


მედიის განვითარების ფონდი
MEDIA DEVELOPMENT FOUNDADTION

INFORMING ETHNIC MINORITIES 
ON GEORGIA’S EURO-ATLANTIC 

INTEGRATION



Authors: 

	 TAMAR KINTSURASHVILI 

	 SOPO GELAVA 

	 ANA CHITALADZE

Monitors:

	 TAMAR GAGNIASHVILI 

	 KHATIA LOMIDZE 

	 MARIAM TSKHOVREBASHVILI 

	 SOPO CHKHAIDZE

Media monitoring and focus group data processing: 

	 MARIAM TSUTSKIRIDZE

The opinions expressed in this publication are those of the author/authors and do not reflect 

the opinions or views of Open Society Georgia Foundation. The Open Society Georgia Foundation 

may not be held responsible for the content of the publication.

ISBN 978-9941-8-1066-4



The aim of the study was to identify the level of awareness of Euro-Atlantic integration issues among citizens of 

the regions densely populated by ethnic minorities.

Towards this end, main sources of information in Samtskhe-Javakheti and Kvemo Kartli regions were identified 

and messages of these media sources, fomenting anti-Western sentiments were studied. The study also analyzed 

the compliance of Georgian Public Broadcaster (GPB) with its legal obligation to inform ethnic minorities on issues 

of Euro-Atlantic integration. The study involved focus groups of minorities’ attitudes towards sources of informa-

tion, media messages and the GPB coverage.

A mixed methodology was used, which included desk research, media content analysis and focus group discus-

sions.

The report starts with the review of the methodology and key finding followed by an overview of sources of infor-

mation in Part I; Part II focuses on messages spread by Russian TV channels and attitudes towards these messag-

es; Part III analyzes the GPB’s content-related legal obligations, the compliance with it and media coverage. The 

final part of the study provides recommendations.

The study was conducted within the framework of the project “Informing Ethnic Minorities on Georgia’s Euro-At-

lantic Integration” supported by the Open Society Georgia Foundation.

INTRODUCTION





5

CONTENT

	 Study methodology	 7

	 Key Findings	 9

I.	 Sources of Information	 12

II.	 Messages of Russian TV Channels and Public Attitudes	 19

III.	 Georgian Public Broadcaster’s content obligations, public attitudes and coverage	 36

IV.	Recommendations	 46



6

DIAGRAMS
Figure 1. 	 Main sources of information – first source (NDI, March 2018)	 13

Figure 2.  	Trust in TV channels (NDI, March 2018).	 13

Figure 3.  	Viewership of news on politics and current affairs on the GPB (NDI, March 2018)	 14

Figure 4.  	Viewership of non-Georgian TV channels (NDI, March 2018)	 14

Figure 5.  	Non-Georgian TV channels – sources of news on politics and current affairs (NDI, March 2018)	 15

Figure 6.  	Sources of information of focus group participants – traditional and social media	 16

Figure 7.  	Reliability of traditional and social media 	 17

Figure 8. 	 Topics of anti-Western messages spread by Channel One Russia and Rossiya 24 

			   (1 May – 15 November 2018) 	 19

Figure 9.	 Topics of anti-Western messages by Channel One Russia and Rossiya 24	 20

Figure 10.	Public attitudes towards the role of USA and Russia in the conflict in Syria	 26

Figure 11.  	Perceptions and attitudes to fake news	 30

Figure 12. 	Perception and attitudes to true information	 31

Figure 13.	Perceptions and attitudes to US-related fake news by regions	 33

Figure 14.	Perceptions and attitudes to EU-related fake news by cities	 34

Figure 15. 	Perceptions and attitudes to Turkey- and NATO-related fake news by cities	 34

Figure 16. 	Topics related to Euro-Atlantic integration and the West (1st Channel)	 39

Figure 17.	Direct and indirect reporting of topics related to Euro-Atlantic integration and the West	 40

Figure 18. 	Topics related to international courts  	 40

Figure 19. 	Topics related to Euro-Atlantic integration and the West in news and analytical programs	 41

Figure 20.	Topics related to Euro-Atlantic integration and the West in talk shows and pre-election debates 

			   (1st Channel)	 41

Figure 21.	Tone of direct reporting on topics related to Euro-Atlantic integration and the West 

			   (Moambe, New Week)	 42

Figure 22.	Tone of indirect reporting on topics related to Euro-Atlantic integration and the West 

			   (Moambe, New Week)	 42

Figure 23.	Tone of direct reporting on topics related to Euro-Atlantic integration and the West (42nd Parallel)	 44

Figure 24.	Tone of indirect reporting on topics related to Euro-Atlantic integration and the West (42nd Parallel)	 44

Figure 25.	Tone of indirect reporting on topics related to Euro-Atlantic integration and the West 

			   (election debates)	 45

Figure 26.	Tone of indirect reporting on topics related to Euro-Atlantic integration and the West 

			   (Key Topic with Maka Tsintsadze)	 45



7

The study employed a mixed methodology containing quantitative and qualitative data. To study the issue in ques-

tion the following methods were used:

		 Desk research;

		 Media monitoring and content analysis;

		 Focus groups.

Desk research. The desk research draws on public opinion polls conducted by the National Democratic Institute 

(NDI), the Caucasus Barometer survey data, the methodology of television audience measurement companies 

– TVMR Georgia and Tri Media Intelligence (TMI), the broadcasting legislation, GPB program priorities for 

2015-2016 and 2018-2021 and reports on the fulfillment thereof.

Media monitoring and content analysis. The following channels and programs were selected to conduct the mon-

itoring on: primetime news programs of Russian TV channels (Channel One Russia and Rossiya 24); five pro-

grams of the GPB’s 1st Channel, which later, during the presidential election campaign, were added the presi-

dential debates and a new talk show (Moambe – Issue of the Day).

STUDY
METHODOLOGY

42nd Parallel, Saturday, 21:30 p.m. (irregular schedule1) 

Kviris Interviu [Interview of the Week], Thursday, 22:00 p.m.

Aktualuri Tema Maka Tsintsadzestan Ertad [Key Topic with 

Maka Tsintsadze], Friday, 22:00 p.m.

Moambe – Issue of the Day, Monday-Wednesday 22:00 p.m.2

Election debates, irregular schedule, 22:00 p.m.3

RUSSIAN TV 1ST CHANNEL OF GEORGIAN PUBLIC BROADCASTER

Channel One – Vremya, Monday-Sunday, 22:00 p.m. Moambe, Monday-Saturday, 21:00 p.m.

Rossiya 24 – Vesti, Monday-Sunday, 20:00 p.m. Akhali Kvira [New Week], Sunday, 21: 00 p.m.

1	  In May only one program was aired, in June the programs were available only on 1st Channel webpage and Facebook page.
2	  From 13 September
3	  From 5 November
4	 Newspapers: Asaval-Dasavali, Alia, Kviris Palitra, Prime-Time; online news agencies: Sakinpormi, Georgia & World, pia.ge; TV 

channels: Imedi, Kavkasia, Obieqtivi, Rustavi 2, Maestro, Iberia.

To identify fake news, the monitoring, apart from the Russian TV channels, was conducted on 13 Georgia media 

outlets too.4



8

The Russian channels were selected from the Caucasus Barometer database of the results of the NDI public opin-

ion poll conducted in December 2017, which showed 22%5 trust in Channel One Russia and 7%6 trust in Rossiya 24 

in the regions populated by ethnic minorities. 

With regard to the GPB’s legal obligation to broadcast on minority languages and inform public on Euro-Atlantic 

integration, the NDI public opinion poll of December 2017 showed the following results: the GPB’s 1st Channel7 was 

a reliable source for 10% of respondents in the regions populated by ethnic minorities, while 2nd Channel8 of the 

GPB, which broadcast programs on minority languages, was reliable for 6% of respondents.

The monitoring of Russian TV channels was focused on identifying anti-Western messages and topics whereas 

the monitoring of the GPB was focused on the time allocated to the coverage of Euro-Atlantic integration issues, 

democratic institutions and countries, also the topics covered, type of reporting – direct/indirect, and the tone of 

reporting.

Direct/indirect reporting:

]		Direct reporting: Reporting fully dedicated to the Euro-Atlantic integration, Western institutions and West-

ern countries;

]		Indirect reporting: Reporting dedicated to other issues and indirectly referring to the above mentioned topic 

in relation to covered issues.

Tone of reporting:

]		Positive: A topic of report is covered in a positive light;

]	Neutral: A report rests on facts alone, without bearing any positive or negative connotation;

]	Negative: A topic of report is covered in a negative light, offering allegations and one-sided criticism and 

bearing negative connotation.

 

The media monitoring was conducted over the period between 1 May and 15 November 2018.

Focus groups. Anti-western messages as well as fake news and true information were selected through media 

monitoring while public attitudes towards them were studied in focus groups by applying open-ended and 

structured questions. Yet another subject of study in focus groups was sources of information of the partici-

pants, reliability of these sources and attitudes of respondents towards the GPB programs. The total of eight 

focus groups involving two age groups (18-35 and 36-55) were conducted in four cities of Georgia (Akhalkalaki, 

Ninotsminda, Marneuli, Bolnisi). The total of 64 persons participated in the focus groups. The focus group par-

ticipants were selected through a questionnaire; the questionnaire was developed in advance by taking into 

consideration factors such as the age and employment status of participants and in case of young respondents, 

the level of their civic activism. The selected participants included both employed and unemployed respon-

dents and in case of young participants, those who were involved and were never involved in civic activism. 

5	 https://caucasusbarometer.org/en/nd2017ge/TRURCH1-by-ETHNOCODE/
6	 https://caucasusbarometer.org/en/nd2017ge/TRURU24-by-ETHNOCODE/
7	 https://caucasusbarometer.org/en/nd2017ge/TRUGPBR1-by-ETHNOCODE/
8	 https://caucasusbarometer.org/en/nd2017ge/TRUGPBR2-by-ETHNOCODE/



9

The study revealed the following trends:

1. SOURCES OF INFORMATION

 Comprehensive information about daily media consumption of population in Samtskhe-Javakheti and Kvemo 

Kartli, the regions densely populated by ethnic minorities, is not available because the research panel of TV 

audience measurement companies does not include these regions. Consequently, TV ratings do not reflect the 

peculiarities of the audience who, due to lack of knowledge of the state language, is especially susceptible to 

the influence of information sources of neighboring countries.

 Public opinion polls conducted by international organizations provide aggregated data on ethnic minorities, 

which does not allow to identify different trends in Samtskhe-Javakheti and Kvemo Kartli.

 According to the NDI public opinion poll of March 2018, the shares of television (36%) and Internet (10%) as main 

sources of information in Samtskhe-Javakheti and Kvemo Kartli are lower than in the rest of Georgia whereas the 

total share of informal sources is higher (family members – 21%, neighbors and friends – 17%, coworkers – 3%). 

 Distrust in TV channels is quite high in the regions populated by ethnic minorities (45% does not trust in any 

broadcaster) which may be explained by the lack of coverage of regional problems by national TV channels and 

the fact that citizens of these regions do not identify themselves with the media content.

 While at the beginning of the monitoring the NDI public opinion poll showed 22% trust in Channel One Russia 

and 7% trust in Rossiya 24 in the regions populated by ethnic minorities, the results of spring 2018 opinion poll, 

alongside Channel One Russia (23%) and Rossiya 24 (6%), included the trust in Russia Today (11%) and Rossiya 1.  

Although the majority of focus group participants (61.5%) were the users of Russian social network Odnoklassni-ki 

against Facebook users (25.6%) and traditional media outlets (12.9%), respondents rated Odnoklassniki as the 

least reliable (65%) whereas traditional media (35.7%) and Facebook (35.1%) as the most reliable.  Among 

factors named to impede the receipt of information from Georgian media outlets were the language barrier 

as well as the access to Russian media and its attractiveness for better conveying information, which 

downgraded the problem of unreliability of information for viewers.

2. RUSSIAN TV CHANNELS

	 The monitoring of primetime news programs on Channel One Russia and Rossiya 24 showed that the majority 

of anti-Western messages targeted the USA and US-led Coalition in Syria (46.4%) and then, almost equally, 

Great Britain (9.8%) and the EU (9.1%). 

KEY FINDINGS



10

	 Comments against the USA were mainly set to portray the USA and the US-led Coalition in Syria as a force 

that encourages violence and terrorism. Correlation was revealed between misinforming messages spread by 

Russian TV channels and respondents’ attitudes according to which the so-called Islamic State originated in 

the USA whereas Russia actually fights against terrorism.

	Messages against Great Britain were mainly related to the case of poisoning of Skripals, where whataboutism 

was employed and focus was shifted from Russia’s responsibility onto other actors, including Great Britain.

	Although opinions on the responsibility of Russia in the poisoning of Skripals divided, the majority of respon-

dents viewed Russia a more dangerous country as compared to Western countries.

	Main messages targeting the EU concerned the migration crisis, demonizing not only the EU’s liberal policy but 

also fomenting xenophobic attitudes through portraying migrants as criminals and terrorists.

