov, about 

the resettlement of Svans to the region and their incompatibility with locals (ethnic Azerbaijanis) in 

terms of mentality:

Albaba Asgarov, politician: “Svans were resettled to the region in the early 1980s and although 

more than 30 years have passed since then, they have failed to accept the mentality and tra-

ditions of inhabitants of this region. For many years, Svans had been provoking Azerbaijanis 

and no efforts were undertaken to prevent that. However, we are humans too. We shunned 

confrontation, but the developments of the previous day were the last straw.”

	 4.2	 Violent imagery  

On May 20, Parvana TV posted the statement and a video by the Armenian Defense Ministry17 to 

demonstrate that Armenian servicemen were beaten and humiliated by Azerbaijani servicemen. The 

video was released on Facebook with a warning marker about graphic images.

15 	 Nor FM, 3 May, Ադրբեջանցիները հանել են Շուշիի Ղազանչեցոց եկեղեցու գմբեթները, https://bit.ly/3lrVeg6 
16 	 24news.ge, 19 May, “Əlibala Əsgərov: “Gürcüstan hakimiyyəti Dmanisidə problemi kökündən həll etmədi”, https://bit.ly/3fpJiYk 
17 	 Parvana TV, 20 May https://m.facebook.com/160489504517632/posts/912243392675569 

https://bit.ly/3lrVeg6
https://bit.ly/3fpJiYk
https://m.facebook.com/160489504517632/posts/912243392675569


in Azerbaijani- and Armenian-language regional media and other media outlets 27

4. Crossing Red Lines

On May 27, Armenian-language news outlet Parvana TV released photos18 featuring Armenian ser-

vicemen captured by Azerbaijanis and lying face down on the ground. According to the TV company, 

the photos were circulated by Azerbaijani media outlets.

18	 Parvana TV, 27 May https://www.facebook.com/televidenia/posts/916345998931975
19 	 Aqtual.ge, 17 May. https://m.facebook.com/2072581949675052/posts/2922565768009995 

The Azerbaijani-language news outlets largely used violent imagery when covering the confrontation 

in Dmanisi. A 30-minute-long video19 posted by Aktual.ge on May 17 shows footage of ethnic Azerbai-

janis damaging private property. 

https://www.facebook.com/televidenia/posts/916345998931975


CONFLICT REPORTING28

On May 7, the Facebook page of Javakhk Media shared information from the Armenian online 

publication Hayeli.am with the headline “Turkish military base in Javakheti, Georgian Slap to Ankara 

and Baku.” In the article, which is about Georgian Prime Minister Irakli Gharibashvili’s visit to 

Azerbaijan, the reporter notes that the issue of deployment of a Turkish military base on the territory 

of Georgia, namely, in Javakheti, may be discussed during the upcoming visit of the Turkish President 

to Georgia.

5. Manipulation using the issue of Turkish base 
	  Deployment in Samtskhe-Javakheti

Without specifying the source, the article asserts that the rumors about the construction of a Turkish base 

in Georgia have been actively discussed in the Armenian media recently. There is also talk that Turkey is 



in Azerbaijani- and Armenian-language regional media and other media outlets 29

preparing to construct an airbase in Javakheti, which will shorten the route to reach Azerbaijani military bases. 

The journalist also notes that similar rumors,  based  on Russian  sources,  spread in 2020, before and during 

the war between Armenia and Azerbaijan.

The article does not cite any official sources; moreover, the journalist notes that the information is neither 

confirmed nor denied by official sources. The journalist concludes the article with the following quote based 

on unconfirmed information:

“Finally, we need to find out, officially, whether Georgia can create such an unpleasant ‘surprise’ for the 

Armenians, again in favor of the interests of the Turkish-Azerbaijani tandem.”

Conspiracies about the planned deployment of a Turkish base in Georgia, namely in Samtskhe-Javakheti, have 

been disseminated by various anti-Western actors and Kremlin-linked Georgian media for years, linking the 

process to Georgia’s NATO integration. The fact that Turkey is a member of NATO has been used manipulatively 

to convey the idea that Georgia’s membership in NATO would automatically result in the deployment of Turkish 

troops in the country. Moreover, the deployment of a Turkish army in Samtskhe Javakheti, where the Soviet 

army was based, would re-escalate historical traumas and result in a confrontation between the Turks and 

ethnic Armenians residing in Georgia.20

20	 Anti-Western Propaganda, 2018, (2019).http://mdfgeorgia.ge/eng/view-library/119/  

5. Manipulation using the issue of Turkish base Deployment in Samtskhe-Javakheti

http://mdfgeorgia.ge/eng/view-library/119/


CONFLICT REPORTING30

Russian-language media outlets (Sputnik / Sputnik-Georgia, and Jeiran Media Press Club / pressunity.

org), discussed only in the qualitative part of the report, applied different approaches to publishing 

materials on Facebook.

	 6.1. Sputnik-georgia.ru 

While Jeiran Media, a regional news and analytical portal, posted all its webpage materials on Facebook  

page, Sputnik took a different approach, namely, shared on Facebook articles related to internal politics, 

social affairs and entertainment in Georgia rather than stories about regional conflicts or foreign political 

priorities of the Kremlin. Consequently, of the monitored topics, the only topic that made it to Sputnik’s 

Facebook page was the internal interethnic confrontation that broke out in Dmanisi, reported in a somewhat 

neutral way. With regards to regional topics, Sputik on Facebook carried articles only about Georgia’s 

mediation effort aimed at the peaceful settlement of the conflict between Azerbaijan and Armenia21 and 

about the Davit Gareji monastery located on a disputed section of the border between Azerbaijan and 

Georgia border, discussed during Georgian Prime Minister Irakli Gribashvili’s visit to Baku.22

Russian-language Sputnik materials, which, on the one hand, criticized the West in relation to con-

flicts (“Military-political games of Western countries pose a potential threat”)23 and, on the other 

hand, promoted the role of Russia in the Nagorno-Karabakh conflict,24 were not published on Sput-

nik’s Facebook page. 