	Reporting on biological subversion were mainly related to the Richard Lugar Public Health Research Center 

in Tbilisi. An opinion was promoted that the lab conducts lethal experiments on people and tests biological 

weapons; moreover, the activity of the lab was assessed as being directed against Russia. 

	Negative coverage of Ukraine mainly concerned the announcement of autocephaly of the Orthodox Church of 

Ukraine by the Ecumenical Patriarch, the annexation of Crimea, and the Euromaidan events in 2014.

	 In addition to messages about loss of identity and unacceptable values imposed by the West, unjustified ref-

erences were made, in a homophobic context, to sexual identity.

	Comments about US philanthropist and founder of Open Society Foundation George Soros promoted an opin-

ion that Soros is the inspirer of velvet revolutions across the world and meddles in other countries’ domestic 

affairs.

	 From among fake news, the most reliable for focus group participants was the misinformation about the USA 

supporting terrorists in the Middle East to get hold of oil resources (79.7%); such attitude correlates with the 

narrative of Russian TV channels emphasizing the aggressive US policy and linking the USA with terrorism.

	 From real facts, the least reliable for ethnic Azerbaijani respondents was the information about the US State 

Department discussing the issue of protecting their religious rights in its reports (true – 50%; fake – 50%) and 

the information about their cultural and religious heritage sites documented with the funding from George 

Soros (true – 46.9%; fake – 53.1%).

 

	 3. GEORGIAN PUBLIC BROADCASTER.

	 The 2018-2021 program priorities of the GPB reflect legal obligations of informing society, including ethnic 

minorities on Euro-Atlantic integration, but quarterly reports do not provide information how the mentioned 

obligations are fulfilled and on assessment criteria.

	Since the GPB lacks TV audience viewership data by regions and ethnicities, it cannot regularly analyze and 

assess audience habits to find out the extent of access of minorities to programs intended for them and the 

ratings of these programs in the regions.

	 It was also difficult to establish regularity of news and other programs designed to inform minorities in general 

and particularly on Euro-Atlantic integration in their own languages. This indicates inconsistency in policy of 

informing ethnic minorities of Georgia. 

	Attitudes towards the GPB programs were mixed in focus groups organized within the framework of this 

project: a segment of respondents do not watch this broadcaster due to technical programs in the reception; 

another segment emphasized that programs were merely translated from Georgian and they could not identify 

themselves with the media content.  



11

	 The monitoring of GPB’s news and analytical programs showed that the Euro-Atlantic integration topic was 

covered extensively and mainly neutrally or positively. The exception was the analytical program 42nd Parallel 

which was distinguished for its clearly negative tone in the coverage of Western countries and institutions. 

The editorial policy of the program which was based on ideological intolerance of neoliberal economy in-

fluenced the position of authors in assessing political developments. Also, in the immediate pre-monitoring 

period, the 42nd Parallel’s editorial position on the poisoning of Skripals and the Western sanctions imposed for 

the use of chemical weapons in Syria echoed the positions of pro-Kremlin political Party Alliance of Patriots, 

the Russian government and Russian media outlets.



12

SOURCES OF
INFORMATION

Research resources. There is no comprehensive information available about daily media consumption in 

Samtskhe-Javakheti and Kvemo Kartli, the regions densely populated by ethnic minorities. None of the cit-

ies of Samtskhe-Javakheti and Kvemo Kartli is among seven cities9 selected by the two television audience 

measurement companies.10 Consequently, people meters, which represent the best technology for measuring 

TV viewership, do not reflect the peculiarities of the regions with stronger dependence, as compared to other 

regions of Georgia, on sources of information of neighboring countries due to lack of knowledge of the state 

language. Hence, the only means of information on media outlets consumed by the citizens of Georgia living in 

these regions is a public opinion polls conducted on a regular basis. 

	 The study into sources of information of citizens in the regions populated by ethnic minorities encounters two 

types of problems:

1.	 In contrast to people meters, public opinion polls do not provide daily quantitative data on the frequency of 

watching TV channels and programs in these regions having different viewership indicators due to the lan-

guage barrier;

2.	 Public opinion polls conducted by international organizations, which are more regular than separate research 

initiatives of nongovernmental organizations, provide aggregated data on ethnic minorities, which shows a 

general picture of Samtskhe-Javakheti and Kvemo Kartli and does not allow to identify difference in trends.

Overall data. Sources of information in the regions populated by ethnic minorities are quite diverse. According to 

the Caucasus Barometer database11 which reflects the results of the NDI public opinion poll of March 2018,12 

the shares of television (36%) and Internet (10%) as main sources of information are lower than in Geor-

gian-speaking regions whereas the share of informal sources is higher (41% in total: family members – 21%, 

neighbors and friends – 17%, coworkers – 3%).

I.

9	 Tbilisi, Rustavi, Gori, Kutaisi, Batumi, Poti and Zugdidi.
10	 Tri Media Intelligence https://www.tmi.ge/en/basic-research; TVMR Georgia http://www.tvmr.ge/en#!en/tam_panel
11	 https://caucasusbarometer.org/en/nm2018ge/FRWRCO-by-ETHNOCODE/
12	 NDI, CRRC, March 2018. Public Attitudes in Georgia. https://www.ndi.org/sites/default/files/NDI_March_2018_Public%20Presentation_

English_final.pdf



13

FIGURE 1. MAIN SOURCES OF INFORMATION – FIRST SOURCE (NDI, MARCH 2018)

GEORGIAN SETTLEMENTS

MINORITY SETTLEMENTS

TV Internet / Facebook Family members Neighbors, friends Colleagues

Other DK RA

Distrust in TV channels is quite high in the regions populated by ethnic minorities: 45% of respondents do no trust 

in any of the broadcasters; the levels of trust towards 1st Channel of GPB, Rustavi 2 and Imedi are almost identical 

– 9%, 8% and 7%, respectively. The Russian media outlets are grouped under the category “Other” which includes 

11 TV channels13 and shows the level of trust at 9%. The 2nd Channel of the GPB, which broadcasts news programs 

in minority languages, is not named in this survey at all.

FIGURE 2. TRUST IN TV CHANNELS (NDI, MARCH 2018)

13	 GDS, Channel One Russia/ORT, Euronews, Kavkasia, BBC World News, CNN, Ajara TV, RTR, Maestro, Rossiya 24 and Rossiya 1. 
https://caucasusbarometer.org/en/nm2018ge/TRUMTVINFO-by-ETHNOCODE/

According to the results of December 2018 survey, 16% of citizens in the region populated by ethnic minorities 

watch the GPB.

Imedi Rustavi 2 GPB 1 TV Pirveli Obiektivi Palitra TV

Other None DK RA

GEORGIAN SETTLEMENTS

MINORITY SETTLEMENTS



14

FIGURE 3. VIEWERSHIP OF NEWS ON POLITICS AND CURRENT AFFAIRS 

ON THE GPB (NDI, MARCH 2018)

Yes No DK / RA

The results of the NDI public opinion poll of March 2018 also show that the largest share of that 18% of population 

who receives news on politics and current affairs from non-Georgian TV channels accounts for Channel One Rus-

sia (34%) which is followed by the Russian TV channel RTR (19%) and Rossiya 1 (13%).

FIGURE 4. VIEWERSHIP OF NON-GEORGIAN TV CHANNELS (NDI, MARCH 2018)

14	 https://caucasusbarometer.org/en/nm2018ge/FRWRCO-by-ETHNOCODE/

RUSSIA CHANNEL ONE 

RTR

RUSSIA 1

CNN

EURONEWS

BBC WORLD NEWS 

REN TV

RUSSIA 24

CNBC

RTL

RTVI

RUSSIA TODAY

TV CENTER

SKY NEWS 

DEUTSCHE WELLE 

FOX NEWS

OTHER

DK

RA
Other includes specific Armenian, Azerbaijani and 

Russian TV channels named by the respondents 

GEORGIAN SETTLEMENTS

MINORITY SETTLEMENTS

According to the Caucasus Barometer database,14 the frequency of receiving news on politics and current affairs 

from non-Georgian TV channels by citizens of the regions populated by ethnic minorities looks as follows: Channel 

One Russia – 23%, Russia Today – 11%, Rossiya 1 – 9%, and Rossiya 24 – 6%.



15

FIGURE 5. NON-GEORGIAN TV CHANNELS – SOURCES OF NEWS ON POLITICS 

AND CURRENT AFFAIRS (NDI, MARCH 2018)

Mentioned Not Mentioned DK RA

GEORGIAN SETTLEMENTS

MINORITY SETTLEMENTS

GEORGIAN SETTLEMENTS

MINORITY SETTLEMENTS

GEORGIAN SETTLEMENTS

MINORITY SETTLEMENTS

Mentioned Not Mentioned DK RA

Mentioned Not Mentioned DK RA



16

Public attitudes towards sources of information: The focus group participants filled out questionnaires in which 

they were to indicate whether they received information from traditional media (newspapers, TV, radio) or so-

cial media. As Figure 6 shows, the majority of focus group participants (61.5%) were the users of Russian social 

network Odnoklassniki, followed by users of Facebook (25.6%) and traditional media (12.9%).

FIGURE 6. SOURCES OF INFORMATION OF FOCUS GROUP PARTICIPANTS 

– TRADITIONAL AND SOCIAL MEDIA

 

The focus group participants were asked to rate the reliability of sources of information named by them on a 100% 

scale. As shown in the figure below, Odnoklassniki was rated as the least reliable (65%) whereas traditional me-

dia (35.7%) and Facebook (35.1%) were rated as the most reliable.

FACEBOOK
25,6

ODNOKLASSNIKI
61,5

NEWSPAPERS, 
TV, RADIO

12,9

GEORGIAN SETTLEMENTS

MINORITY SETTLEMENTS

Mentioned Not Mentioned DK RA



17

FIGURE 7. RELIABILITY OF TRADITIONAL AND SOCIAL MEDIA 

20,4

65,0

22,0

0-25%

31,5

20,0
22,0

26-50%

13,0
10,0

20,3

51-75%

35,1

5,0

35,7

ABOVE 75%

Facebook Odnoklassniki Newspapers, TV, Radio

The respondents were also asked to name particular media outlets where from they receive news on current 

affairs. They named Georgian-language, Russian-language, Armenian-language, Azerbaijani-language and Turk-

ish-language sources of information as well as Western media outlets.

  

Sakartvelo-Gurjistan

GEORGIAN MEDIA RUSSIAN MEDIA ARMENIAN / TURKISH /
AZERBAIJANI MEDIA

WESTERN MEDIA

Georgian-language TV (4) Russian-language TV (10) Armenian-language TV (3) English-language TV (2)

Rustavi 2
Imedi 
Iberia,
MarneuliTV

Rossiya 24
RTR
NTV
ORT
MIR
RTV
Pyatnitsa TV
Dozhd
TNT
Match TV

Channel One Armenia
Armenia TV
Shant TV

BBC
CNN

Radio (2) Online media  (4) Azerbaijani-language TV (2)

Radio NOR
Radio Marneuli

RIA Novosti
REGNUM
Sputnik
News.mail.ru

ATV
Dunyatv.az

Online media  (7) Turkish-language TV (1)

Samkhretis Karibche 
IPN
Apsny.ge
Jnews
Chai Khana
Business Media Georgia
Inetrnews

TRT

Print media (1)



18

As the above table shows, Russian TV channels were among the most frequently named outlets in all four cities. 

A segment of the respondents explained it by the language barrier (a woman, Akhalkalaki, 18-35: “Had we under-

stood Georgian we should have probably watched Georgian channels too”) while another segment said it was 

attracted by a better ability and skills of Russian media to convey information regardless of whether it was true or 

not (a man, Marneuli, 36-55: “Russians convey information in a better way. They may be lying, but…”). According 

to the Marneuli focus group, the viewership of Azerbaijani TV channels is higher in Marneuli villages because 

Russian language is spoken mainly in urban settlements:

A woman, Marneuli, 36-55: “Urban settlers know Russian better. The population in villages does not watch 

Russian-language channels. They watch Azerbaijani channels.”

Sources of information named by participants of younger focus groups were much more diverse in terms of lan-

guage as well as platforms.

A woman, Marneuli, 18-35: “To receive information I watch Georgian channels, Russian channels, US chan-

nels, all of them, because this is my sphere of activity and I want to be aware of everything what’s going 

on.”

A man, Gardabani, 18-35: “I have a phone application downloaded. Look, ‘novosti’ [news in Russian]… not 

only Russian news… When opening it, all the news appear at once - CNN, BBC, in other words, it is random. 

I just read in Russian.”



19

Total quantitative data. During the monitoring period (1 May – 15 November 2018), primetime news programs on 

two Russian TV channels, Channel One Russia and Rossiya 24, spread 407 anti-Western messages with the 

majority amongst targeting the USA and US-led Coalition in Syria15 (46.4%) and then, almost equally, Great 

Britain (9.8%) and the EU (9.1%). These were followed by messages on the threat of biological subversions 

(8.1%), the superiority of Russia’s strength over the West (6.6%), the threat of losing identity (3.7%), George 

Soros (2%) and NATO (1.2%) as well as the messages in which history was revised (1%).

FIGURE 8. TOPICS OF ANTI-WESTERN MESSAGES SPREAD BY CHANNEL ONE RUSSIA AND ROSSIYA 24 

(1 MAY – 15 NOVEMBER 2018).

 

MESSAGES OF RUSSIAN TV CHANNELS
AND PUBLIC ATTITUDES

II.

15	 The USA, Great Britain, Canada, Turkey, France, Germany, Italy, Denmark.

As Figure 9 shows, sources of anti-Western messages on both channels were the media itself than respon-

dents.

USA 46.4%

GREAT BRITAIN 9.8%

EU 9.1%

BIO-SUBVERSION 8.1%

RUSSIA’S SUPERIORITY 6.6%

UKRAINE, 6.6%

WEST, 5.4%

GEORGE SOROS 2%

IDENTITY 3.4% REVISION OF HISTORY 1%

NATO 1.2%



20

FIGURE 9. TOPICS OF ANTI-WESTERN MESSAGES 

BY CHANNEL ONE RUSSIA AND ROSSIYA 24

TOPICS OF MESSAGES AND TOPOLOGY

USA/US-LED COALITION. Editorial and respondents’ comments against the USA (88) were mainly set to portray 

the USA and the US-led Coalition in Syria as a force that encourages violence and terrorism, while placing the 

emphasis on the events unfolding in Syria. Both media outlets promoted the following allegations:  

	USA/US-led Coalition encourages violence, conflict, terrorism: “Exactly seven years ago, in September 2011, 

the US-led Western coalition, with the French and English armed forces, was putting an end to the Socialist 

People’s Libyan Arab Jamahiriya – a prosperous country… A substantial territory of the country has become a 

promenade area for ISIS terrorists, remaining Al-Qaeda groupings and simply, all kinds of criminals.”16 “The US 

interpreted the notion of Syrian opposition in such broad terms that it sometimes even did not mind supporting 

terrorist organizations.”17

	Chemical airstrike in Syria is not the responsibility of Bashar al-Assad’s regime but rather a provocation staged 

by the USA and US-led coalition to prepare a ground for military escalation: “Idlib is the last stronghold of 

fighters and the place where, according to the data available to our armed forces, a provocation with the use 

of chemical weapons is being prepared so as to lead to a new strike on Syria by the US and its allies.”18 

	The USA hinders the humanitarian aid to Syria: “Al Rukban refugee camp is almost a disaster zone with 60 000 

peaceful citizens living in the gravest conditions next to terrorists. Americans pretend not to see anything and 

do not hurry to restore what was destroyed.”19

	The USA is not a reliable partner: “It is not worth making an agreement with the USA. Washington is not ca-

pable of arriving at agreement. Trump seems to know what he is up to.”20

59

76

24

30

15

10 9
6

4

24

27

13

8
66

89
73 5

18

3
1

99
3

1 2

10
21

42 11 21 11 3 1

M
ed

ia

R
es

po
nd

en
ts

M
ed

ia

R
es

po
nd

en
ts

M
ed

ia

R
es

po
nd

en
ts

M
ed

ia

R
es

po
nd

en
ts

M
ed

ia

R
es

po
nd

en
ts

M
ed

ia

R
es

po
nd

en
ts

M
ed

ia

R
es

po
nd

en
ts

M
ed

ia

R
es

po
nd

en
ts

M
ed

ia

R
es

po
nd

en
ts

M
ed

ia

R
es

po
nd

en
ts

M
ed

ia

R
es

po
nd

en
ts

USA GREAT 
BRITAIN

EU BIO-
SUBVERSION

EVENTS IN 
UKRAINE

RUSSIA’S 
SUPERIORITY

WEST IDENTITY GEORGE 
SOROS

NATO REVISION OF 
HISTORY

Rossiya 24 Channel One Russia 

16	 Dmitry Kiselyov, presenter, Rossiya 24, Vesti Nedeli, 16 September. https://www.myvideo.ge/v/3672938
17	 Oleg Mashkin, correspondent, Channel One, Vremya, 17 July. https://www.1tv.ru/news/issue/2018-07-17/21:00#5
18	 Vitaliy Eliseyev, presenter, Channel One, Vremya, 29 August. https://www.1tv.ru/news/issue/2018-08-29/21:00#6
19	 Andrey Ukharev, presenter, Channel One, Voskresnoe Vremya, 5 August. https://www.1tv.ru/news/issue/2018-08-05/21:00#7
20	 Ernest Matskevichus, presenter, Rossiya 24, Vesti 20.00, 8 May. https://www.myvideo.ge/v/3589375



21

	The USA encourages coups, meddles in other countries’ domestic affairs: “[The International Republican] In-

stitute was especially active in Egypt and Tunisia where Arab Spring took place, as well as in Russia’s neigh-

boring countries, for example, Georgia where the Rose Revolution took pace.”21

	The USA exacerbates the situation because of its energy interests: “All this very much looks like that Trump 

exacerbates the situation around Iran to ensure the fixing of the price for a barrel of oil at above USD 80. Such 

prices make it cost-effective in the USA to extract shale oil, especially, by business friends of Trump.”22

GREAT BRITAIN. There were three types of messages targeting Great Britain (40): the first was related to the case 

of poisoning of Skripals;23 the second type of messages alleged that British special services physically destroy 

people; while the third one portrayed London as the city of money laundering.

	 With regard to Skripals’ poisoning, whataboutism was employed and focus was shifted from Russia’s respon-

sibility onto other actors:

	The poisoning of Skripals was in Britain’s interests/a provocation staged against Russia: “It is not difficult to 

guess what Britain tries to achieve. Suffice it to recall that in a month after Skripals’ poisoning a chemical 

airstrike was carried out in Douma, Syria; then the USA launched airstrikes on Syria.”24 “An attempt to distract 

the attention from her [Theresa May] domestic failure towards a scandalous case of Skripal fell through.”25

	 The poisoning of Skripals was carried out from Porton Down laboratory: “It is much easier for them to look for 

an invisible hand of Moscow than explain why is that strange poisonings happen near the highly secret Porton 

Down chemical lab whose experts identified the substance called Novichok. This means that they have sam-

ples of this nerve agent.”26

	 There is no evidence that Russia poisoned Skripals: “…they did not and do not have a theory that would really 

show a link between Russia and the Skripal case.”27 

	 Had Skripals been poisoned with Novichok they would not have survived: “I am not a specialist in chemical weapon 

agents but as far as I understand, when a chemical weapon agent is used it instantly kills a victim of such attack.”28

	Other countries produce Novichok too: “Its formula has been known not only in Russia, but also across Europe, 

even more so, for quite a long time now. One question remains:  who would benefit from the poisoning of 

Skripals at that time?”29

MESSAGES REGARDING THE EU. Main messages targeting the EU concerned the migration crisis, demonizing 

not only the EU’s liberal policy but also fomenting xenophobic attitudes by portraying migrants as criminals 

and terrorists: 

  

	Migration crisis is the consequence of the EU policy: “By the way, all this [discussion on migration policy 

among EU countries] is the consequence of the first fatal mistake made by the EU. The second [mistake] is the 

opening of the door wide to migrants.”30 “However, terrorists may be among refugees. Let’s recall the case of 

21	 Alexander histenko, correspondent, Rossiya 24, Vesti, 26 August, https://www.myvideo.ge/v/3658439
22	 Sergey Brilov, presenter, , Rossiya 24, Vesti v subotu, 2 June. https://www.myvideo.ge/v/3608652
23	 On 4 March 2018, Sergei Skripal, a former Russian agent, and his daughter were poisoned in Salisbury, England, with a Novichok nerve agent.
24	 Mikhail Akinchencki, correspondent, Channel One, Vremia, 5 September. https://www.1tv.ru/news/issue/2018-09-05/21:00#2
25	 Yevgeni Razhkov, presenter, Rossiya 24, Vesti 20.00. 3 May. https://www.myvideo.ge/v/3584215
26	 Gregory Emeliyanov, correspondent, Channel One, Vremya, 4 July. https://www.1tv.ru/news/issue/2018-07-04/21:00#11
27	 Nikolay Platoshkin, Department Head of International Relations and Diplomacy at the Moscow University for Humanities, Channel 

One, Vremya, 4 May. https://www.1tv.ru/news/issue/2018-05-04/21:00#1
28	 Vladimir Putin, President of Russia, Rossiya 24, Vesti, 25 May. https://www.myvideo.ge/v/3603596
29	 Yekaterina Andreeva, presenter, Channel One, Vremya, 18 May. https://www.1tv.ru/news/issue/2018-05-18/21:00#1
30	 Dmitry Kisilev, presenter, Rossiya 24, Vesti Nedeli, 24 June. https://www.myvideo.ge/v/3622704



22

that bearded man, a simultaneous functionary of two terrorist organizations – Jihad Islam and Al-Tawhid. He 

is officially banned from entering Germany until 2022, but he appeared at the border and uttered a magic word 

– refugee.”31

	The EU experiences crisis: “Instead of blaming themselves and the European Commission for the crisis of the 

Europe project, the press and liberals more often blame right-wing politicians. For example, Orban. However, 

the rise of right-wing politicians is the consequence of their helplessness and mistakes.”32

	Visa-free travel with Ukraine is tantamount to labor exploitation: “A visa-free regime has backfired on Ukrai-

nians in the form of real labor camps – mediators seize their documents and force them to work without any 

pay… Those who do not want to become a cheap labor force devoid of rights, head for Russia.”33 

BIOLOGICAL SUBVERSION. Allegations about biological subversion were mainly related to the Richard Lugar Pub-

lic Health Research Center which was built and developed with the support of the US government in Tbilisi. 

This topic has been covered time and again since 2012; however, the intensification of coverage in September 

2018 coincided with the British government pressing charges against two Russian citizens for poisoning Sergey 

Skripal and his daughter with the Novichok nerve agent on 4 March 2018. A campaign-like coverage of the 

Lugar lab topic on Rossiya 24 and Channel One Russia in September created an impression that the coverage 

of the topic aimed at distracting the attention from accusations against Russia concerning the Skripals’ case 

and portraying the Lugar lab as a threat.34 During the monitoring period the following allegations were spread 

regarding the Lugar bio-lab:

	Lugar lab conducts experiments on people/produces biological weapons: “Seventy-three people – this is the 

price Georgia has already paid for testing US biological weapons on its soil, or to be more precise, offering 

its citizens for horrible experiments. The Public Health Research Center named after Senator Richard Lugar, 

which was built with American monies, turned out to be a death factory.”35 “Judging by official documents, 

people died as a result of anti-viral drug testing. It is manufactured by the company whose shares are held by 

the former US Defense Secretary Donald Rumsfeld… Americans have keen interest in atypical forms of plague, 

anthrax, dengue fever and other mosquito-borne diseases.”36

	The USA manufactures and tests biological weapons in laboratories of other countries too: “In her article, a 

Bulgarian journalist Dilyana Gaytandzhieva asserts that the US military uses this scheme [opening secret mil-

itary labs in other countries] to evade international prohibitions on the manufacturing of biological weapons. 