6. Messages on Russian- and Georgian- 
	  language Facebook platforms

21	 Sputnik, 13 May 2021. “Tbilisi prepared to offer a venue for negotiations between Baku and Yerevan” 
	 https://www.facebook.com/479574228862020/posts/1968338159985612
	 12 May 2021. “Georgia assists in releasing 15 citizens of Armenia, detained by the Azerbaijani side” 
	 https://www.facebook.com/479574228862020/posts/1995459327273495 
22 	 Sputnik, 5 May 2021. “What did Garibashvili and Aliyev discuss in Baku?”
	 https://sputnik-georgia.ru/politics/20210505/251653007/O-chem-govorili-Garibashvili-i-Aliev-v-Baku.html “Ambassador: Georgian 

Prime Minister’s visit to Baku to give a new impetus to relations of two countries”
	 https://sputnik-georgia.ru/politics/20210505/251646660/Vizit-premera-Gruzii-v-Baku-stanet-novym-impulsom-v-otnosheniyakh-

dvukh-stran---posol.html 
23 	 Sputnik, 18 May 2021. “Is there a link between military drills in Azerbaijan and a border dispute with Armenia?”
	 https://sputnik-georgia.ru/columnists/20210518/251752377/Svyazany-li-ucheniya-v-Azerbaydzhane-i-pogranichnyy-spor-s-

Armeniey.html
24 	 Sputnik, 16 May 2021. “Border conflict in Syuniksk region: Time for Collective Security Treaty Organization to interfere?”
	 https://sputnik-georgia.ru/columnists/20210516/251740120/Pogranichnyy-konflikt-v-Syunikskoy-oblasti-vremya-vmeshatsya-ODKB.html
	 5 May, “Conflict on Armenia-Azerbaijani border: Russian peacekeepers join the negotiations” https://sputnik-georgia.ru/

caucasus/20210515/251736045/Konflikt-na-granitse-Armenii-i-Azerbaydzhana-k-peregovoram-podklyuchilis-mirotvortsy-Rossii.html 

https://www.facebook.com/479574228862020/posts/1968338159985612
https://www.facebook.com/479574228862020/posts/1995459327273495
https://sputnik-georgia.ru/politics/20210505/251646660/Vizit-premera-Gruzii-v-Baku-stanet-novym-impulsom-v-otnosheniyakh-dvukh-stran---posol.html
https://sputnik-georgia.ru/politics/20210505/251646660/Vizit-premera-Gruzii-v-Baku-stanet-novym-impulsom-v-otnosheniyakh-dvukh-stran---posol.html
https://sputnik-georgia.ru/columnists/20210516/251740120/Pogranichnyy-konflikt-v-Syunikskoy-oblasti-vremya-vmeshatsya-ODKB.html
https://sputnik-georgia.ru/caucasus/20210515/251736045/Konflikt-na-granitse-Armenii-i-Azerbaydzhana-k-peregovoram-podklyuchilis-mirotvortsy-Rossii.html
https://sputnik-georgia.ru/caucasus/20210515/251736045/Konflikt-na-granitse-Armenii-i-Azerbaydzhana-k-peregovoram-podklyuchilis-mirotvortsy-Rossii.html


in Azerbaijani- and Armenian-language regional media and other media outlets 31

	 6.2. Pressunity.org. 

Messages of Jeiran Media Press Club, which were mainly presented in the form of expert opinions, 

and, frequently, shared with expert quotations in headlines, emphasized Russia’s special role in 

the settlement of the Nagorno-Karabakh conflict and focused on Turkey’s biased approach and the 

problematic nature of Turkey’s increased influence in the region:

Only Russia can settle the Nagorno-Karabakh conflict25

Russia remains the key player in the region26

Russia-Azerbaijani relations gain new momentum in 

the liberated lands27

The settlement of the Nagorno-Karabakh conflict ensures 

the opening of new transport and economic corridors28 

Russia Turkey

Turkey is a biased party while Russia is neutral29

Regaining control over Shusha strengthens Turkey’s position in 

the Caucasus30 

Deployment of Turkish armed forces on the territory of 

Azerbaijan is not in Baku’s interests31

25	 Press-Club Jeiran Media, 14 May, 2021.  https://www.facebook.com/1608182412791087/posts/2983810655228249 
26 	 Press-Club Jeiran Media, 18 June, 2021.  https://bit.ly/3xxkfZL 
27 	 Press-Club Jeiran Media, 27 May, 2021. https://bit.ly/2VuBzlh 
28 	 Press-Club Jeiran Media, 11 June, 2021. https://bit.ly/3jFhkJq 
29 	 Press-Club Jeiran Media, 14 May, 2021.  https://www.facebook.com/1608182412791087/posts/2983810655228249
30 	 Press-Club Jeiran Media, 18 June, 2021.  https://bit.ly/3xxkfZL 
31 	 Press-Club Jeiran Media, 25 May, 2021 https://bit.ly/2VueT4F 
32 	 http://mythdetector.ge/en/node/2214

In addition to the materials published on Facebook pages of Russian-language media outlets, Rus-

sian-language online publication Infoteka24.ru published an article on regional conflicts and disputed 

territories entitled “Turkish and Azerbaijani special services behind attempts to set Georgians against 

Armenians.” (“Попытки настроить грузин против армян принадлежат турецким и азербайджанским 

спецслужбам”)  The article was shared on the Javakhk Media Facebook page on May 4. The material, 

which entirely relied on an interview with Shota Apkhaidze,32 the director of the Caucasus Center for 