The Pentagon uses such a scheme in 25 countries, including those of the former Soviet Union, whose govern-

ments have no control over the operation of those labs. This has been underway for two decades now.”37

	The Lugar lab is directed against Russia: “It was precisely from there [the Lugar lab] that the Pentagon spread 

African swine fever to our country.”38

	Biological weapons laboratory of Britain is located in Georgia: “An increase in mosquitoes and other insects 

has been observed in Georgia of late. Many people are unaware that a military bio-lab of Great Britain is lo-

cated in Kobuleti and we know that mosquitoes are a means of spreading viruses.”39

31	 Ivan Blagoy, correspondent, Channel One, Vremya, 20 August. https://www.1tv.ru/news/issue/2018-08-20/21:00#8
32	 Mikhael Antonov, correspondent, Rossiya 24, Vesti, 12 September. http://www.myvideo.ge/v/3669207
33	 Igor Kozhevin, presenter, Rossiya 24, Bolshie Vesti, 12 August. https://www.myvideo.ge/v/3651926
34	 Myth detector, 27 September, 2018. How Kremlin Tries to Cover up Russian Trace in Skripal Case with Lugar Laboratory. http://

mythdetector.ge/en/myth/how-kremlin-tries-cover-russian-trace-skripal-case-lugar-laboratory
35	 Dmitry Petroc, correspondent, Rossiya 24, Vesti, 4 October. https://www.myvideo.ge/v/3686520
36	 Anatoliy Lazarev, correspondent, Channel One, Vremya, 4 October. https://www.1tv.ru/news/issue/2018-10-04/21:00#3
37	 Pavel Pcholkin, correspondent, Channel One, Vremya, 11 September. https://www.1tv.ru/news/issue/2018-09-11/21:00#4
38	 Igor Kozhevin, presenter, Rossiya 24, Vesti, 24 October. https://www.myvideo.ge/v/3686520
39	 Jeffrey Silverman, expert, Channel One, Vremya, 14 September, https://www.1tv.ru/news/issue/2018-09-14/21:00#6



23

DEMONSTRATING THE SUPERIORITY OF RUSSIA. Editorial materials of, and respondents’ comments on, Rossiya 

24 and Channel One constantly emphasized the superiority of Russia over the West in regard with various 

topics, especially the Kremlin’s military strength and the role in the fight against terrorism:

 

	Russia is incomparable in its military strength and role in security: “The weaponry and technique produced 

owing to their [Russian scientists, engineers] labor and talent have outstripped foreign analogues by years and 

perhaps, decades. They rendered many expensive, one may say, extremely expensive foreign systems morally 

obsolete.”40 “Regarding the lessons learned from the Munich treaty, the key lesson must be that the security 

in Europe is impossible to ensure without Russia. This was proved back then [during World War II] and will be 

proved again now. It is not worth to even give it a try.”41

	Russia actually fights against terrorism: “President [Putin] has quoted a concrete example: ISIS has hundreds 

of hostages, including citizens of Western countries, in the territory controlled by the [US-led] coalition. This is 

the result of US anti-terrorist activity whereas Russia continues to fight extremists in practice.”42

MESSAGES CONCERNING UKRAINE. Negative coverage of Ukraine mainly concerned the announcement of au-

tocephaly of the Orthodox Church of Ukraine by the Ecumenical Patriarch, the annexation of Crimea, and the 

Euromaidan events in 2014 also known as the Revolution of Dignity:

	The West is to be blamed for the developments in Ukraine: “Why was the West assisting the violent coup in 

Ukraine when it had loyal politicians such as Tymoshenko and Yushchenko in Kyiv?”43 “There are new develop-

ments in a high-profile case in which, according to a theory of special services, the American trace can be de-

tected. The assault on the leader of Donetsk People’s Republic was prepared by several subversion groups.”44

	Autocephaly of the Orthodox Church of Ukraine is a US project: “Experts believe that before embarking on 

this political project [to gain the autocephaly of the Orthodox Church of Ukraine], Petro Poroshenko secured 

the support from curators in Washington.”45 “The US game is crystal clear here: using Ukraine as a foothold 

against Russia – this is the condition of the USA.”46 

	Granting autocephaly to the Orthodox Church of Ukraine is not a discretion of the Patriarch of Constantinople: 

“According to canonical law, envoys of thugs [two bishops sent to Kiev by Patriarch of Constantinople] want to 

strike a thuggish deal by applying a thuggish method.”47 

	Statehood of Ukraine is a fiction: “No Ukraine existed 1000 years ago, even this word did not exist… [Addressing 

Poroshenko] May God let you live to see being lost somewhere at Vienna where two centuries ago, you and 

those of your ilk were invented within the scope of the fight of Austro-Hungarian Empire against the Russian 

Empire.”48

MESSAGES CONCERNING THE WEST. The following messages were heard concerning separate Western coun-

tries as well as the West, in general:

40	 Vladimir Putin, President of Russia, Channel One, Vremya, 18 May, https://www.1tv.ru/news/issue/2018-05-18/21:00#6
41	 Dmitry Kisilev, presenter, Rossiya 13, Vesti Nedeli, 30 September. https://www.myvideo.ge/v/3682499
42	 Igor Kozhevin, presenter, Rossiya 24, Vesti, 18 October. https://www.myvideo.ge/v/3694453
43	 Tatyana Remezeva, correspondent, Rossiya 24, Vesti v Subotu, 26 May. https://www.myvideo.ge/v/3603830
44	 Yekaterina Andreeva, presenter, Channel One, Vremya, 17 October. https://www.1tv.ru/news/issue/2018-09-17/21:00#6
45	 Oleg Shishkin, correspondent, Channel One, Vremya, 8 October. https://www.1tv.ru/news/issue/2018-10-08/21:00#6
46	 Dmitry Kisilev, presenter, Rossiya 13, Vesti Nedeli, 14 October. https://www.myvideo.ge/v/3693871
47	 Alentin Lukiyanki, expert, Rossiya 24, Vesti Nedeli, 30 September. https://www.myvideo.ge/v/3682494 	
48	 Kiryll Kleimionov, presenter, Channel One, Vremya, 7 November. https://www.1tv.ru/news/issue/2018-11-07/21:00#7



24

	The West foments violence/conflicts: “Ritual dances around Africa. Why have Western leaders raided the 

black continent?”49

	The West is in crisis: “This [events in Libya] is a glaring and tragic example of sheer fiasco of geopolitical 

modeling experiment by the Western countries.”50

	The West applies double standard: “After all, are you not fed up with these double standards of the West?”51

	The West artificially creates threats: “Experts note a miraculous sequence of resurrections across the world: 

Syria, London, and now Kiev. Scenario is similar everywhere: set a precedent, stir up public opinion and hur-

riedly appoint culprits without investigation and trial.”52

MESSAGES RELATED TO IDENTITY. In addition to messages about loss of identity and unacceptable values im-

posed by the West, presenters of Rossiya 24, on several occasions, made unjustified references, in a homopho-

bic context, to sexual identity of the US ambassador to Germany:

	The West fights against traditional identity: “Almost every week yet another teenager from provincial America 

declares about the change of sex and triggers yet another wave of family discussions on gender belonging 

with children. Many specialists are convinced that this is precisely how a mental deviation of individuals 

evolved into a mass mental disorder… To cut a long story short, it might not even be worth fearing NATO 

expansion as they have to fear much more dangerous thing.”53 “The data is interesting – half a year ago, 

the American Pew Research Center published estimates whereby the share of Muslims in Germany, Britain, 

France and Austria will increase by 18-20 percent by 2050 if the migration policy remains unchanged. If nothing 

changes, a corresponding number in Sweden will be 30 percent in the middle of this century. While Muslims 

are historically native in Russia, they are foreign bodies for Europe, coming from god knows where. They live 

in isolated communities and give rise to suspicion and fear.”54  

	 Implant unacceptable values: “Who will guess within three tries what has become an obstacle for [Brett] Ka-

vanaugh?55 Correct: malignant disease of feminism… Malignant disease of feminism is spreading from Amer-

ica to Europe and Russia too. Malignant feminism does not recognize the supremacy of law. Women having 

contracted this disease, even after many years and decades, continue to project their sexual phantasies onto 

the life and in general, onto professionally successful men and blame them for rape.”56 

	Unjustified reference to sexual identity: “Ambassadors to Germany [US Ambassador to Germany Richard 

Grenell], even gay ambassadors, shall not behave like this.”57

GEORGE SOROS. All the eight comments about US philanthropist and founder of Open Society Foundation George 

Soros were promoting an opinion that Soros is the inspirer of velvet revolutions across the world and meddles 

in other countries’ domestic affairs:

	 “Open Society organizations led the overthrow of Milosevic in Serbia in 2000; overthrow of Shevardnadze in 

Georgia in 2003; coup in Kyrgyzstan in 2005; Maidan events in Ukraine in 2014. All these events now have one 

name – color revolutions. However, there was also Arab Spring: Tunisia, Egypt, Yemen, Libya, Syria and Alge-

ria. Here Soros steadily supported radical Islamists whom he, surprisingly, called freedom fighters.”58 

49	 Rossiya 24, Vesti Nedeli, 2 September, https://www.myvideo.ge/v/3663466
50	 Mariya Zakharova, Russian Foreign Ministry, Channel One, Vremya, 13 September. https://www.1tv.ru/news/issue/2018-09-13/21:00#12
51	 Dmitry Kisilev, presenter, Rossiya 13, Vesti Nedeli, 17 June. https://www.myvideo.ge/v/3618535
52	 Yekaterina Andreeva, presenter, Channel One, Vremya, 31 May. https://www.1tv.ru/news/issue/2018-05-31/21:00#11
53	 Dmitry Kulko, correspondent, Channel One, Vremya, 9 November. https://www.1tv.ru/news/issue/2018-11-09/21:00#8
54	 Dmitry Kisilev, presenter, Rossiya 13, Vesti Nedeli, 24 June. https://www.myvideo.ge/v/3622702
55	 Republican Party nominee for an Associate Justice of the Supreme Court of United States.
56	 Dmitry Kisilev, presenter, Rossiya 13, Vesti Nedeli, 30 September. https://www.myvideo.ge/v/3682506 ; https://www.myvideo.ge/v/3682505
57	 Mikhail Antonov, correspondent, Rossiya 24, Vesti Nedeli, 6 June. https://www.myvideo.ge/v/3608670
58	 Mikhail Akinchenko, correspondent, Channel One, Voskresnoye Vremya, 3 June. https://www.1tv.ru/news/issue/2018-06-03/21:00#9



25

	 “In the past years Soros’ nongovernmental organizations infiltrated all decision making levels in Europe, they 

also infiltrated some political parties in Hungary… Soldiers of Soros want to decide for us what we should do 

and how we should think, even more so, what we should be.”59

	 “Their [Soros-funded NGOs] aim is to create rift between Yerevan and Moscow and clearly, to change those 

priorities and directions which Yerevan has set for the time being.”60

NATO. Negative messages about the North Atlantic Treaty Organization were designed to portray NATO as a 

hostile association and a threat:

	 “Those bad memories, Stoltenberg talked about, are cluster bombs – anti-armor munitions with uranium con-

tent, which were dropped on Belgrade and left the lasting trace through causing outbreaks of oncological 

diseases for many years. NATO forces attacked not only military facilities… That ‘humanitarian intervention’ 

left several thousand people dead, including 1700 civilians and around 400 children.”61 

	 “If they allow Ukraine to join NATO the third world war will be inevitability because we hear statements of 

Ukrainian politicians, Petro Poroshenko…”62

REVISION OF HISTORY. Messages involving the revision of history promoted the following allegations:

	European states bear responsibility for the outbreak of the World War II: “They do not mention this date [the 

date of Munich Agreement] and divert the attention of their students towards the Soviet Union-Germany 

Non-aggression Pact of August 1939, which, as they allege, provoked the World War II. However, in retrospect, 

looking back from the 21st century, it is absolutely clear which of European states are to be blamed for the 

World War II.”63

	Unification of Germany = annexation: “Of course, this [unification of Germany] was annexation, nothing else. 

From a legal standpoint, the unified Germany has not even adopted a new constitution yet… and from an infor-

mal, practical standpoint, the West came to the East as a patron, even a sort of occupant.”64

  

	 PUBLIC ATTITUDES TOWARDS RUSSIAN MEDIA COVERAGE

USA. To study public attitudes towards the role of the USA in military operations, we conducted an experiment 

in focus groups in Samtskhe-Javakheti and Kvemo Kartli regions. We distributed among focus-group partic-

ipants a transcript of BBC report (see, Annex 1)65 on Russian air strikes in Syria that caused death of civilians. 

The country was not identified in the transcript; an empty space was left in the text and the participants were 

asked to write down the omitted country which, in their opinion, carried out the shelling.

The answers revealed differences in attitudes both in regional and age-specific terms: the number of respondents 

who thought that air strikes on Syria were carried out by the USA was the highest in Gardabani (36-55 – 50%, 

18-35: 43.8%), Akhalkalaki (36-55 – 40%, 18-35: 40%) and Ninotsminda (36-55 – 40%, 18-35: 33.3%) whereas the 

59	 Viktor Orban, Prime Minister of Hungary, Channel One, Voskresnoye Vremya, 3 June. https://www.1tv.ru/news/
issue/2018-06-03/21:00#9

60	 Arman Gukasiyan, International organization for humanitarian development, Rossiya 24, Vesti Nedeli, 6 May. https://www.myvideo.
ge/v/3588025

61	 Channel One, Vremya, 8 October. https://www.1tv.ru/news/issue/2018-10-08/21:00#4
62	 Oleg muzika, participant in the rally, Rossiya 24, Vesti v Subotu, 7 July. https://www.myvideo.ge/v/3631229
63	 Dmitry Kisilev, presenter, Rossiya 13, Vesti Nedeli, 30 September. https://www.myvideo.ge/v/3682496 ; https://www.myvideo.

ge/v/3682498
64	 Mikhail Antonov, correspondent, Rossiya 13, Vesti, 7 October. https://www.myvideo.ge/v/3689482
65	 BBC Russian, 2 October, 2015, Who do Russian jets shell in Syria. https://www.youtube.com/watch?v=u3tc3PorOmE



26

number of those who correctly identified the real author of the shelling – Russia, was the highest in Marneuli (36-

55 – 35.7%, 18-35: 28.6%). Based on this data we may assume that compared to other cities, residents of Marneuli 

are either less susceptible to the Kremlin propaganda or have less access to pro-Kremlin media outlets. At the 

same time, Russia was not named by any of the older age-group participants, with the exception of those in Mar-

neuli, as the author of the shelling in contrast to the younger participants who identified Russia as such, though 

less frequently as compared to the USA (Ninotsminda – 20%; Akhalkalaki – 13.3%; Gardabani – 6.2%). It is worth 

noting that in separate cases the air strikes were thought to be carried out by Israel (Akhalkalaki: 36-55 – 6.7%) 

and Turkey (Marneuli: 18-35 – 7.1%; Ninotsminda: 36-55 – 6.7%). 

FIGURE 10. PUBLIC ATTITUDES TOWARDS THE ROLE OF USA AND RUSSIA IN THE CONFLICT IN SYRIA

6.7

0 0

13.3

20

35.7

28.6

6.2

00

6.7 7.1

00

40 40

33.3

40

14.3 14.3

43.8

50

18-35 36-55

Akhalkalaki

18-35 36-55

Ninotsminda

18-35 36-55

Marneuli

18-35 36-55

Gardabani

USA RUSSIA TURKEY  ISRAEL

00

A man, Gardabani, 36-55: “America lives with wars… This 
is what actually ensures its development. Islamic state 
has also originated  there.”

66	 https://www.myvideo.ge/v/3694453
67	 https://www.myvideo.ge/v/3596486

MEDIA COVERAGE  FOCUS GROUPS

Rossiya 24, Vesti, 18 October; Igor Kozhevin, presenter: 
	 “This is the result of US anti-terrorist activity whereas 

Russia continues to fight extremists in practice.”66

A man, Gardabani, 18-35: “America shells the Syrian state 
whereas Russia fights against the terrorist organization 
of Islamic state.”

Rossiya 24, Vesti, 18 May; Igor Kozhevin, presenter: 
	 “Terrorist groupings remaining [in Syria] feel them-

selves somewhat safe in the districts controlled by the 
US-led coalition.”67 

Respondents from Ninotsminda and Gardabani named the US aggressive foreign policy as the reason of identify-

ing the USA as the author of air strikes:

A man, Ninotsminda, 36-55: “There has not been a war in the USA for 300 years now. It constantly fights in 

other countries, but has not had war in its country for 200, 300 years now.”

 

Correlation was revealed between misinforming messages spread by Russian TV channels and respondents’ 

attitudes according to which the so-called Islamic State originated in the USA whereas Russia actually fights 

against terrorism:



27

Marneuli focus-group participants had a different opinion: the majority of them named Russia as the author of the 

shelling and explained this with Russia’s aggressive policy:

A woman, Marneuli, 18:35: “I don’t know why but it was Russia that came to mind; perhaps, because it is 

associated with the aggressor.”

	 Having watched a full report of the BBC Moscow Bureau, showing that the air strikes were carried out by 

Russia, the participants did not significantly change their attitudes due to, as explained by some of them, 

one-sided media coverage:  

	The US has oil-related interest in the conflict: “[America in Syria] pursues the same aim as it did in Libya. Ac-

tually, it is related to oil since everyone depends on oil” (a man, Gardabani, 18-35).

	NATO is the aggressor: “NATO is our adversary and its troops are against us. We know everything what we 

are watching now. What else should I add...? Who shelled Vietnam? Who shelled Yugoslavia? How many such 

examples can be cited?” (a man, Marneuli, 36-55).

	Russia actually fights against terrorism whereas the USA fights against Syrian government: “What we have 

been reading is that the USA attacks the state of Syria whereas Russia fights against a terrorist organization 

of Islamic State” (a man, Gardabani, 18-35).

	Both USA and Russia are equally guilty: “I think that both Russia and the USA are guilty. Both are offenders as 

they fight in a foreign state” (a man, Ninotsminda, 36-55).

MEDDLING IN DOMESTIC AFFAIRS OF A FOREIGN STATE. The aim of discussion of a comment made by the 

head of Russia Today, Margarita Simonyan, about the 2018 revolution in Armenia68 was to find out how the fo-

cus-group participants perceive the developments in Armenia and whether they see the meddling of a foreign 

country as suggested in the comment of the Russian media representative. 

Margarita Simonyan, RT TV channel: “If anyone – be it Nikola Pashinyan or any other leader – lacks senses 

and makes attempts to sever ties [Russia-Armenian relationship] and turn Armenia into the 51st or already 

151st state of America, this will not have any good consequences. This is what I am concerned about. 

Anything else is up to Armenian people to decide.”

Respondents’ opinions divided during the discussion. A segment of respondents from Akhalkalaki and Ninotsmin-

da talked not about the US role, but about Russia’s influence on Armenia. According to them, Russia will not let 

Armenia go easily.

A woman, Akhalkalaki, 36-55: “It is not correct to say that it cannot survive without Russia. I do not think so.”

A man, Ninotsminda, 18-35: “Russia impedes Armenia in many ways to become a normal country.” 

In the opinion of another segment of respondents, Armenia is a traditional ally of Russia and Armenia’s closer 

ties with the USA may have, due to geographic closeness to Russia, a negative impact on the security as well as 

economic wellbeing of the country:

68	 From 12 April 2018 anti-government protest started in Armenia and resulted in resignation of the Prime-Minister and election of 
opposition leader Nikola Pashinyan as a Prime-Minister.



28

A man, Akhalkalaki, 18-35: “For many thousand years Armenians have been on friendly terms with Russia… 

Russia supports Armenia and at this stage, Armenians feel themselves secure [with Russia].”

A woman, Ninotsminda, 36-55: “Georgia as well as Armenia gets income, jobs and everything from Russia; 

there has not been anything from the USA yet.”

A man, Ninotsminda, 18-35: “If Armenia changes its course, Armenian population will come under pressure 

there [in Russia].”

A woman, Ninotsminda, 18-35: “Russia is near and if anything happens and Russia decides to attack, the 

USA is too far to defend. Thus, Armenia is in the hands of Russia; the threat is higher for Georgia too as 

we are near it.”

Despite these attitudes, a segment of respondents saw the need to revise the opinion that Armenia could not exist 

without Russia.

THE SCRIPALS’ CASE. To study attitudes towards the poisoning of Sergei Skripal, a former Russian agent, and 

his daughter in Salisbury with a Novichok nerve agent as well as the response of Western countries to Russia 

by imposing sanctions on it, a relevant information was provided to the participants. They were to discuss 

whether the US and British sanctions against Russia for this incident were fair and in general, whether Russia 

is a safe country.

The opinions of participants divided on the case of Scripal poisoning. A segment of participants questioned the 

reliability of information and consequently, the responsibility of Russia whereas another segment did not rule 

out such an action by Russia. Respondents echoed narratives of Russian TV channels. In particular:

	 It was not established that Russia poisoned Scripals: “Yes, high officials accused [Russia], but I don’t know 

how founded the accusation was; the text does not show that there was evidence proving that these agents 

were poisoned by representatives of Russia” (a woman, Marneuli, 18-35).

	Poisoning of Scripals was in the interest of England and it was a provocation staged against Russia: “European 

researchers found this poison in Britain and this text does not say that apart from Scripals other people were 

also poisoned there. This is a one-sided information” (a man, Ninotsminda, 18-35).

	The Scripals could be poisoned both by Russian and British special services: “Any special service could do 

that” (a woman, Akhalkalaki, 36-55).

	The USA and Britain were looking for a reason to impose sanctions on Russia: “I do not believe it. They were 

looking for a reason to impose yet another sanction” (a woman, Akhalkalaki, 36-55).

At the same time, younger participants expressed an opinion that Russia always tries to avoid responsibility and 

to blame others:

 

A woman, Marneuli, 18-35: “It is customary for Russia to blame other states for everything and assert that 

it is innocent in everything. This is the problem.”

Although the opinions on this issue divided, the majority of respondents agreed that sanctions were justified pro-

vided that these facts were real. Among other opinions were that Great Britain should have responded to Russia’s 

actions much earlier, in case of Berezovsky and that the imposition of sanctions for an attempted murder of one 

person was unfair:



29

A woman, Marneuli, 36-55: “Why was England not concerned similarly in case of poisoning of Berezovsky?.. 

Serious questions were raised then, it [the case] was so obvious, given his weight in Russian politics… It is 

clear that he was killed. Back then, Britain treated that incident very cool-headed because it was not in its 

interest to engage in conflict with Russia.”

A man, Marneuli, 18-35: “It is unfair to impose this sanction because of one agent.”

The majority of respondents considered Russia to be a more dangerous country compared to Western countries 

and to support this opinion cited examples of political killings, crime situation in Russia as well as its militarist 

ambitions and interventions: 

A man, Gardabani, 18-35: “It [Russia] is not the safest country for population; perhaps it is safer than African 

countries, but not otherwise.”

A woman, Marneuli, 18-35: “Of course, agents are under the threat if they do not play their game. Killings of 

journalists… the leader of opposition who was killed at the river bank one or two years ago.”

A woman, Akhalkalaki, 18-35: “Russia is not safe either inside or outside.”

A woman, Marneuli, 36-55: “I have 22-year-old son. I am half Russian. If I have a possibility to send him to 

either Moscow State University or to London I will, of course, send him to London. There is crime, lawless-

ness, disorder there [in Russia].”

A man, Akhalkalaki, 18-35: “It is dangerous because it has a military power. It wants to be the leader.”

A woman, Gardabani, 36-55: “It was with the assistance of Russia that Karabakh was lost, like Ossetia and 

Abkhazia in case of Georgia, was it not?”

The Gardabani focus group, which proved to be most influenced by Russian media, justified Russia’s actions by 

the US and NATO policy which, in their view, nudged the Kremlin to strengthen its positions at its borders:

A woman, Gardabani, 36-55: “Russia defends its borders and that’s why it invades those states in order to 

prevent US troops from approaching Russia’s borders.” 

A woman, Gardabani, 36-55: “If, for example, Georgia joins NATO and they [NATO] deploy their troops here, 

this will, of course, adversely affect the CIS.”

	 PERCEPTIONS AND ATTITUDES TO FAKE NEWS

To identify perceptions and attitudes of respondents to fake news, the focus group participants were distributed 

a digest containing both true information and fake news about the USA, the EU, NATO, George Soros and oth-

er issues. The participants were to identify fake news and then to discuss the criteria they applied to establish 

whether the information was true or fake.



30

Total data. Of those fake news provided to respondents, the most reliable for them was the misinformation about 

the USA supporting terrorists in the Middle East to get hold of oil resources (79.7%); such attitude echoes the 

narrative of Russian TV channels emphasizing the aggressive policy and linking the USA with terrorism. A fake 

news about the Lugar lab which alleged that the American lab is a source of epidemics in Georgia proved reliable 

for 59.4% of respondents and unreliable for only 40.6%. The results were identical about the misinformation that 

the Russian market is more stable than the EU market (true – 59.4%; fake – 40.6%). More than half of respon-

dents also considered the fake news that the EU integration obligates Georgia to receive Syrian refugees reliable 

(52.2%). A conspiracy theory that the NATO integration would result in the Turkish army intervention into Georgia 

proved reliable for 45.3% of the respondents and fake for 54.7%. Yet another conspiracy theory that the Kars Trea-

ty would expire in 2020 and Turkey would reclaim Adjara was seen as less reliable (true – 31.2%; fake – 68.8%). 

FIGURE 11. PERCEPTIONS AND ATTITUDES TO FAKE NEWS

The EU supports the development of agriculture in Georgia.

In its annual reports, the US State Department writes about 
the issue of return of religious buildings to the Armenian 
Apostolic Church. 

Export to the EU countries increased by 20%; the share of 
CIS countries in the total trade decreases.

The study and photo-documenting of wooden mosques fac-
ing the threat of total destruction, as well as the publication 
of a catalogue of wooden mosques in Adjara was made 
possible with the financial assistance from George Soros.

FAKE NEW TRUE INFORMATION

The USA supports terrorists in the Middle East in order to 
get hold of oil resources.

In its annual reports, the US State Department writes about 
infringements on religious rights of Muslims in Georgia and 
the need to investigate these incidents.

The American laboratory in Georgia contributes to 
the spread of epidemics.

Russian market is more stable than the EU market.The EU integration obligates Georgia to receive Syrian refugees.	

Assad used chemical weapons.If Georgia joins NATO, the Turkish army will occupy 
the territory of Georgia and military units be based in 
Samtskhe-Javakheti.

The Western world protects ethnic, national identity.The Kars Treaty expires in 2020 and Turkey will reclaim Adjara.