Islamic Studies, a pro-Kremlin organization, contained messages regarding both the Nagorno-Kara-

bakh conflict and Georgia, namely:

6. Messages on Russian- and Georgian- language Facebook platforms

https://l.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Fpressunity.org%2F%3Ffbclid%3DIwAR2MJrTn2vxIxMXiBYrF3IHkwaKy-iKCSzPiKuA3Ew2_8Oo45k4oQY2y0sc&h=AT1KAbZctKjnw3OApS6JMGoXn8OaNyUV3GVJHr3_9VxpHcfR0vXPRbeCUMkkuX5J2C39jh6dkkdu5C6beGRdKFKum6EsWt21_rSvFXgnZjgBdaLVrQvujvAwwgLuS6_8AHvYbjK0
https://www.facebook.com/1608182412791087/posts/2983810655228249
https://bit.ly/3xxkfZL
https://bit.ly/2VuBzlh
https://bit.ly/3jFhkJq
https://www.facebook.com/1608182412791087/posts/2983810655228249
https://bit.ly/3xxkfZL
https://bit.ly/2VueT4F
http://mythdetector.ge/en/node/2214


CONFLICT REPORTING32

	 Armenia-Azerbaijan (Karabakh Conflict)

	 “Reclaiming” territories through militarization is a mistake for Azerbaijan;

	 Azerbaijan emerged victorious in the Karabakh conflict and demonstrated its power;

	 The main regional powers are Russia, Turkey and Iran;

	 Russian peacekeepers saved the remaining population in Nagorno Karabakh.

	 Georgia

	 Turkish and Azerbaijani special services behind attempts to set Georgians against Armenians;

	 No Armenian from either Armenia or Karabakh has been recruited in the Bagramyan Battalion33 

and battled against Georgians.

	 Turkish and Azerbaijani special services create websites aiming to deliberately instigate ethnic 

conflicts by using the topic of the Bagramyan Battalion. 

	 During Saakashvili’s rule, the Azerbaijanis bribed the Georgian Border Commission, which led to 

the appropriation of the Davit Gareji Monastery by Azerbaijan.

	 6.3. CAUCASUS PLUS AND The Caucasian Telegraph 

The Facebook pages of the Georgian-language Kavkaz Plus and The Caucasian Telegraph were 

selected for the monitoring because of their Armenophobic editorial policy.

The Caucasian Telegraph, which had previously frequently published materials aimed against 

Armenians, including the Armenian diaspora,34 covered the Nagorno-Karabakh conflict35 as well as 

the conflicts in Georgia36 in a relatively neutral way during the reporting period. As regards to Kavkaz 

Plus, it maintained a clear-cut Armenophobic stance during the reporting period as well, portraying 

Armenians as separatists:

	 “Armenian provocateurs” are behind current ethnic conflicts and destabilizations in Georgia;37

	 The campaign against Namakhvani Hydro Power Plant is coordinated by the Armenian lobby in the 

Kremlin;38

	 Followers of the Armenian political party Sasna Tsrer were engaged in the genocide against the 

Georgian population in Abkhazia; with the aim of seizing new territories, they intend to transform 

the South Caucasus into a theater of war;39

33 	 Bagramyan Battalion was a unit established in 1992-93 during the War in Abkhazia. Mainly composed of ethnic Armenians 
residing in Gagra, Gudauta and Tkvarcheli, the battalion fought along with the separatists. The unit was named after the Soviet 
Armenian Marshal Ivan Bagramyan.

34 	 The Caucasian Telegraph, 6 November, 2020. “Armenian diaspora has become a global threat, France will be the first to cave in”... 
https://www.facebook.com/watch/?v=838081653614992

35 	 The Caucasian Telegraph, 15 May, 2021. “Nikol Pashinyan asks President of Russia for military assistance.” 
	 https://www.facebook.com/100907098457590/posts/243347764213522
36 	 The Caucasian Telegraph, 10 June, 2021. “US senator Rob Portman about the occupation of Samachablo” 
	 https://www.facebook.com/100907098457590/posts/260020092546289
37 	 Kavkaz Plus, 25 May 2021. “Who provoke conflicts in Georgia and why?” https://bit.ly/3fJv9WC
38 	 Kavkaz Plus, 27 May 2021. “Ruben Tatulyan exercises control on Abkhazia and Enguri HPP energy sector against the backdrop of 

protest against Namakhvani HPP” https://bit.ly/34N7WMT
39	 Kavkaz Plus, 8 May 2021. “Terrorist Jirayr Sepilyan: ‘there will be no corridor’.” https://bit.ly/3c2uVaP

https://www.facebook.com/TheCaucasianTelegraph/?__cft__%5B0%5D=AZXjFCrqoI6lIPV8LdfssSQRLAfi2CM0LVyALbWudzMmpUPs3G_yeVtYiDg5sVTMv_VM0mlddHbxyOth3CXgZTn5GTtcBmInOcMU5mv_B2XOkEC4gFDebLWjTKGzMpF0Ac0aAQcivQq4sRgG2k7Nfay0ibAx9odykVOafUlj1ElLQw&__tn__=-UC%2CP-R
https://bit.ly/3fJv9WC
https://bit.ly/34N7WMT
https://bit.ly/3c2uVaP


in Azerbaijani- and Armenian-language regional media and other media outlets 33

	 Forces comprising the Armenian lobby are prepared to start a new war in the South Caucasus;40

	 The return of Kocharyan to power, who supported separatism in Samtskhe-Javakheti, will lead 

to disintegration of Georgia and the “construction of corridors” all the way to Russia’s borders as 

well as towards the Black Sea.41

At the same time, the emphasis was placed on Russia’s role in the region, whereas France was 

portrayed as an unreliable partner in settling conflicts.

	 Russophobic Armenian nationalists do not understand that if Russia leaves the South Caucasus, 

the neo-Nazi Armenian statehood will merely become liquidated.42

	 France is not a reliable partner. The essence of its foreign policy is “support in organizing terrorist 

acts, subversive activities, and coups.”43

	 The Zangezur corridor means the start of a new epoch and the end of old geopolitical “games.”44

40	 Kavkaz Plus, 31 May 2021. “Are Russian military ready to die for Artsakh?” https://bit.ly/3cqNDJo
41 	 Kavkaz Plus, 15 June 2021. “Kocharyan’s revenge is deadly for Georgia.” https://ge.kavkazplus.com/news.php?id=38404#.YRl_

L9Mza3I
42 	 Kavkaz Plus, 12 May 2021. “Has Russia simply leave the South Caucasus, the neo-Nazi Armenian statehood will merely become 

liquidated.” https://bit.ly/3uAxF5A
43 	 Kavkaz Plus, 1 June 2021. “Pashinyan in France, Garibashvili in Turkey. Whose ally is more reliable?” https://bit.ly/3w3m1Sz
44 	 Kavkaz Plus, 4 June 2021. ‘When the issue of the Zangezur corridor emerged?” https://bit.ly/3izQILf

6. Messages on Russian- and Georgian- language Facebook platforms

https://bit.ly/3cqNDJo
https://ge.kavkazplus.com/news.php?id=38404#.YRl_L9Mza3I
https://ge.kavkazplus.com/news.php?id=38404#.YRl_L9Mza3I
https://bit.ly/3uAxF5A
https://bit.ly/3w3m1Sz
https://bit.ly/3izQILf


CONFLICT REPORTING34

	 7.1	 Azerbaijani Language  Media Profiles  

	 Aktual.ge

The information portal Aktual.ge has been operating since April 21, 2020. Its founder is “Actual Me-

dia,”45 which is registered in Marneuli. The outlet’s content is available in Georgian, Azerbaijani, 

Turkish, and English.

Aktual.ge’s Facebook page,46 founded on August 15, 2019 under the name Gürcüstanda Biz, was re-

named Aktual.ge on June 25, 2020. The Facebook page is managed by 4 administrators from Georgia 

and 1 from Azerbaijan. The page has 19,362 subscribers and 8,998 likes, while the YouTube47 channel 

has 70 subscribers.

7. MEDIA PROFILES

45	 https://bs.napr.gov.ge/GetBlob?pid=400&bid=boVlyOwlsX3qmYsntmLmFJl53u5CERIBs3zlEmXJLILx4Nhn0kGzkSKsYno]5oIB 
46  	 Accessed 29 August, 2021. https://www.facebook.com/aktualge 
47 	 Accessed 29 August, 2021. https://www.youtube.com/channel/UCovBEv8QnpmccF98h6s3Qdg 

https://www.facebook.com/aktualge
https://www.youtube.com/channel/UCovBEv8QnpmccF98h6s3Qdg


in Azerbaijani- and Armenian-language regional media and other media outlets 35

	B orchalitv

The domain of Borchalitv48 was registered in 2000 in the US state of California. The website of the TV 

company does not indicate any information about the organization.

The Facebook page of the TV company was created in 2016. The page has 12,892 subscriptions and 

9,235 likes.49

	G ündəlik – Gürcüstan 

The website Gundelik.ge is currently not accessible, although there is a functioning Gündəlik – 

Gürcüstan Facebook page,50 which was registered in 2016. The page was initially titled “Parliamentary 

Elections – 2016”, but on October 31, 2016, it was renamed to Gündəlik – Gürcüstan. The page is only 

available in Azerbaijani.

 

48	 http://borchalitv.wordpress.com
49	 Accessed 29 August, 2021  https://www.facebook.com/borchalitv 
50	 Accessed 29 August, 2021. https://www.facebook.com/gundelikgurcustan/ 
51	 Accessed 29 August, 2021.
52	 https://bs.napr.gov.ge/GetBlob?pid=400&bid=boVlyOwlsX3qmYsntmLmFC4QniTeGOsuL28nqD06U7hhpOK[wZrlHaCPjldLcuFJ 

The e-mail address of Elmeddin Memmedov is indicated in the registration data of the site.

The Facebook page has 24,644 subscriptions and 16,552 likes.51

	M arneuli TV 

Marneuli TV (Marneulitv.ge) was established in 2006 as a limited liability company52. The television 

channel broadcasts in Georgian and Azerbaijani  in the Kvemo Kartli region. The channel also broad-

casts through Global TV, Magti, Silk, and other TV operators.

7. MEDIA PROFILES

https://www.facebook.com/borchalitv
http://borchalitv.wordpress.com
https://www.facebook.com/borchalitv
https://www.facebook.com/gundelikgurcustan/
https://bs.napr.gov.ge/GetBlob?pid=400&bid=boVlyOwlsX3qmYsntmLmFC4QniTeGOsuL28nqD06U7hhpOK%5BwZrlHaCPjldLcuFJ


CONFLICT REPORTING36

The Facebook page53 of Marneuli TV, created in 2013, has 30,989 subscribers and 17,754 likes, while the 

YouTube channel54 has 1,020 subscribers.

	 24news.ge 

News portal 24news.ge was founded in September 201855 by Georgian Leader Media56 in Marneuli. 

The outlet’s content is available in four languages ​​(Azerbaijani, Georgian, Russian, and English). The 

portal also has an internet TV channel.

The outlet’s Facebook page,57 which was registered under the name of Borçalitv in 2014, was re-

named Borçalı-24NEWS in 2018 and 24News.ge in December of the same year. The page has 44,271 

subscribers and 18,940 likes, while the YouTube58 channel, which broadcasts in Azerbaijani, has 13,200 

subscribers.