20,3%

79,7%

40,6%

59,4%

40,6%

59,4%

43,8%

56,2%

54,7%

45,3%

68,8%

31,2%

USA supports 
terrorists in the 

Middle East to get 
hold of oil resources

US lab in Georgia 
contributes to the 

spread of epidemics

Russian market 
is more stable that 

the EU market

EU integration 
obligates Georgia 
to receive Syrian 

refugees

If Georgia joins NATO, 
Turkish army will 

occupy the territory of 
Georgia and military 

units be based in 
Samtskhe-Javakheti

Kars Treaty expires in 
2020 and Turkey will 

reclaim Adjara

FAKETRUE



31

As Figure 12 shows, respondents from ethnic Azerbaijani-populated Kvemo Kartli considered the least reliable 

among real facts the information about the US State Department reports discussing the issue of protecting their 

religious rights (true – 50%; fake – 50%) and the information about their cultural and religious heritage sites doc-

umented with the funding from George Soros (true – 46.9%; fake – 53.1%). In contrast, respondents from ethnic 

Armenian-populated Samtskhe-Javakheti showed a higher trust in the information about an annual US State 

Department report discussing the problem of return of religious buildings to the Armenian Apostolic Church (true 

– 81.2%; fake – 18.8%). The most reliable for the respondents proved to be the information about a 20% increase 

in EU exports and the decrease in the share of CIS countries in the total trade (true – 84.4%; fake – 15.6%). 

FIGURE 12. PERCEPTION AND ATTITUDES TO TRUE INFORMATION

50%

50%

US State Department 
writes about 

infringements on 
religious rights of 

Muslims in Georgia 
and the need to 

investigate incidents 
in its annual reports

Study and photo-
documenting of 

wooden mosques, also 
the publication of a 

catalogue of wooden 
mosques in Adjara was 
funded by George Soros

Assad used chemical 
weapons

Western world 
protects ethnic, 
national identity

EU supports 
development of 

agriculture in Georgia

US State Department 
writes about the 

return of religious 
buildings to the 

Armenian Apostolic 
Church in its annual 

reports

FAKE TRUE

53,1%

46,9%

76,6%

23,4%

78,1%

21,9%

79,7%

20,3%

81,2%

18,8%

84,4%

15,6%

Export to the EU 
countries increased 
by 20%; the share of 
CIS countries in the 

total trade decreases

The information that the study and photo-documenting of wooden mosques facing the threat of total destruction 

as well as the publication of a catalogue of wooden mosques in Adjara was made possible with the financial 

assistance from George Soros proved to be the least reliable for respondents of the older age group in Marneuli 

and Gardabani, who thought that Soros is only interested in democratic and revolutionary processes:

A woman, Gardabani, 36-55: “George Soros will not spend his money on Muslim mosques because he 

spends it on democracy and revolution.”

A man, Gardabani, 36-55: “Soros, in principle, can spend money on the interests of Muslims in Georgia if 

they serve political aims he pursues.”

Respondents from Kvemo Kartli, who do not believe in US State Department discussing Muslim religious rights 

in its reports, explained their attitude partially by the absence of problems of Muslim community in Georgia and 

partially by a mere disbelief that the US government may protect Muslim rights, stressing the US policy regarding 

Shia Muslims and events in Syria:

A man, Gardabani, 18-35: “This cannot be so, it is impossible that the US demands from Georgia that Mus-

lim citizens live well in Georgia – I do not believe it, this is illogical.”



32

A man, Marneuli, 36-55: “[Americans] deride us… For example, we both work in military service - you are 

Sunni and I am Shia. They [Americans] will not allow me to stay in the service because I am Shia. Ameri-

cans force Georgians to prevent Shia Muslims from serving and to make it possible for Sunni Muslims to 

stay in the service… Sunni – Turkey, Shia – Iran.”

A woman, Gardabani, 36-55: “Russia knows the Muslim world better than America; for example, America 

started attacking Syria whereas Russia started defending it.”

The share of respondents who believed the information about the US State Department stressing the problems 

concerning religious buildings of Armenians in its annual reports was higher in the focus group of ethnic Arme-

nians from Samtskhe-Javakheti. However, a smaller segment of the respondents considered this information 

unreliable because, in their view, the USA would not act against Georgia. One of the respondents even linked this 

issue to Georgia’s interest to join NATO:

A man, Akhalkalaki, 18-35: “I do not believe that America will go against Georgia.”

A man, Akhalkalaki, 18-35: “I do not know when and where this happened, but I think that America would 

not go against Georgia. America wants Georgia to join NATO whereas Armenia does not want that.”

DATA BY REGIONS. Misinformation about the Richard Lugar laboratory proved the most reliable for respondents 

in Akhalkalaki (68.7%) and Marneuli (56.2%) and the least reliable for those in Ninotsminda (12.5%) and Gar-

dabani (12.5%).

A man, Marneuli, 36-55: “Yes, (I agree) one is in Marneuli and I think, there are other 20 [labs].”

A woman, Marneuli, 36-55: “I do not agree because representatives of nongovernmental organizations 

arrive and they speak at trainings in order to prevent the spread [of this allegation] and why should they 

have done so?”

A conspiracy theory that the USA supports terrorists in the Middle East to get hold of oil resources proved reliable 

for the majority of respondents in every region, even more so, Gardabani respondents were unanimous in this 

opinion (100%).

A man, Ninotsminda, 36-55: “We live here and suppose, Turks or Russians come and say: you go and we 

will live here now – will that be fair?! It is the same in Syria; Americans went there and told them to 

leave.”

A woman, Marneuli, 18-35: “That person has some interest, assists us because he wants oil. Then he 

destroys and what is your motivation to receive assistance from him if you know that you will be de-

stroyed?”

A man, Ninotsminda, 18-35: “There is a school in France; they raise terrorists themselves, who are they? 

They pay money while these perform dark job.”



33

FIGURE 13. PERCEPTIONS AND ATTITUDES TO US-RELATED FAKE NEWS BY REGIONS

31,3%

68,7%

87,5%

12,5%

43,8%

56,2%

87,5%

12,5%

25,0%

75,0%

25,0%

75,0%

31,3%

68,7%

100%

Akhalkalaki Ninotsminda Marneuli Gardabani Akhalkalaki Ninotsminda Marneuli Gardabani

US LAB IN GEORGIA CONTRIBUTES 

TO THE SPREAD OF EPIDEMICS

US SUPPORTS TERRORISTS IN THE MIDDLE EAST TO GET 

HOLD OF OIL RESOURCES

FAKETRUE

From among fake news about the EU, the misinformation concerning the obligation to receive Syrian refugees 

and an opinion that Russian market is more stable than that of the EU proved the most reliable for Ninotsminda 

focus-group respondents (93.7%). The advantage of the EU market was most actively discussed in the Marneuli 

focus-group while the stability of Russian market was most popular among the Ninotsminda and Gardabani focus 

groups:

 

A man, Gardabani, 36-55; a woman, Ninotsminda, 36-55: “Russian is more stable.”

A man, Marneuli, 18-35: “In my opinion, European market is better than Russian. In the EU, everything con-

forms to standards. It is cleaner and more organic.”

A woman, Marneuli, 36-55: “Not Russian, of course. Russian ruble depreciates daily.” 

It is worth noting that Marneuli focus group participants were better informed about the benefits of free trade 

with the EU and that the possibility of free trade with the EU shrinks exports to Russia:

A woman, Marneuli, 18-35: “Are not able and do not export [to Russia]. The West is opening up.”

The obligation to receive Syrian refugees was least believed by respondents in Gardabani focus group (31.2%).

A man, Marneuli, 18-35: “I am not sure. They have this problem themselves.”

A segment of respondents, however, did not rule out such a possibility. 

A woman, Akhalkalaki, 18-35: “It could be and could not be an allegation; how should I know?”



34

FIGURE 14. PERCEPTIONS AND ATTITUDES TO EU-RELATED FAKE NEWS BY CITIES

43,8%

56,2%

6,3%

93,7%

56,3%

43,7%

68,8%

31,2%

50,0%

50,0%

6,3%

93,7%

62,5%

37,5%

Akhalkalaki Ninotsminda Marneuli Gardabani Akhalkalaki Ninotsminda Marneuli Gardabani

EU INTEGRATION OBLIGATES GEORGIA 
TO RECEIVE SYRIAN REFUGEES

RUSSIAN MARKET IS MORE STABLE 
THAN THE EU MARKET

FAKETRUE

43,8%

56,2%

A conspiracy theory whereby the Kars Treaty expires in 2020 and Turkey will reclaim Adjara was considered true by 

the majority of respondents in Ninotsminda (68.7%) and the minority of respondents in Gardabani (6.2%). The belief of 

those who deemed this information true was based on a general attitude to Turks rather than the terms of the Treaty:

A man, Ninotsminda, 18-35: “Yes and No. Not because of the Kars Treaty but because when I was there [in Adjara] 

there were very few Georgian hosts; there are Turks everywhere and seems that nothing native is left there.”

A man, Ninotsminda, 36-55: “The key is to ensure that there are no Turks.”

FIGURE 15. PERCEPTIONS AND ATTITUDES TO TURKEY – AND NATO-RELATED FAKE NEWS BY CITIES

75,0%

25,0%

31,3%

68,7%

75,0%

25,0%

93,8%

6,2%

50,0%

50,0%

43,8%

56,2%

75,0%

25,0%

KARS TREATY EXPIRES IN 2020 AND 
TURKEY WILL RECLAIM ADJARA

IF GEORGIA JOINS NATO, TURKISH ARMY WILL OCCUPY GEORGIA 
AND MILITARY UNITS BE BASED IN SAMTSKHE-JAVAKHETI

FAKETRUE

50,0%

50,0%

Akhalkalaki Ninotsminda Marneuli Gardabani Akhalkalaki Ninotsminda Marneuli Gardabani

A possibility of Turkish military forces to be deployed in Samtskhe-Javakheti if Georgia joins NATO seemed the 

most convincing for respondents in Ninotsminda (65.2%), Akhalkalaki (50%) and Gardabani (50%) and the most 

unconvincing for respondents in Marneuli (25%).



35

A man, Ninotsminda, 18-35: “I consider this possible because in his interview when coming to Georgia, Bid-

zina Ivanishvili warned us about that. He precisely said this – there will be Turkish soldiers in Samtskhe-Ja-

vakheti. I can tell you that the newspaper Georgia [Vrastan] also wrote about that.”

A woman, Ninotsminda, 36-55: “They built the railway here, took lands and did not even pay to several 

people; Turks are allowed to do everything… They built the railway on my land and were to pay me GEL 1500 

and has not paid it yet. Therefore, everything may happen.”

 

ANNEX 1.

Please write down the country in the empty space.

------- asserts that the aviation targets the facilities of so-called Islamic State. But the result of its action in 

Syria------- conflicts with the words. On Wednesday morning, two ------- aircrafts flying at high altitude 

fired rockets on the city of Syria. The filmed video features destroyed buildings and people desperately 

trying to draw the wounded and dead bodies from under the rubble. According to local residents, a meeting 

of the city council responsible for the distribution of bread was being held in this place



36

	 3.1. LEGAL OBLIGATIONS RELATED TO CONTENT

	 The Georgian Public Broadcaster (GPB) is the only Georgian TV channel which as a publicly financed institution 

accountable to society has the following content-related obligations prescribed by the law:

	 “Promote main directions of the foreign policy of Georgia, including the integration of Georgia into the North 

Atlantic Treaty Organization (hereinafter, NATO) and the European Union;”69

	 “Broadcast a number of programs in certain proportions prepared in the languages of minorities, about minority 

groups and programs prepared by minorities.”70

PROGRAM PRIORITIES OF GPB. Pursuant to Paragraph 1 of Article 20 of the Law on Broadcasting, “The Board of 

Trustees identifies program priorities in consideration of main directions of domestic and foreign policy of 

Georgia, including integration into NATO and the European Union, events related to the occupied territories of 

Georgia, public opinion, as well as trends and priorities of state policy in the broadcasting sector.”

It should be noted that at the time the study started (1 May 2018), the GPB followed the 2015-2016 program priori-

ties71 approved by the Board of Trustees on 10 July 2015. On 17 August 2018, a new document of program priorities 

for 2018-2021 was adopted and entered into force.72

	 There were three references to the Euro-Atlantic integration and the informing of minorities on this topic in the 

2015-2016 program priorities:

1.	 News and current affairs: e) To cover issues/processes concerning Georgia’s Euro-Atlantic integration.

2.	 Political and analytical programs: Upon switching to digital broadcasting, to translate bulk of programs into 

languages of ethnic minorities.

3.	 To provide the history of Georgian-European dialogue in historical-educational programs.

The 2018-2021 program priorities identify the coverage of the following issues as one of content priorities of news 

and current affairs programs and other products on the relevant topic:

69	 Parliament of Georgia, 23 December 2004. The Law of Georgia on Broadcasting, Article 16(m). https://matsne.gov.ge/ka/document/
view/32866?publication=49

70	 Ibid, Article 16 (l).
71	 Since a new documents was not adopted from 2016 till 17 August 2018, the 2015-2016 priorities were extended till 20 August 2018. GPB 

(2015), 2015-2016 program priorities of the GPB. https://cdn.1tv.ge/app/uploads/2017/10/hjkhjkhjk-1508151107.pdf
72	 GPB (2018), 2018-2021 program priorities of the GPB. https://cdn.1tv.ge/app/uploads/2018/08/Download-File-1534504689.pdf

GEORGIAN PUBLIC BROADCASTER’S CONTENT
OBLIGATIONS, PUBLIC ATTITUDES AND COVERAGE

III.