 

53  	 Accessed 29 August, 2021.  https://www.facebook.com/MARNEULITV/ 
54 	 Accessed 29 August, 2021. https://www.youtube.com/channel/UCQBG29vHcRlA97zlcJb1LIg/featured 
55 	 https://24news.ge/about 
56 	 https://bs.napr.gov.ge/GetBlob?pid=400&bid=boVlyOwlsX3qmYsntmLmFAn01a40tuqeLZzWs7EzxdGSdGI5vJg6mTflXqg1fluu 
57  	 Accessed 29 August, 2021. https://www.facebook.com/24newsgeofficial/ 
58  	 Accessed 29 August, 2021. https://www.youtube.com/channel/UCyCWRCdLmr8JITLhHifk50w 

	R adio Bolneli

The “Bolneli” Broadcasting Company was founded in 1997. From that time until July 2010, the radio 

broadcast under the name of “TV-Radio Company XII Channel,” and the name of the broadcasting 

company has been “Bolneli” since 2010.

https://www.facebook.com/MARNEULITV/
https://www.youtube.com/channel/UCQBG29vHcRlA97zlcJb1LIg/featured
https://24news.ge/about
https://bs.napr.gov.ge/GetBlob?pid=400&bid=boVlyOwlsX3qmYsntmLmFAn01a40tuqeLZzWs7EzxdGSdGI5vJg6mTflXqg1fluu
https://www.facebook.com/24newsgeofficial/
https://www.youtube.com/channel/UCyCWRCdLmr8JITLhHifk50w
https://www.facebook.com/%E1%83%A0%E1%83%90%E1%83%93%E1%83%98%E1%83%9D-%E1%83%91%E1%83%9D%E1%83%9A%E1%83%9C%E1%83%94%E1%83%9A%E1%83%98-1073-FM-Radio-Bolneli-1073-FM-103997651209394


in Azerbaijani- and Armenian-language regional media and other media outlets 37

In 2015, the company obtained a radio broadcasting license in the FM-107.3 range (Bolneli.ge). At var-

ious times, the radio has implemented projects with the support of organizations such as Internews, 

OSCE, Open Society Georgia, and the Georgian Public Broadcaster.

The Facebook page of the radio station was created on February 28th, 2020. It has 105 subscribers and 

103 likes.59

 

	R adio Ivrisi 

Azerbaijani radio “Ivrisi” is part of the Media Holding “Spectri” and operates on the domain60 of the 

same organization. “Radio Ivrisi” was established in 2016 within the framework of a project by the Jour-

nalists’ Association “Metsenati” with the financial support of the Open Society – Georgia Foundation.

The Facebook page of the radio was created on April 2, 2017 under the name of Ivrisi FM, and soon 

changed its name to Radio Ivrisi. The page has 1,201 followers and 1032 likes.61 

  

	R adio Marneuli 96.9 FM

Radio “Marneuli” (Marneulifm.ge) is the first community broadcaster in the Kvemo Kartli region and 

was founded by BBC World Service Trust, Studio Re, and the “Journalists’ Union – Voice of the 

People.62” While the radio station was established in 2006, the channel only received a broadcasting 

license in 2015.

The website of Radio Marneuli offers information in Georgian, Azerbaijani, and Armenian.

Marneuli Radio’s Facebook page,63 registered in 2015, has 31,370 followers and 15,149 likes, while its 

YouTube channel64 has 2,890 subscribers.

	X eber.ge 

Xeber.ge is an Azerbaijani-language online information portal. Information about the portal is mentioned 

neither on the website nor on Facebook. The web domain was registered in Georgia in April 2020, and the 

Facebook page was created on May 2, 2020.65 The page currently has only 566 followers and 522 likes.

59 	 Accessed 29 August, 2021 https://www.facebook.com/%E1%83%A0%E1%83%90%E1%83%93%E1%83%98%E1%83%9D-%E1
%83%91%E1%83%9D%E1%83%9A%E1%83%9C%E1%83%94%E1%83%9A%E1%83%98-1073-FM-Radio-Bolneli-1073-FM-1-
03997651209394 

60 	 http://radio.speqtri.ge/
61 	 Accessed 29 August, 2021   https://www.facebook.com/IVRISI
62 	 https://bs.napr.gov.ge/GetBlob?pid=400&bid=boVlyOwlsX3qmYsntmLmFAtJoAMh]iuToqg7n9uBL58gi8R[PdLt5UzIYieMa[RU 
63 	 Accessed 29 August, 2021. https://www.facebook.com/marneulifm 
64  	 Accessed 29 August, 2021. https://www.youtube.com/channel/UChWSDYsfb6isIJxGwyJ1pDg 
65	 Accessed 29 August, 2021 https://www.facebook.com/xeber.ge 

7. MEDIA PROFILES

https://www.facebook.com/marneulifm
https://www.facebook.com/%E1%83%A0%E1%83%90%E1%83%93%E1%83%98%E1%83%9D-%E1%83%91%E1%83%9D%E1%83%9A%E1%83%9C%E1%83%94%E1%83%9A%E1%83%98-1073-FM-Radio-Bolneli-1073-FM-103997651209394
https://www.facebook.com/%E1%83%A0%E1%83%90%E1%83%93%E1%83%98%E1%83%9D-%E1%83%91%E1%83%9D%E1%83%9A%E1%83%9C%E1%83%94%E1%83%9A%E1%83%98-1073-FM-Radio-Bolneli-1073-FM-103997651209394
https://www.facebook.com/%E1%83%A0%E1%83%90%E1%83%93%E1%83%98%E1%83%9D-%E1%83%91%E1%83%9D%E1%83%9A%E1%83%9C%E1%83%94%E1%83%9A%E1%83%98-1073-FM-Radio-Bolneli-1073-FM-103997651209394
https://bs.napr.gov.ge/GetBlob?pid=400&bid=boVlyOwlsX3qmYsntmLmFAtJoAMh%5diuToqg7n9uBL58gi8R%5bPdLt5UzIYieMa%5bRU
https://www.facebook.com/marneulifm
https://www.youtube.com/channel/UChWSDYsfb6isIJxGwyJ1pDg
https://www.facebook.com/xeber.ge


CONFLICT REPORTING38

	Y eni Yol 

Yeniyol.ge is an Azerbaijani-language newspaper that covers public affairs and is published online. 

According to the information provided on the website, the newspaper has been operating since 2015. 

The founder of the newspaper’s website is the Georgian Youth Aid and Awareness Organization.

The Facebook page of Yeni Yol was registered on October 30th, 2018. The page has 508 followers and 

589 likes.66

	 7.2	 Armenian Language Media Profiles
 
	 Akhalkalaki News

The Facebook page Akhalkalaki News67 was created on March 31, 2020. The page shares news by 

other local media outlets as well as the statements of Samvel Petrosyan, a former member of the 

Georgian Parliament and a member of the Alliance of Patriots of Georgia. During the 2020 Parliamen-

tary Elections, the site actively shared content related to the Alliance of Patriots.

The page has 3,746 subscriptions and 2,464 likes.68

	 Akhaltskha.net 

Samtskhe-Javakheti news portal Akhaltskha.net has been operating since 2016. The outlet was 

founded by the Samtskhe-Javakheti Media Analytical Center.69

The website is available in Armenian, Georgian, Russian, and English.

The Facebook page “News from Javakhk-Akhaltskha.Net”70 was created on July 21, 2011 and has 3,787 

followers and 3,694 likes. The page is managed by 4 administrators from Georgia and 1 from Armenia.

66  	 Accessed 29 August, 2021 https://www.facebook.com/Yeni-Yol-331048807450400 
67  	 Accessed 29 August, 2021 https://www.facebook.com/akhalkalakinews 
68 	 Accessed 29 August, 2021 https://www.facebook.com/akhalkalakinews 
69	 https://bs.napr.gov.ge/GetBlob?pid=400&bid=boVlyOwlsX3qmYsntmLmFPB1qyKw]vnSWBnRgk5fNyMDk1H[ArvO68o9EzdiXh0W 
70 	 https://www.facebook.com/javakhk.akhaltskha.net 

http://akhaltskha.net
https://www.facebook.com/Yeni-Yol-331048807450400
https://www.facebook.com/akhalkalakinews
https://www.facebook.com/akhalkalakinews
https://bs.napr.gov.ge/GetBlob?pid=400&bid=boVlyOwlsX3qmYsntmLmFPB1qyKw%5DvnSWBnRgk5fNyMDk1H%5BArvO68o9EzdiXh0W
https://www.facebook.com/javakhk.akhaltskha.net


in Azerbaijani- and Armenian-language regional media and other media outlets 39

	 Aliq Media 

The domain of Aliq Media (Aliq.ge) was registered on June 5, 2015. The partners of the outlet are the 

European Union for Georgia, Tbilisi Human Rights House, National Endowment for Democracy (NED), 

and Equal Rights & Independent Media (ERIM).

The Facebook page71 of the outlet was created on May 4, 2016 and has 4 administrators from Armenia, 

3 from Georgia, and 1 from the United States. The page has 1,827 followers and 1,760 likes, while the 

YouTube channel72 has 1,180 subscribers.

71	 Accessed 29 August, 2021. https://www.facebook.com/aliQmedia 
72  	 Accessed 29 August, 2021. https://www.youtube.com/channel/UCuFebSGQcHJhf9SB7oum1ZA 
73 	 Accessed 29 August, 2021  https://www.facebook.com/atv12akhalkalaki 
74 	 Accessed 29 August, 2021 https://www.youtube.com/c/ATV12Akhalkalaki/channels

	 ATV 12 

ATV 12 TV (https://bit.ly/3ztIVnL) was founded in Akhalkalaki in 2001. According to information posted 

on the YouTube channel, the television channel has existed for more than 15 years. ATV-12 covers 

local news in Akhalkalaki, as well as national and international news in Armenian.

The Facebook page73 of ATV-12 was created on August 16, 2020. The page has 3,676 followers and 

2,925 likes. The YouTube channel was registered on July 25, 2016.74

	J avakhk Media

Javakhkmedia.com is an information portal, the domain of which was registered on October 7, 2013. 

The website contains neither contact information nor information about the media outlet’s owner 

7. MEDIA PROFILES

https://www.facebook.com/aliQmedia
https://www.youtube.com/channel/UCuFebSGQcHJhf9SB7oum1ZA
https://www.facebook.com/atv12akhalkalaki
https://www.youtube.com/c/ATV12Akhalkalaki/channels


CONFLICT REPORTING40

and the editorial board. Eduard Ayvazyan, the editor-in-chief of Akhaltskha.net, indicates on his Face-

book75 page that he is also the editor of the online edition of Javakhk Media. The content of these two 

media outlets is identical.

The website is available in the following four languages: Armenian, Georgian, Russian and English.

The Facebook page,76 which has 3,299 followers and 3,198 likes, states that the page is a unified infor-

mational resource about Javakheti. The publication’s Facebook account was created in 2011 and was 

called Javakhk – History Archive. The page has been operating under the name of Javakhk Media 

since December 19, 2013 and it is managed by 3 administrators from Armenia and 1 from Georgia.