37

“c) 	Issues/processes concerning Georgia’s Euro-Atlantic integration: possibilities of integration into NATO, 

positive impact of Western integration on the country, possibilities provided by the Association Agree-

ment, other.”

In contrast to the documents of previous years, the 2018-2021 program priorities stresses the challenges of hybrid 

warfare and the need to avoid the spread of fake news as well as the necessity to provide services to the audience 

with special needs:

“In the conditions of hybrid warfare, the broadcaster must undertake all necessary measures to avoid the 

spread of fake news; at the same time, it must inform the population about this problem.”73

“Universal service: to serve diverse audience, including the audience with special needs. To this end, the 

products and costs must be redistributed for the provision of the service to various groups of population, 

including ethnic and religious groups, people with disabilities, regional population.” 

While the previous program priorities lacked any criteria for evaluating the performance, the new document pro-

vides for “performance evaluation measurements” and states that the performance of the broadcaster will be 

evaluated by these criteria, through one-off surveys and quantitative data, at least once a year. The criteria such 

as “quality, diversity and impact” are to be assessed by scores.  The document also notes that the Board of Trust-

ees will use various studies to assess the fulfillment of program priorities.

	 One can identify two main problems in carrying out the assessment of the fulfillment of program priorities, 

defined by the Board of Trustees, with regard to informing ethnic minorities on the issues of Euro-Atlantic 

integration:

1.	 Reach of target audience: as noted in the chapter about sources of information, the geographic area covered 

by the television audience measurement companies does not include the regions populated by ethnic minori-

ties. This is precisely the reason which the General Director of the GPB cited in his letter to the MDF to explain 

why the broadcaster lacks the data on the viewership by the target audience of programs that are intended for 

them: “Data on regions is aggregated and not broken down by cities, regions or regions populated by ethnic 

minorities.”74 Consequently, the GPB does not have the data on minorities’ access to programs intended for 

them and the viewership in these regions.

2.	 Program priorities assessment criteria and accountability: The 2018-2021 program priorities, much like the previous 

program priorities, does not provide for assessment criteria by program priorities – be they quantitative or qualitative. 

Consequently, neither the second quarter report75 nor the third quarter report76 submitted to the Board of Trustees 

contains information on the quantity and quality of fulfillment of content priorities (informing society on Euro-Atlan-

tic integration) but mainly shows the quantity of programs produced in the accounting period, novelties or activities 

of separate services. The third quarter report does not provide information on the activity of the GPB in the area of 

informing society on fake news and challenges of hybrid warfare, as this is defined in the program priorities.

To obtain more detailed information on how the broadcaster fulfills the obligations of promoting Euro-Atlantic 

integration and informing ethnic minorities about it, as prescribed both by the law and the program priorities, we 

73	 4 – pg.2
74	 Letter of General Director of GPB Vasil Maghlaperidze to the Media development Foundation, 29 November 2018.
75	 GPB Report for Quarter II, 2018.  https://bit.ly/2SnOaPm
76	 GPB Report for Quarter III, 2018. https://bit.ly/2Eafqfi



38

requested additional information from the GPB. According to the response,77 in the reporting period, these topics 

were covered in the following program:	

77	 28 September 2018.
78	 https://1tv.ge/show/mravalferovani-saqartvelo/?tab=overview
79	 https://bit.ly/2IyHuhH

1ST CHANNEL Moambe 
New Week 
42nd Parallel
Washington Today (Voice of America)
Khanmokle Meotse Saukune [Short 20th Century]

GEORGIAN RADIO News programs,
Ghia Studia [Open Studio], 
Saghamos Pikis Saati [Evening Rush Hour]
VOA program

As regards informing ethnic minorities on issues of Euro-Atlantic integration in their native languages, the 

letter from the GPB names the following programs and platforms:

	The project “Diverse Georgia”78 which represents Azerbaijani- and Armenian-language online radio and Inter-

net TV channel. According to the GPB, the online radio broadcasts live on 1tv.ge 12 hours a day;

	Moambe in Azerbaijani and Armenian languages is broadcast through multimedia means at 19:00 o’clock;

	News translated in Abkhaz, Azerbaijani, Ossetian, Russian and Armenian languages is available on 1 tv.ge;

	With the assistance from US Embassy, a primetime news program of 1st Channel is translated into Azerbaijani 

and Armenian languages and broadcast with set-top boxes as well as online.79

	Real Time (Настояшее Время) – is a news program aired on 1st Channel in the Russian language, which rep-

resents a joint project of Radio Free Europe/Radio Liberty and Voice of America.

It should also be noted that the GPB’s 2nd Channel stopped airing news programs in minority languages since the 

spring of 2017 and resumed them in October 2018, but the regularity of broadcast is questionable because these 

programs cannot always be found in the schedule of 2nd Channel. It was also difficult to verify regularity of live 

broadcasting of “Diverse Georgia” and frequency of providing translated Moambe news program in Armenian and 

Azerbaijani languages through multimedia means. All these indicate inconsistency in policy of informing ethnic 

minorities of Georgia in their own languages. 

	 3.2. PUBLIC ATTITUDES

Attitudes in focus groups towards the GPB programs were mixed. Separate respondents drew their attention to 

technical problems in the reception:

A man, Ninotsminda, 18-35: “We cannot receive it; we have only satellite antennas and they cannot find 

the channel.”

A segment of respondents cited the language barrier as a reason of not watching the GPB:

A woman, Gardabani, 36-55: “I know many people who do not watch and listen because they do not speak 

Georgian, but those who speak Georgian, find it interesting.”



39

A segment of respondents in Samtskhe-Javakheti said that they either do not watch GPB programs in Armenian 

language at all or watch them irregularly:

A woman, Akhalkalaki, 36-55: “Some time ago... Moambe in Armenian language was broadcast. I used to 

watch it.”

A woman, Ninotsminda, 36-55: “I watch it sometimes.”

Respondents also emphasized that in GPB programs they were unable to identify either themselves or their prob-

lems and the provided information was merely a translation of current affairs from Georgian: 

A woman, Marneuli, 18-35: “I watch it but I think it does not report any problems. There is a program “Di-

verse Georgia,” a sort of entertainment program. I think it is a joint US Embassy-GPB program… and a news 

program. Guess what the news program is? It provides translation of events in Georgia – that’s it.”

A man, Marneuli, 18-35: “It does not concern community at all.”

One respondents (a man, Marneuli, 36-55) named Russian TV channels, while another named an informal source, 

Chai Khana, as an alternative source of information:

	 A man, Gardabani, 18-35: “Once you go to Chai Khana you hear all the news.” 

	 3.3. MEDIA COVERAGE.

TOTAL QUANTITATIVE DATA. The monitoring of coverage of Euro-Atlantic integration in the GPB’s news and an-

alytical programs (Moambe, New Week, 42nd Parallel), also talk shows (Interview of the Week, Key Topic with 

Maka Tsintsadze, Moambe – Issue of the Day) and partially, in pre-election debates revealed the following 

trends in terms of thematic diversity: the largest amount of time in these programs was allocated to the EU 

(35.2%), followed by the USA (22.4%), international organizations and various cooperation formats (14.1%), inter-

national courts (10.9%) and NATO (10.7%). Relatively smaller was the share of materials about various Western 

countries (2.4%), the relationship between the West and Russia (2.2%), and in general, the West (2.1%).

FIGURE 16. TOPICS RELATED TO EURO-ATLANTIC INTEGRATION AND THE WEST (1ST CHANNEL)

35.2

22.4

14.1

10.9

10.7

2.2
2.1 2.4

EU

USA

International organizations / 

cooperation

International courts

NATO

West-Russia relations

West

Other countries



40

84,9

15,1

87,8

12,2

71,5

28,5

76,6

23,4

83,6

16,4

90,6

9,4

99,2

0,8

71,7

28,3

Other countriesEU USA International 
organizations / 

cooperation

International courts NATO West-Russia 
relations

West

DIRECT INDIRECT

95.2

4.8

Occupation/conflicts  

Human rights

As the Figure 17 shows, these topics were mainly reported directly while the share of indirect reporting was small.

FIGURE 17. DIRECT AND INDIRECT REPORTING OF TOPICS RELATED TO EURO-ATLANTIC INTEGRATION 

AND THE WEST

It should be noted that the coverage of the European Court of Human Rights in Strasbourg and the International 

Criminal Court in Hague (10.9%) was largely dominated by issues concerning the court disputes of conflict-affect-

ed Georgian citizens who suffered from the occupation of Georgia by Russia (95.2%) whereas a smaller share 

concerned the disputes concerning human rights (4.8%).

FIGURE 18. TOPICS RELATED TO INTERNATIONAL COURTS

  

The issue of occupation of Georgian territories and conflicts was broadly represented in the coverage of topics 

concerning the EU as well as the USA and other Western institutions.

DATA BY PROGRAMS. While the daily news program Moambe (43.8%) and a weekly summing-up news program 

New Week (39.9%) allocated the largest amount of time to the EU topic, 42nd Parallel, a weekly program on 

international affairs, spent most of its airtime on the USA (41.8%).



41

FIGURE 19. TOPICS RELATED TO EURO-ATLANTIC INTEGRATION AND THE WEST IN NEWS 

AND ANALYTICAL PROGRAMS

 

 19.5

43.8

14.5

9.3

8.0

2.9

1.3

0.7

19.1

39.9

16.2

14.2

9.0

1.6

26.3

41.8

8.4

7.5

7.0

4.2

3.1

1.7

Other countries

EU

USA

International organizations / cooperation

International courts

NATO

West-Russia relations

West

EU

International organizations / cooperation

USA

NATO

Other countries

West-Russia relations

USA

EU

International courts

West

International organizations / cooperation

Other countries

NATO

West-Russia relations

42
N

D
 P

A
R

A
LL

EL
N

EW
 W

EE
K

 
M

O
A

M
B

E
 

Dominating topics in talk shows and pre-election debates, where Euro-Atlantic integration was covered indirectly 

mainly through respondents’ comments, were international organizations and cooperation formats (Kviris Interviu 

– 55.5%; Moambe – Dghis Tema – 53.5%) as well as the issue of international courts which largely concerned 

court disputes related to the Russian occupation (pre-election debates – 42.9%; Key Topic with Maka Tsintsadze 

– 37.4%). 

FIGURE 20. TOPICS RELATED TO EURO-ATLANTIC INTEGRATION AND THE WEST IN TALK SHOWS AND 

PRE-ELECTION DEBATES (1ST CHANNEL)

55.5

38.3

6.2

26.8

42.9

18.6

10.2

1.5

28.4

37.4

20.7

8.6

4.9

International organizations / cooperation

EU

International courts

International courts

EU

NATO

USA

International organizations / cooperation

International courts

USA

International organizations / cooperation

NATO

EU

IN
TE

R
V

IE
W

 O
F 

TH
E 

W
EE

K
 

IN
TE

R
V

IE
W

 O
F 

TH
E 

W
EE

K
K

EY
 T

O
PI

C
 W

IT
H

 M
A

K
A

 

TS
IN

TS
A

D
ZE

 

30.1

53.5

8.2

8.2

International organizations / cooperation

International courts

USA

West-Russia relationsM
O

A
M

B
E 

– 

IS
S

U
E 

O
F 

TH
E 

D
A

Y
 



42

Negative tone on NATO (12.7%) in indirect reporting was seen in the comments82 made by a presidential candidate 

Mikheil Gela Saluashvili in his live interview to Moambe in the pre-election period and the assessment83 made by 

MP Ada Marshania of the Alliance of Patriots. 

FIGURE 22. TONE OF INDIRECT REPORTING ON TOPICS RELATED TO EURO-ATLANTIC INTEGRATION 

AND THE WEST (MOAMBE, NEW WEEK)

	 TONE OF REPORTING
 
MOAMBE AND NEW WEEK. Direct reporting of Euro-Atlantic integration issues was largely neutral or positive in 

a daily news program Moambe and a weekly program New Week. A small share of negative coverage (1.6%) 

was observed in relation to international institutions (the International Republican Institute80 and Freedom 

House81) in the form of one-sided criticism of these institutions by the ruling Georgian Dream party. Thus, it 

can be said that a small amount of negative tone concerns the issues of internal political dimension and is 

associated with the ruling political team. 

FIGURE 21. TONE OF DIRECT REPORTING ON TOPICS RELATED TO EURO-ATLANTIC INTEGRATION 

AND THE WEST (MOAMBE, NEW WEEK)

80	 Moambe, 8 June, 2018. Meeting with IRI representatives. https://www.myvideo.ge/v/3610209&rc=1
81	 Moambe, 16 May 2018. Freedom House’s explanation. https://www.myvideo.ge/?video_id=3593562
82	 Moambe, 16 October 2018. Presidential elections 2018. https: //www.myvideo.ge/?video_id=3693143; https://www.myvideo.ge/?video_

id=3693140
83	 Moambe, 13 July 2018. Reshuffled government at the parliament. https://1tv.ge/video/mtavrobis-ganakhlebuli-shemadgenloba-

parlamentshi/

Other countries

EU

USA

International organizations / cooperation

International courts

NATO

West-Russia relations

West

40.7 59.3

40.6 59.4

12 86.4

31.1 68.9

100

100

66.3 33.7

100

1.6

POSITIVE NEGATIVENEUTRAL

West

EU

International organizations / cooperation

International courts

NATO

USA

West-Russia relations

Other countries

29.5 70.5

1.3 98.7

100

27.4 72.6

78

100

100

100

12.79.3

POSITIVE NEGATIVENEUTRAL



43

42ND PARALLEL. 42nd Parallel, a weekly analytical program on international affairs which was aired irregularly 

during the monitoring period, sometimes releasing video reports via social networks, was distinguished from 

other programs by its clear negative tone in covering Western countries and institutions. The editorial policy of 

the program mainly rested on ideological intolerance of neoliberal economic policy which affected the authors’ 

assessments of political processes. It must be also noted that in the immediate pre-monitoring period, the 42nd 

Parallel’s editorial position on the poisoning of former Russian agent Sergey Skripal and his daughter as well 

as on Western sanctions imposed for the use of chemical weapons in Syria, whereby the West acted without 

evidence, echoed the positions of pro-Kremlin political Party Alliance of Patriots, the Russian government and 

Russian media outlets.84

During the monitoring period, the 42nd Parallel’s direct reporting on the activities of international institutions was 

100% negative in tone. The editorial criticism targeted the Monetary Fund as being a cause of economic crises85 

and the UN Security Council,86 in particular, the inefficiency of the right to veto. The negative tone was also fre-

quent applied in relation to the EU (41.3%) which was covered in several reports. The main opinion promoted was 

that the EU has betrayed the idea of Europe’s unity and that it experiences a systemic crisis which was illustrated 

by an example of economic crises in Greece.87 In this program, the 42nd parallel described the Greek economic crisis 

as resulting from the policy of EU and European institutions so that the author did not even informed the audience 

about high budget expenditures, protectionist economy, concealment of taxes and other structural problems that 

actually led Greece to the economic crisis:88

Mate Gabitsinashvili, author: “The institutional arrangement which is defined in the Maastricht Treaty is 

the main cause of current systemic crisis of the Eurozone. The Maastricht Treaty created a common mon-

etary union of the EU, but failed to create a common political union… This is what led to, for example, the 

failure of democratically elected government of Greece to change, even after winning two elections and 

the referendum, a destructive belt-tightening policy which was imposed by Troika and the International 

Monetary Fund… How destructive was this coerced policy we have seen more than once on TV – burned 

down streets, clashes of angry population with police and a collapse of economic system.”

Negative tone of the program towards the West (21.4%) was applied in the program on the topic of “destruction 

of the idea of equality” and “superiority of elites,”89 while towards the USA (9.1%) was seen in the coverage of the 

role of Reagan administration in Nicaragua90 and the issue of Iran91 where the journalist tried to justify the launch 

of Iran’s nuclear program by the desperate situation which the country was put into:

Shota Tkhelidze, author: “Trump’s confrontational rhetoric and withdrawal from the agreement when Iran 

did not evade obligations specified therein, undermines Tehran’s trust in Washington and minimizes a 

possibility of new bilateral negotiations”.

84	 Myth detector, 24 April 2018. GPB’s 42nd Parallel and Alliance of Patriots Voice Pro-Kremlin Messages. http://www.mythdetector.ge/
en/myth/gpbs-42nd-parallel-and-alliance-patriots-voice-pro-kremlin-messages

85	 42nd Parallel, 15 August 2018. Coca-Cola or Pepsi? https://1tv.ge/video/42-paraleli-koka-kola-tu-pepsi/
86	 42nd Parallel, 22 September 2018. ‘Free Veto’ or a Monkey with Peas https://1tv.ge/video/42-paraleli-tavisufali-veto-anu-maimuni-

bardati/
87	 42nd Parallel, 5 May. https://www.myvideo.ge/v/3586000
88	 Myth Detector, 11 May 2018. 42nd Parallel Blames European Institutions for Greek Economic Crisis. http://mythdetector.ge/en/

myth/42nd-parallel-blames-european-institutions-greek-economic-crisis
89	 42nd Parallel, 29 September. Crisis of modern politics. https://1tv.ge/video/42-paraleli-tanamedrove-politikis-krizisi/
90	 42nd Parallel, 20 October, Demonstrations in Nicaragua – transformation of Daniel Ortega’s rule. https://1tv.ge/video/42-paraleli-

demonstraciebi-nikaraguashi-daniel-ortegas-mmartvelobis-transfomracia/
91	 42nd Parallel, 23 May, The future of Iran’s nuclear agreement. https://1tv.ge/video/42-paraleli-iranis-birtvuli-shetankhmebis-momavali/



44

Shota Tkhelidze, author: “The vacuum created after the withdrawal of US forces from Iraq was filled in by 

Iran and nudged the political elite of Iraq towards the Iranian orbit. A military vacuum created in the Syrian 

conflict was also filled in by Iranian military forces which played a significant role in supporting it historical 

ally and maintaining the Assad regime. The war in Syria also led to the strengthening of military-political 

Shia movement Hezbollah which is supported by Iran.”

 

FIGURE 23.  TONE OF DIRECT REPORTING ON TOPICS RELATED TO EURO-ATLANTIC INTEGRATION 

AND THE WEST (42ND PARALLEL)

92	 Presidential election 2018, 26 October. https://1tv.ge/video/archevnebi2018-debatebi2018-davit-usufashvili-kakha-kukava-da-levan-
chkheidze-live/

93	 Presidential election 2018, 12 October. https://www.myvideo.ge/v/3691351

West-Russia relations

USA

EU 

International courts

International organizations / cooperation

West

NATO 

Other countries

90.9

58.7

100

78.6

100

100

100

NEGATIVENEUTRAL

9.1

41.3

21.4

100

The tone of 42nd Parallel was quite negative in indirect reporting on the EU (64.5%) as well as the USA (62.5%) and 

other countries (61.7%).

FIGURE 24.  TONE OF INDIRECT REPORTING ON TOPICS RELATED TO EURO-ATLANTIC INTEGRATION 

AND THE WEST (42ND PARALLEL)

EU

Other countries

USA

35.5

38.3

37.5

64.5

61.7

62.5

NEGATIVENEUTRAL

ELECTION DEBATES. Presidential debates in the run up to the elections applied mostly negative tone towards the 

USA (92.4%). Positive (48%) and negative (43.5%) tones were almost equally applied towards NATO. The least 

negative tone was applied towards the EU (1.9%).

Presidential candidates tried to promote an opinion that NATO would be unable to settle Georgia’s conflicts and 

guarantee its security. In parallel to kindling skepticism towards NATO, a policy of neutrality and the objective of 

restoring relations with Russia were promoted as an alternative:

Kakha Kukava, presidential candidate of Georgia: “It is a fact that NATO is not the guarantor of our security… 

We must tell our people the truth that Georgia will neither become a NATO member or come close to NATO.”92

Kakhaber Chichinadze, presidential candidate of Georgia: “In case of joining NATO all our relations with 

other neighboring countries where from we may purchase some weapons or carry out modernization of our 

armament will be closed.”93



45

Nino Burjanadze, Democratic Movement United Georgia: “… Is your main goal and desire to join NATO? No 

person raised their hands [in confirmation] and when I asked: do we need to improve relations with Russia? 

An absolute majority of people said that we need to improve relations with Russia.”94

FIGURE 25.  TONE OF INDIRECT REPORTING ON TOPICS RELATED TO EURO-ATLANTIC INTEGRATION 

AND THE WEST (ELECTION DEBATES)

94	 Presidential election 2018, 78 November. https://www.myvideo.ge/v/3707676
95	 Key Topic with Maka Tsintsadze, 2 May. https://www.myvideo.ge/v/3583413

EU

NATO 

USA

International courts

International organizations / cooperation

30.1 68

48 8.5

100

100

POSITIVE NEGATIVENEUTRAL

1.9

43.5

7.6 92.4

TALK SHOWS. Indirect coverage of Euro-Atlantic integration in talk shows, Interview of the Week and Moambe 

– Issue of the Day, were largely neutral while a negative tone towards NATO (17%) in the talk show Key Topic 

with Maka Tsintsadze was applied by a representative of the Alliance of Patriots.

 

Ada Marshania, Alliance of Patriots of Georgia: “Unfortunately, our highest authority does not see the 

threats that await us on this path, on the path towards NATO. It does not think whether it is beneficial for 

us, whether it will contribute to the restoration of our country’s territorial integrity.”95

  

FIGURE 26. TONE OF INDIRECT REPORTING ON TOPICS RELATED TO EURO-ATLANTIC INTEGRATION 

AND THE WEST (KEY TOPIC WITH MAKA TSINTSADZE)

International courts

USA

International organizations / cooperation

NATO

EU

100

100

83

77.8

15.5 84.5

17

22.2

POSITIVE NEGATIVENEUTRAL



46

	 TO RESEARCH ORGANIZATIONS

	 For a comprehensive and systematic study of information environment in the regions populated by ethnic mi-

norities it is important to revise the research panel of television audience measurement so as to include the TV 

consumption habits affected by language barrier in the mentioned regions.

	 Instead of accumulated data about ethnic minorities research organizations should provide break down of me-

dia consumption data by regions, which will provide a possibility for a better analysis of audience by sources 

of information and media habits. 

	 TO GOVERNMENT, INTERNATIONAL AND LOCAL ORGANIZATIONS

	 Bearing in mind that the share of informal sources of information is quite high in the regions populated by 

ethnic minorities (41%), it is important to develop and introduce effective formats of direct communication on 

issues of Euro-Atlantic integration with various target groups and to assign those persons as communicators, 

who can influence public opinion.

	Considering the access to and influence of Russian TV channels on the regions populated by ethnic minorities, 

which is also proved by focus group data, the government shall develop a communication strategy tailored to 

the regions. This strategy must ensure response to misinformation as well as positive agenda setting. 

	 Immediate response to misinformation must envisage the development and communication of consistent 

messages both on central and local government levels, especially on issues that directly concern local popula-

tion.

	 The communication of positive agenda must be oriented on benefits from Euro-Atlantic integration and help 

overcome the hopelessness kindled by an opinion that the West is good but unattainable for Georgian popu-

lation. Such campaigns must focus not on abstract possibilities but 1) success stories involving representatives 

of ethnic minorities; 2) sharing of the experience of Baltic countries which we have a common post-Soviet 

identity with and which succeeded in securing their place in the Euro-Atlantic space.

	 The government must facilitate an effective implementation of programs on learning the state language as 

well as English and other Western languages.

	Media and information literacy must not be only a transversal competence in school curricula, but become a 

mandatory subject facilitating the development of skills of critical reasoning and responsible media consump-

tion from early age. The government must cooperate with nongovernmental sector in this area and draw on 

international and local resources and expertise. 

RECOMMENDATIONSIV.



47

	 TO MEDIA OUTLETS, NONGOVERNMENTAL AND PROFESSIONAL ORGANIZATIONS

	 To overcome the alienation of ethnic minorities from national TV channels it is important to ensure that these 

people identify themselves with media content. Inclusive coverage will increase trust of target groups in media 

outlets, thereby increasing the interest towards Euro-Atlantic integration. At the same time, it is important to 

ensure diversity of programming that would make local channels more attractive for the audience.

	 It is important to provide in-depth coverage of Euro-Atlantic integration issues; the media should not limit 

itself to superficial reporting of policy issues but explain to audience how policy issues may affect their daily 

life or future prospects. 

	Media managers and media professional organizations must strive for the improvement of quality of media 

products and forms of expression; this must be achieved not only through trainings but also exchange pro-

grams and experience sharing.

	 To make citizens of these regions more sensitive to fake news and capable of identifying such news, media 

and nongovernmental and professional organizations must cooperate with one another. In parallel to the im-

plementation of educational media literacy programs it is necessary to conduct a campaign to raise awareness 

of methods and ways of identifying fake news; this campaign must be conducted by using traditional as well 

as social media.

	Given that focus group participants understand that Russian social networks are not reliable whereas the 

traditional media and Facebook are more reliable, it is important, on the one hand, to focus media literacy cam-

paign on explaining the risks that are posed by the spread of unreliable information, and on the other hand, to 

advocate for the effective implementation by the government of English and other Western language learning 

programs.  

	 TO GEORGIAN PUBLIC BROADCASTER

	 The GPB must ensure provision of regular information to the target audience in minority languages and also 

offer it a diverse programming.

	Given the challenges of hybrid warfare, the GPB must offer such programs that contribute to the development 

of media and information literacy as well as skills of identifying fake news.

	Study into audience needs must contribute to the improvement of access to and quality of programs.

	 The Board of Trustees must develop the criteria enabling to assess the fulfillment of content-related program 

priorities. The GPB management should prepare its quarterly reports in accordance with these criteria. 