	J news.ge

The Javakheti Information Center (Jnews.ge) was established in October 2014 with the financial sup-

port of the National Endowment for Democracy (NED) within the framework of the project “Gov-

ernment Control and Civic Involvement in Javakheti.” The media outlet was  founded by the “Open 

Borders”77 organization in Akhalkalaki. The publication is mainly supported by Western foundations.

Jnews.ge is available in Armenian, Georgian, and Russian languages.

75 	 https://www.facebook.com/eduard.ayvazyan 
76 	 Accessed 29 August, 2021. https://www.facebook.com/Javakhk.Media 
77	 https://bs.napr.gov.ge/GetBlob?pid=400&bid=boVlyOwlsX3qmYsntmLmFIUA3BcfPZWl64ZtQQ7XyEhnRx]jhVpNu4lSOBXiyTKG

https://www.facebook.com/eduard.ayvazyan
https://www.facebook.com/Javakhk.Media
https://bs.napr.gov.ge/GetBlob?pid=400&bid=boVlyOwlsX3qmYsntmLmFIUA3BcfPZWl64ZtQQ7XyEhnRx%5DjhVpNu4lSOBXiyTKG


in Azerbaijani- and Armenian-language regional media and other media outlets 41

78	 Accessed 29 August, 2021. https://www.facebook.com/JavakhetiNews 
79 	 Accessed 29 August, 2021. https://www.youtube.com/channel/UCXDkGjkwx6CoxN2BFL1nW8g 
80 	 https://transparency.ge/en/blog/tv-station-deputy-chairperson-municipal-council-ninotsminda-wins-tenders-without-

competition 
81 	 https://transparency.ge/ge/blog/ninocmindis-sakrebulos-tavmjdomaris-moadgilis-televizia-ninocmindis-municipalitetshi-

tenderebs 
82 	 Accessed 29 August, 2021 https://www.facebook.com/televidenia 
83 	 Accessed 29 August, 2021 https://www.youtube.com/channel/UCtsgnN2vBISECmnIngsTNtw

The Facebook page78 of the Javakheti Information Center was registered in November, 2014, and is 

managed by 6 administrators from Georgia and 2 from Russia. The Facebook page has 11,864 followers 

and 7,106 likes, while the YouTube channel79 has 5,180 subscribers.

	P arvana TV

TV-Radio Company “Parvana” (Parvana.ge) was founded by Konstantin Vardanyan in Ninotsminda on 

January 12, 2001.80 The programs of the channel are available in Armenian.

According to a report by Transparency International Georgia,81 after Georgian Dream came to power, 

Konstantin Vardanyan was elected as the Deputy Chairman of the Municipal Council. From spring 

2013 to March 2020, Vardanyan was both the director of Parvana and the deputy chairman of the Ni-

notsminda City Council. On March 9, 2021, Vardanyan resigned as the head of television channel, and 

his wife, Albina Vardanyan, was appointed as the director of the company.

The Facebook page82 of Parvana TV was created on August 5, 2017. The page has 28,347 followers and 

18,839 likes, while the YouTube channel83 has 10,900 subscribers.

7. MEDIA PROFILES

https://www.facebook.com/JavakhetiNews
https://www.youtube.com/channel/UCXDkGjkwx6CoxN2BFL1nW8g
https://transparency.ge/en/blog/tv-station-deputy-chairperson-municipal-council-ninotsminda-wins-tenders-without-competition
https://transparency.ge/en/blog/tv-station-deputy-chairperson-municipal-council-ninotsminda-wins-tenders-without-competition
https://transparency.ge/ge/blog/ninocmindis-sakrebulos-tavmjdomaris-moadgilis-televizia-ninocmindis-municipalitetshi-tenderebs
https://transparency.ge/ge/blog/ninocmindis-sakrebulos-tavmjdomaris-moadgilis-televizia-ninocmindis-municipalitetshi-tenderebs
https://www.facebook.com/televidenia
https://www.youtube.com/channel/UCtsgnN2vBISECmnIngsTNtw


CONFLICT REPORTING42

	R adio Nor

The internet portal of the community radio outlet “Nor” (Nor.ge)  was registered in Georgia on Sep-

tember 5, 2012. The radio broadcasts on FM 100.1 in the Ninotsminda municipality of the Samtskhe-Ja-

vakheti region. According to the information posted on the radio’s website, in December 2014, Ninots-

minda Community Radio became the first licensed community broadcaster not only in Samtskhe-Ja-

vakheti, but in Georgia overall. The information on the website is available in two languages: Arme-

nian and Russian. The donors of the radio station are the Open Society Foundation Georgia and the 

National Endowment for Democracy (NED).

Radio Nor’s content is available in Armenian and Russian.

The Radio Nor Facebook page84 was created on September 10, 2012, and is managed by 13 admin-

istrators from Georgia and 1 from Armenia. The page has 17,428 followers and 8,709 likes, while the 

YouTube channel85 has 10,500 subscribers.

 

	S knews.ge

The Samtskhe-Javakheti information portal Sknews.ge was created on the basis of the “Samkhretis 

Karibche” (South Gate) newspaper. From 2004-2017, the newspaper was distributed in Georgian and 

Armenian. The online version of the publication has been operating since 2010, and the radio station 

since 2016. The Open Society Foundation, National Endowment for Democracy,  and Deutsche Welle 

Academy (DW Akademie) are donors supporting the media outlet.

84  	 Accessed 29 August, 2021  https://www.facebook.com/radiotvnor 
85	 Accessed 29 August, 2021  https://www.youtube.com/c/radionorGeorgia 

https://www.facebook.com/radiotvnor
https://www.youtube.com/c/radionorGeorgia


in Azerbaijani- and Armenian-language regional media and other media outlets 43

86	 Accessed 29 August, 2021  https://www.facebook.com/profile.php?id=100061579884817 
87 	 https://drive.google.com/file/d/1IOF-erQlTipr0fv1V3AjH1hm9eSUSyS2/view 
88 	 Accessed 29 August, 2021. https://www.facebook.com/tv9news.ge 
89 	 Accessed 29 August, 2021. https://www.youtube.com/channel/UCilYSWvrayKsAS2GPdyiFmQ 
90 	 https://whois.domaintools.com/pressunity.org 
91 	 https://www.facebook.com/pressunity 
92	 Accessed 29 August, 2021 https://www.facebook.com/pressunity

Sknews.ge is available in Georgian and Armenian languages, and the Armenian-language Facebook 

page of the publication (Հարավային Դարպաս) was created on January 9, 2020. Sknews.ge creat-

ed a profile instead of a Facebook page, which has 4,981 friends.86

 

	TV 9news.ge

Channel 9 (TV9news.ge), which bears a legal name Imperia Ltd.,87 has been broadcasting since 1998. 

The channel broadcasts through the 6th digital broadcasting in the Akhaltsikhe, Adigeni, and Aspindza 

municipalities. 

The website of Channel 9 is available in Georgian and Armenian languages.

The channel’s Facebook page88 has 34,434 followers and 25,940 likes, while the YouTube channel89 has 

12,100 subscribers.

	 7.3	R ussian Media Profiles 

 

	P ress Club Jeiran Media 

The webpage of Jeiran Media Press Club Press Club (Pressunity.org) indicates that it has been oper-

ating since 2016. The “about us” section of the website stresses that despite the ongoing controver-

sies in the South Caucasus region, the website tries to be objective and to devote its platform to any 

expert or a journalists irrespective of his or her opinion about the current events. In addition to news 

in Russia, Azerbaijan, Armenia, and Georgia in the respective languages.

No other information, including about the publisher and editor, is available on the website. The IP ad-

dress90 of Jeiran Media was registered in St. Petersburg on August 12, 2020; The identity of the owner 

of the registration is hidden.

The Facebook page91 of Jeiran Media Press Club was created in May, 2015, under the name “Press 

Club Commonwealth,” and changed its name to the current name in January, 2021. The Facebook 

page is managed by three administrators: one from Azerbaijan, one from Armenia, and one from 

Russia. The page has 6,263 followers and 5,847 likes.92

7. MEDIA PROFILES

https://www.facebook.com/profile.php?id=100061579884817
https://drive.google.com/file/d/1IOF-erQlTipr0fv1V3AjH1hm9eSUSyS2/view
https://www.facebook.com/tv9news.ge
https://www.youtube.com/channel/UCilYSWvrayKsAS2GPdyiFmQ
https://whois.domaintools.com/pressunity.org
https://www.facebook.com/pressunity
https://www.facebook.com/pressunity


CONFLICT REPORTING44

93	 Accessed 29 August, 2021  https://www.facebook.com/SputnikGeorgiaRu/ 

	SPUTNIC -GEORGIA

Sputnik-Georgia Ltd was officially registered in the Public Registry of Georgia on January 23, 2015. 

Sputnik is housed at the former Ria Novosti office. Sputnik is an international multimedia project 

created by the presidential decree on December 9, 2013. Sputnik, owned by the Russian government, 

replaced RIA Novosti and Voice of Russia in the international arena.

Anton (Tato) Laskhishvili owns 100% of Sputnik-Georgia Ltd and has also been the head of Svobod-

naya Gruzia newspaper since 1991.

The Facebook page of the Russian-language Sputnik-Georgia was created on May 7, 2017, and has 5 

administrators located in Russia and 4 administrators in Georgia. The page has 64,842 followers and 

57,104 likes.93

	 7.4	 Georgian Media Profiles 

	K avkaz Plus

The website (En.kavkazplus.com) of the “Kavkaz Plus” online edition does not provide information 

about the editorial board, while the articles are published anonymously, without indicating the au-

https://www.facebook.com/SputnikGeorgiaRu/


in Azerbaijani- and Armenian-language regional media and other media outlets 45

thors’ surnames. By checking the web page domains, one learns that the website kavkazplus.com 

was registered in 2015. The site’s IP address is currently registered in California, under the official 

name “Kavkazplus.com – новости Грузии.”

The online publication Kavkaz Plus often publishes anti-Armenian, xenophobic, and discriminatory 

materials in Georgian, Russian, and English. The edition often writes about crimes committed by Ar-

menians in Abkhazia and the rise of Armenian separatism in Javakheti.94

The Facebook page of Kavkaz Plus was created on May 6, 2016. The page has 1,170 followers and 1,140 

likes.

	T he Caucasian Telegraph

The Georgian-language Facebook page “The Caucasian Telegraph” was created on October 2, 2020. 

In addition to daily news, the page often publishes videos aimed against Armenians, especially the 

Armenian Diaspora. “Caucasian Telegraph” published videos with the headlines “Hysterical Preach-

ing of Armenian Diaspora Revanchism,” “Sick plans of the Armenian Diaspora in Russia: new ter-

ritorial claims against Georgia, Turkey and Azerbaijan,” and “The Armenian Diaspora has become a 

global threat ... France will fall first.,” etc.

The page has 5,229 followers and 3,196 likes.95

94	 Accessed 29 August, 2021 https://www.facebook.com/%E1%83%99%E1%83%90%E1%83%95%E1%83%99%E1%83%90
%E1%83%96-%E1%83%9E%E1%83%9A%E1%83%98%E1%83%A3%E1%83%A1%E1%83%98-1675642542697030

95 	 Accessed 29 August, 2021  https://www.facebook.com/TheCaucasianTelegraph

7. MEDIA PROFILES



WWW.MDFGEORGIA.GE

www.INTERNEWS.ge






